Benzine tanken: E10 of premium benzine?

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-10-2019 17:07 #1456895 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Waterstof gelijk aan lpg?
Los van dat ik de paniek over E10 inmiddels wel beu ben toch ook nog even over waterstof.
Een waterstof auto is geen auto zoals we nu rijden met benzine/lpg of diesel.
Geen zuigers en krukas om de energie om te zetten in beweging.
Een waterstofauto is een elektrische auto die een brandstofcel heeft die de elektriciteit uit de waterstof maakt.
Hier wordt het uitgelegd.

Dus even een baksteen ombouwen naar waterstof zal geen ABC'tje zijn.
Kijk hier ook maar; www.waterstof-centrum.nl

Persoonlijk denk ik dat waterstof voor rijden misschien voor grote voertuigen wel wat gaat worden, maar niet voor personen vervoer.
Productie opslag etc van waterstof is niet zo efficiënt.
Maar in een transitie zoals nu gaande is weet je nooit waar het precies heen gaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2019 18:31 #1456896 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic precies
en als er een overcapaciteit ontstaat van stroom dan is het maken van H2 een goed alternatief (ondanks het energieverlies wat hierdoor ontstaat). Ook voor aardgas is H2 een alternatief; het transport onder de grond schijnt hiervoor geschikt te zijn.
Nu nog veilig kunnen opslaan, bewerken, etc.

Maar aardolie is nog voldoende voorhanden zodat ik denk dat het niet heel snel zal gaan, deze transitie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-10-2019 19:57 #1456898 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Huh; ?? Aardolie nog voldoende voorhanden ??
De wereld staat in brand over het klimaat en plastic vervuiling.
Het is toch aardig bekend dat aardolie bij beide punten de negatieve bron is.
Los daarvan zijn de ICE auto's in relatie tot de EV voertuigen zwaar aan het verliezen. Verschillende merken in de autoindustrie hebben al aangekondigd op korte termijn, 2 jaar, te stoppen met verdere ontwikkeling van de benzine motoren, en diesel motoren zal je bij volvo binnenkort al niet meer zien.. Volgend jaar komt er een groot aantal nieuwe EV modellen op de markt. Het kantelpunt is nabij. Als je dit over 5 jaar leest weten we het!
Ohw ja, E10 kan prima in al onze bakstenen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2019 02:07 #1456899 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Waterstof in redblock
Wytze heeft ten dele gelijk, er zijn twee mogelijkheden.

De ene is via een brandstofcel waarin elektriciteit wordt opgewekt 2aarmee een elektromotor kan worden aangedreven. Ben je meteen van het ge-oudejongedame af van CIS kleppen, lambdasondes, pingel- en Hallsensoren en wat dies meer zei.

De andere mogelijkheid is om een gasinstallatie in te bouwen á la LPG, CNG of LNG. Het verschil met een gangbare gasinstallatie is dat je van 300 of 600 bar moet reduceren naar praktisch nul. Ook dat is mogelijk. . In Duitsland, waar zo'n 250 pompen zijn voor waterstofgas zouden ook al enkele wagens met conventionele ottomotoren op waterstofgas rijden. Dus de traditionele ellende van o.a. kleppen stellen en gebroken distributieriemen hoef je dan als liefhebber niet te missen...

Stefan Holthuis heeft voor de stad Groningen verschillende wagens omgebouwd. Zelf heeft hij bij zijn eigen Tesla de accu's er uit gesloopt en er een brandstofcel met eigen besturingselektronica ingebouwd. Op een tankbeurt van anderhalve minuut rijdt hij zo'n 1000 kilometer. Op uitnodigingen aan Tesla-baas Elon Musk om eens te komen kijken heeft hij overigens nog steeds geen enkele reactie mogen ontvangen...

Ook de Hyunda Nexo en de Toyota Mirai rijden op waterstof.

Voordeel is dat er op de gehele wereld maar ;één type vulpistool is, dus het gedonder met Italiënippels en zo is afgelopen.

Een ander voordeel is dat de batterijen, die overigens een dood gewicht vormen en ruimte innemen, vervuilend zijn en door de beperkte levensduur erg kostbaar, meteen verleden tijd zijn. Van een bevriende expert bij de brandweer hoorde ik dat er voor het blussen van een elektrische wagen rond de 18.000 liter water nodig is.

Een auto-afsleepbedrijf heeft een containerwagen in gebruik genomen, de container is gevuld met water. Het wrak wordt, na bussen, in zijn geheel in de container gedumpt. Dat het ding daarna nooit meer zal rijden is geen ramp volgens de brandweerman. "Wanneer de wagen conventioneel is geblust kun je er ook niets meer mee. omdat de warmteontwikkeling nog lang doorgaat" zo zei hij. En met de container zijn er dan geen kostbare nablussingswerkzaamheden meer nodig.

Overigens heeft met name Remeha en verwarmingsketel ontwikkeld die in de praktijk al werkt in een modelwoning. Volgens een van de verwarmingsspecialisten kun je in vrijwel iedere ketel een aangepast verwarmingsblok inbouwen voor waterstof: "Gas is gas..."

Overigens bestond het traditionele gas dat vóór de invoering van het aardgas door de gasfabrieken werd geleverd, al 30% waterstof.

