Benzine tanken: E10 of premium benzine?

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2021 09:58 #1465264 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik denk Fabian daar alleen
Ik denk Fabian daar alleen uitspraak over doet wanneer je beide chips van hem er in hebt zitten.

Ik rijd net als Wessdan ook met de lpg-chips, en moet dus ook 98 tanken. Pre-corona altijd Aral 102 uit Duitsland, maar merk eigenlijk geen enkel verschil met Shell v-power wat iets van 97/98 moet zijn.

Als ik me niet vergis kun je met pin 18/19 de ontsteking 3 graden aanpassen. Iets wat niet meer relevant is wanneer je hem al gechipt hebt, want dan is dit software matig al veranderd.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2021 17:37 #1465272 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Pin 18 en 19 beide aan massa
Pin 18 en 19 beide aan massa dan vervroeg je je ontsteking met 3 graden.
Als je met standaard turbodruk rijd (0,65 bar) kan je dit easy doen, ook de non turbo's natuurlijk.
Alleen geen ron 91 meer tanken (die toch al niet meer verkrijgbaar is, ook niet in duitsland).
Bij lh2.2 weet ik niet welke je aan massa moet leggen maar was meen ik ook een mogelijkheid.
Als je flink boost gaat draaien dan beter andere chips.

Als je 18 en 19 van ezk aan massa legt dan ook echt beide.
Wanneer je maar alleen 18 of 19 doet verlaat je juist met 3 of met 6 graden.
Beide aan massa is 3 graden vervroegen.
Onze volvo's zijn zwaar veilig geprogrammeerd, zelfs met die 3 graden nog ruimte over.
Als je in een een of ander land bagger benzine hebt dan is verlaten wel een goed idee.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2021 02:20 #1465285 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic En nog volg ik het niet
Zal wel iets gemist hebben,
"Hier" is dan in Epe en niet in Velp. Ook geen wereldafstand.
En nog steeds in NL en in NL is toch alle 95 ook meteen E10 en niet meer E5 ?
Of is dat een misvatting ? Of heeft die pomphouder de stickers niet vervangen ?
Maar daar kwam de vraag vandaan waar je dan het tankje volgooit als je zegt alleen nog maar 95 of 98 te willen tanken vanwege het E5 aspect.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2021 15:42 #1465304 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic hmmmm
Ik weet heel goed dat PV/T = nR.....ik had idd moeten schrijven dat per m3 meer O2 deeltjes zit bij koudere lucht dan in warmere lucht.

Overigens zei ik niets over %, maar dat terzijde.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2021 11:12 #1465411 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 95 is E10
In alles wat ik heb gelezen en gehoord is in ieder geval in NL alle 95 met 10% ethanol (dus E10). Dat de vulpistolen en andere aanduidingen hier niet op aangepast kunnen zijn, is volgens mij zuinigheid van de pompeigenaar.
In mijn klassiekers (die aanzienlijk ouder zijn dan mijn 25-jarige 940) gooi ik de premium benzines (BP Ultimate, Shell V-power etc.) omdat dit E5 (of minder) is. Niet omdat de motoren het nodig hebben, maar meer vanwege de mogelijk agressieve werking van ethanol in het brandstofsysteem en het hygroscopische effect van E10 (aantrekken water). Op de kilometers die met die auto's rijdt, merk ik het verschil in prijs per liter niet.
De 940 krijgt van mij gewoon 95.
Als je een hoog vermogen motor hebt, kan 95 op een gegeven moment (bij echt veel vermogen) problemen opleveren met kloppen. Volgens mij een kwestie van uitproberen, je hoort vanzelf wanneer die gaat pingelen. Pingelen gaat over het algemeen pas plaats vinden als je echt veel vermogen vraagt. Langdurig pingelen is schadelijk voor de motor, kortdurend kan geen kwaad.
Gewoon uitproberen dus en als je de pingelgrens bereikt weet je dat je ff wat minder met de auto moet blazen en boenderen tot je voldoende premium-benzine kan toevoegen om dit te voorkomen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2021 10:07 #1465431 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pingelen
Pingelen bij hogere toerentallen / vermogen (high speed nock) kun je niet horen, maar kan wel schadelijk zijn. Als je niets aan de standaard uitvoering van een 940 hebt veranderd, is 95 geen probleem.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2021 18:54 #1465633 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ultimate BP
Hier in Epe en dan ook nog van Dalhuisen .
Ik krijg alleen geen korting van ze ....Kom er met 4 auto,s tanken en alle 4 Ultimate 1.80 p/l ongeveer. Hobby mag wat kosten zeggen ze dan ;-)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC