Bougie tonnetjes
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2020 12:03 #1461494
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Verende ringetjes? Daar zou
Verende ringetjes? Daar zou ik niet aan beginnen, het is niet voor niet dat je die nergens meer tegen komt; ze werken namelijk averechts. Spul gaat juist eerder los zitten.
En nee, dat heb ik niet zelf verzonnen
Ik zou de bougiekabels eens inspecteren. Om het tonnetje los te kunnen laten draaien, moet deze eerst zijn voorspanning overkomen/kwijtraken, en dan ook nog eens in klem van de bougiekabel kunnen gaan draaien. Ik gok zo dat de klemkracht van de bougiekabel niet zo best meer is.
Wat je nog zou kunnen proberen is het tonnetje aan te draaien als de bougie warm is.
En nee, dat heb ik niet zelf verzonnen
Ik zou de bougiekabels eens inspecteren. Om het tonnetje los te kunnen laten draaien, moet deze eerst zijn voorspanning overkomen/kwijtraken, en dan ook nog eens in klem van de bougiekabel kunnen gaan draaien. Ik gok zo dat de klemkracht van de bougiekabel niet zo best meer is.
Wat je nog zou kunnen proberen is het tonnetje aan te draaien als de bougie warm is.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2020 21:52 #1461527
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic iw20tt
Dat mag ook wel voor dat geld dan, dat die tonnetjes eraan vastzitten.
Geen goedkope bougies qua aanschaf.
Iridium gaat echter wel lang mee.
Geen goedkope bougies qua aanschaf.
Iridium gaat echter wel lang mee.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2020 23:17 #1461539
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic In mijn ervaring is iridium
In mijn ervaring is iridium vier keer zo duur en gaat het twee keer zo lang mee... ik houd het bij conventionele bougies, ook graag met een enkele punt en geen drie of vier: dat geeft de krachtigste vonk. Elke 40-50000 km vervangen gaat prima.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2020 23:24 #1461543
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Da's een behoorlijk
aantal km's al eigenlijk. Wist niet eens dat gewone types zo lang mee konden.
Maar goed ik had ook een doos van 32 FIAT bougies voor 1 euro per bougie die het equivalent waren van de NGK BPR6ES ( als ik het goed uit mijn hoofd zeg). Maar daar zijn handige cross reference tabellen voor. Dus ik verving ze elke 15000 of zo.
Voor 1 euro per stuk kan je dat wel lijden. Volvo reed er perfect op.
Zelfs beter dan op originele Volvo ( made in Mexico) bougies.
Ze hadden wel tonnetjes, dat dan wel.
Maar goed ik had ook een doos van 32 FIAT bougies voor 1 euro per bougie die het equivalent waren van de NGK BPR6ES ( als ik het goed uit mijn hoofd zeg). Maar daar zijn handige cross reference tabellen voor. Dus ik verving ze elke 15000 of zo.
Voor 1 euro per stuk kan je dat wel lijden. Volvo reed er perfect op.
Zelfs beter dan op originele Volvo ( made in Mexico) bougies.
Ze hadden wel tonnetjes, dat dan wel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2020 23:35 #1461547
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb ze inmiddels een extra
Ik heb ze inmiddels een extra zetje gegeven met een combinatietang en tot op heden zitten ze nog mooi vast. Ik houd het in de gaten...
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2020 23:37 #1461548
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic en anders...
Vastlassen.
Kan ook nog
Kan ook nog
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2020 07:23 #1461558
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Iw20tt kosten me 26,34euro
Iw20tt kosten me 26,34euro voor een set van 4.
Met lpg is iridium echt wel beter.
Bosch heeft eentje die de helft kost maar ook minder lange levensduur hebben.
Op gas is die bosch ook een aanrader. Hoef je niet te knijpen, ontsteekt easy met 0,8 met lpg
Laatste 2 setjes beide rond 90.000km meegegaan (met wasted spark dus iets meer belast).
Martijn, als je ze dat zetje gegeven hebt komt t helemaal goed.
Probleem toch opgelost
Met lpg is iridium echt wel beter.
Bosch heeft eentje die de helft kost maar ook minder lange levensduur hebben.
Op gas is die bosch ook een aanrader. Hoef je niet te knijpen, ontsteekt easy met 0,8 met lpg
Laatste 2 setjes beide rond 90.000km meegegaan (met wasted spark dus iets meer belast).
Martijn, als je ze dat zetje gegeven hebt komt t helemaal goed.
Probleem toch opgelost
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2020 08:13 #1461561
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Puur uit gemak verving ik de
Puur uit gemak verving ik de bougies bij m'n 940 zo om de 10K km. Incl. met de rotor en verdelerkap. Ik had het idee dat ze na die kms op gûs wel af waren, af en toe een keer overslaan bijv.
Bij een 960 vervang je ze behoorlijk minder makkelijk kwam ik onlangs achter. Ik rijd mijn 960 óók op gûs, met Volvo's originele bougies speciaal voor de B6304. Iemand een indicatie voor hoe lang deze mee zouden kunnen gaan en waaraan te herkennen dat ze aan vervanging toe zijn?
Groeten Justin
Bij een 960 vervang je ze behoorlijk minder makkelijk kwam ik onlangs achter. Ik rijd mijn 960 óók op gûs, met Volvo's originele bougies speciaal voor de B6304. Iemand een indicatie voor hoe lang deze mee zouden kunnen gaan en waaraan te herkennen dat ze aan vervanging toe zijn?
Groeten Justin
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2020 10:27 #1461565
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik heb uit drie 960's achter
Ik heb uit drie 960's achter elkaar de originele volvo bougies gehaald waarbij de middenpen vrijwel weg was: dat krijg je met die vierpuntige krengen. Minieme vonkjes doordat de afstanden kleiner zijn dan bij monopointers, maar even harde slijtage van de middenpen. Gaat net zo lang mee als gewone NGK's. Ik heb nog geen problemen meegemaakt met motorloop door gebruik van de simpelste (correcte) NGK. Gaat er alleen maar soepeler van lopen.
10.000 km voor bougies is al onzin (en ja: ik rijd ook op LPG), laat staan voor bougiekabels en rotor/verdeelkap. Kabels staan dacht ik helemaal niet in het vervangingsschema, rotor en verdeelkap staan voor 80.000 km bij een 940. Dan zien ze er normaal nog prima uit. De 960 heeft geen rotor, verdeelkap en bougiekabels: in plaats daarvan mag je je bobinebedrading terdege controleren en bij beschadiging vervangen. Dat is in principe een eenmalige klus met een elbert bos setje.
Bij de 960 zou ik een bougie nooit en te nimmer hergebruiken: door de constructie met eenmalig plat te drukken klemring krijg je ze nooit meer op moment. En door de constructie met penbobine er bovenop kan en bougie lichtjes losdraaien, en vervolgens elke verbrandingsslag een stukje alu schroefdraad wegvreten, tot een geplofte bougie het resultaat is, en de motor alleen te redden is met een helicoil of timesert. Nog niet zelf meegemaakt met een 960, wel met een BMW V8 met exact dezelfde constructie.
Sindsdien hergebruik ik simpelweg nooit meer een bougie. Zodra ik 'm eruit trek gaat er altijd een nieuwe in, bij elke motor, en dat doe ik in principe bij de Volvo's dus om de 40.000 km.
10.000 km voor bougies is al onzin (en ja: ik rijd ook op LPG), laat staan voor bougiekabels en rotor/verdeelkap. Kabels staan dacht ik helemaal niet in het vervangingsschema, rotor en verdeelkap staan voor 80.000 km bij een 940. Dan zien ze er normaal nog prima uit. De 960 heeft geen rotor, verdeelkap en bougiekabels: in plaats daarvan mag je je bobinebedrading terdege controleren en bij beschadiging vervangen. Dat is in principe een eenmalige klus met een elbert bos setje.
Bij de 960 zou ik een bougie nooit en te nimmer hergebruiken: door de constructie met eenmalig plat te drukken klemring krijg je ze nooit meer op moment. En door de constructie met penbobine er bovenop kan en bougie lichtjes losdraaien, en vervolgens elke verbrandingsslag een stukje alu schroefdraad wegvreten, tot een geplofte bougie het resultaat is, en de motor alleen te redden is met een helicoil of timesert. Nog niet zelf meegemaakt met een 960, wel met een BMW V8 met exact dezelfde constructie.
Sindsdien hergebruik ik simpelweg nooit meer een bougie. Zodra ik 'm eruit trek gaat er altijd een nieuwe in, bij elke motor, en dat doe ik in principe bij de Volvo's dus om de 40.000 km.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2020 11:23 #1461566
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Ja ach..
't Kost de kop niet, rotortje en verdelerkap. En ik vernam dus die misfires soms na één keer 15K d'r mee gedaan te hebben. Onlangs zelfs een compleet opgebrandde centrale pin van de verdelerkap waardoor m'n zusje stil kwam te staan met de (recentelijk verkochte) 940. Kwam waarschijnlijk doordat hij te losjes gemonteerd was geweest.
Duidelijk verhaal trouwens, dat van die twee keer dezelfde bougie gebruiken in een 960. Exact om zulke feitjes zijn forums top. Dit had ik zelf nooit bedacht!
Ik heb nu inderdaad de meer potige bougies er in, 't kan tussen de oren zitten, maar de motor lijkt soepelen hoge toeren te draaien. Volgende keer eens NGKs monteren, dan weet ik het zeker
Ik ga zien of ze het 40K km gaan volhouden!
Duidelijk verhaal trouwens, dat van die twee keer dezelfde bougie gebruiken in een 960. Exact om zulke feitjes zijn forums top. Dit had ik zelf nooit bedacht!
Ik heb nu inderdaad de meer potige bougies er in, 't kan tussen de oren zitten, maar de motor lijkt soepelen hoge toeren te draaien. Volgende keer eens NGKs monteren, dan weet ik het zeker

Ik ga zien of ze het 40K km gaan volhouden!
Moderators: Jerry Stam