De veilige opslag is geen enkel punt. Gasunie en TU Delft hebben hier een methode voor ontwikkeld. Er is op niet-piekmomenten een overschot aan elektriciteit. Een omzetting naar waterstof maakt dan dat je de gehele capaciteit kunt benutten. 'Delft' heeft een plan voor opslag in oude aardolieputten in de Noordzee. Er ligt ook het ontwerp voor een waterstoftankschip en in Australië is een methode ontwikkeld voor transport over de weg, door middel van groene ammonia waar betrekkelijk eenvoudig heel veel waterstof kan worden uitgefilterd. Er is al een tankstation operationeel dat met deze methode werkt.

En stel je de emissiewaarden voor. 100% schone water(damp), 0,00%CO, 0,00 % Nox... Daarmee kom je de APK wel door...

Tot slot een informatief interview (uit 1918) met Stefan Holthausen:
. Inmiddels heeft de tijd niet stilgestaan. En de ene claim is de andere niet. Er wordt gesproken over waterstofprijzen van 1,38 tot een tientje de kilo.

Ook is er een aardigheidje van Gerard Lugtigheid: Waterstof in poedervorm:

Het enige probleem zou kunnen zijn: het stuift zo... ;-)

Kortom, het komt er aan. Over prijzen valt nog niets te zeggen. Maar ook dit zal nog wel uitkristalliseren...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adriaan van der Burgh
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2019 07:22 #1456900 door Adriaan van der Burgh
Beantwoord door Adriaan van der Burgh in topic Benzine tanken: E10 of premium benzine?
Onze vereniging is lid van de FEHAC en binnen deze federatie is een commissie duurzaamheid met expertise op het gebied van brandstoffen. Kijk maar eens bij FEHAC.nl en klik op Publicaties en FEHAC Nieuwsbrieven.. De 2018-20 Nieuwsbrief gaat over brandstoffen voor oldtimers.
Adriaan van der Burgh

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2019 13:18 #1456907 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic VKB
Op Zaterdag was de FEHAC met een presentatie over de E10 op de VKB
Er is hoop .
Slurpje krijgt vanaf nu de dure benzine .
En 3 maanden stallen met E10 zou ik al helemaal niet doen!!!!!!!
Die zooi gaat ( E10 en Benzine en alle toevoegingen ) "uitelkaar" in de tank .
Trekt vocht aan ( ik heb nog een metalen tank) En dat is ook niet goed.
Maar er is hoop .
Er schijnt een zgn. Oldtimerbenzine in de maakt te zijn die net /dan wel schoner is dan de E10 .
Maar goed toekomst plannen...........
Even de dure benzine tanken ( heb ze dat whé op de Veluwe? )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2019 15:26 #1456909 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Die
Benzine is er toch al ?
Alkylaatbenzine als ik me niet vergis. Verkrijgbaar bij bedrijven als oliehandel.nl etc.
Niet aan de pomp dus.
Kost wel een euro of 4 de liter ( slik)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2019 12:21 #1456949 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Voor een tankstation zal het
Voor een tankstation zal het makkelijker zijn om E5 en E10 naast elkaar te leveren als ze meerdere opslagtanks habben. Hoeveel zuilen ze hebben doet er minder toe: al heb je 30 zuilen, als je maar 1 voorraadtank hebt kan je maar 1 brandstof leveren...

@Waterstofgas: ik geloof niet zo in het blijven rondrijden met brandstoffen naar plekken waar iemand het wil tanken, als we een alternatief hebben dat via draadjes in de grond vrijwel zonder milieubelasting te verspreiden is. Waterstofgas produceren is sowieso al geen energie-efficiente onderneming, tenzij je het doet met overtollige electriciteit. En doe je dat laatste, dan kan je het beter verbranden in de industrie die het nu al gebruikt (maar dan nu voor 95% gewonnen uit aardgas) danwel in grote centrales die weer electriciteit produceren.
Tot slot: met 's nachts laden van electrische auto's kan je het energienet aardig balanceren: overdag is de industrie de grootverbruiker die 's nachts wegvalt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2021 16:42 #1465210 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic E10 niet meer voor mijn Volvo’s
Proefondervindelijk ben ik erachter gekomen dat E10 in ieder geval bij mijn 740 tot gevolg heeft gehad dat de motor onrustig ging lopen en meer geluid produceerde. Eerder heb ik al eens geschreven over het ratelende geluid en het heftige klopgeluid van de motor. Toen dacht ik nog dat het ratelende geluid buiten de motor vandaan kwam. Hoe hardleers kun je zijn. Na twee keer een revisiesetje te hebben aangeschaft voor de Pierburg binnen 10 jaar en het lawaaierige lopen van de motor heb ik besloten om 95 of 98 te tanken. En zie. Geen ratelgeluiden meer en een rustig (-er) lopende motor. Heeft het ermee te maken dat mijn motor een zg. Heron kop heeft? Geen idee, maar nu zit ik weer met plezier achter het stuur van de 740.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2021 16:56 #1465211 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic nou
mijn B200E rijdt stukken beter op 98RON en heeft geen Heron kop. Dus dat zal er wrsl niet mee te maken hebben, meer met het octaangehalte/klopvastheid. En loopt de k-jet motor stationair loopt zelfs iets mooier/sneller dan op 95RON.

Opvallend detail voor een k-jet, hoe kouder hoe meer O2 in de lucht en dus hoger stationair lopen.....al een paar jaar zo geconstateerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD