- Berichten: 1
Benzine tanken: E10 of premium benzine?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2021 18:32 #1465214
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic euh ?
Bas, besloten om 95 of 98 te tanken ?
95 is dacht ik altijd e10 brandstof hoor.
Lagere oktaangehaltes dan 95 heb ik nooit gezien bij de pomp in NL.
Dus wat je er dan daar voor ingooide ?
Ik merk weinig verschil tussen e5 of e10.
Tis een onzuinige auto en da's met e5 niet veel anders.
Rijd je genoeg km's en ook regelmatig dan e10,
t spul gaat snel genoeg door het brandstof systeem om schade aan te richten door stilstand.
Bij weinig km's en veel stilstand e5. ook al zegt Volvo dat ie goed op e10 kan rijden.
Maar rijden is wat anders dan lang stilstaan.
Volgens mij kan er dan weinig fout gaan.
95 is dacht ik altijd e10 brandstof hoor.
Lagere oktaangehaltes dan 95 heb ik nooit gezien bij de pomp in NL.
Dus wat je er dan daar voor ingooide ?
Ik merk weinig verschil tussen e5 of e10.
Tis een onzuinige auto en da's met e5 niet veel anders.
Rijd je genoeg km's en ook regelmatig dan e10,
t spul gaat snel genoeg door het brandstof systeem om schade aan te richten door stilstand.
Bij weinig km's en veel stilstand e5. ook al zegt Volvo dat ie goed op e10 kan rijden.
Maar rijden is wat anders dan lang stilstaan.
Volgens mij kan er dan weinig fout gaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
23-01-2021 21:08 #1465226
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Gehalte
Hallo Volvisti
Federervolvo schreef: "Opvallend detail voor een k-jet, hoe kouder hoe meer O2 in de lucht ..."
Lucht bestaat voor zo'n 79% uit stikstof en voor zo'n 21% uit zuurstof. Daarnaast zitten er nog wat andere stofjes in. Het zuurstofgehalte is niet afhankelijk van temperatuur of druk. Maar koude lucht is kleiner qua volume, neemt dus bij gelijke hoeveelheid minder plek in. Er gaat dus bij koude lucht meer lucht in de motor. Daarom hebben veel turbomotoren ook een intercooler.
Fflunche schreef: "95 is dacht ik altijd e10 brandstof hoor."
In Nederland wordt Euro95 voor zover ik weet alleen als E10 aangeboden, maar bijvoorbeeld in Duitsland is Euro95 ook als E5 te krijgen. Meestal is Euro95/E5 daar twee cent duurder dan Euro95/E10.
groetjes
Mathy
Federervolvo schreef: "Opvallend detail voor een k-jet, hoe kouder hoe meer O2 in de lucht ..."
Lucht bestaat voor zo'n 79% uit stikstof en voor zo'n 21% uit zuurstof. Daarnaast zitten er nog wat andere stofjes in. Het zuurstofgehalte is niet afhankelijk van temperatuur of druk. Maar koude lucht is kleiner qua volume, neemt dus bij gelijke hoeveelheid minder plek in. Er gaat dus bij koude lucht meer lucht in de motor. Daarom hebben veel turbomotoren ook een intercooler.
Fflunche schreef: "95 is dacht ik altijd e10 brandstof hoor."
In Nederland wordt Euro95 voor zover ik weet alleen als E10 aangeboden, maar bijvoorbeeld in Duitsland is Euro95 ook als E5 te krijgen. Meestal is Euro95/E5 daar twee cent duurder dan Euro95/E10.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
24-01-2021 15:01 #1465233
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic geen E10 meer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2021 17:26 #1465235
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic 98 is wel overkill, onze ezk
98 is wel overkill, onze ezk's zijn standaard geprogrammeerd op minder dan 95.
De onsteking van de 940 is geen hitec, die past zich niet helemaal aan aan de hogere klopvastheid.
Pingelsensor kan niet in hele toerenbereik een ping waarnemen.
98 zal alleen echt effect hebben wanneer programmering aangepast is.
Probleem is dat dan op 95 rijden in vollast niet goed voor je motor is.
Wanneer je pin 18 en 19 van je ezk aan massa legt heeft 98 iets meer zin maar dat kan je zelfs met originele programmering zelfs met 95 nog doen, de ezk116 is af febriek voor ron 91 tot 93 geprogrammeerd.
In jaren 90 zag je vaker onder de motorkap een stekker/jumper met 91/95 of 95/98 die je om kon omdraaien.
Rijd 1 940 ook met 98 omdat deze ezk aangepast is voor lpg.
De andere al jaren met (duitse) e10 zonder problemen.
Ik kan de 98 in duitsland tanken, daar is ie nog betaalbaar, de meerprijs van 98 in Nederland zou het mij niet waard zijn maar dat is ieder zn keus.
De onsteking van de 940 is geen hitec, die past zich niet helemaal aan aan de hogere klopvastheid.
Pingelsensor kan niet in hele toerenbereik een ping waarnemen.
98 zal alleen echt effect hebben wanneer programmering aangepast is.
Probleem is dat dan op 95 rijden in vollast niet goed voor je motor is.
Wanneer je pin 18 en 19 van je ezk aan massa legt heeft 98 iets meer zin maar dat kan je zelfs met originele programmering zelfs met 95 nog doen, de ezk116 is af febriek voor ron 91 tot 93 geprogrammeerd.
In jaren 90 zag je vaker onder de motorkap een stekker/jumper met 91/95 of 95/98 die je om kon omdraaien.
Rijd 1 940 ook met 98 omdat deze ezk aangepast is voor lpg.
De andere al jaren met (duitse) e10 zonder problemen.
Ik kan de 98 in duitsland tanken, daar is ie nog betaalbaar, de meerprijs van 98 in Nederland zou het mij niet waard zijn maar dat is ieder zn keus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
24-01-2021 18:29 #1465239
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 91 t/m 98
Hallo Volvisti
Volgens het instructieboekje (gedrukt in 1991) dat bij m'n auto (945 met B234F modeljaar 1991) zat toen ik 'm kocht, mag er alles in tussen RON 91 en RON 98.
groetjes
Mathy
Volgens het instructieboekje (gedrukt in 1991) dat bij m'n auto (945 met B234F modeljaar 1991) zat toen ik 'm kocht, mag er alles in tussen RON 91 en RON 98.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
24-01-2021 19:02 #1465241
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Waar
tank je dan met de PZ-27-KJ ?
Want je woont behoorlijk dicht bij mij in de buurt.
Want je woont behoorlijk dicht bij mij in de buurt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2021 19:27 #1465245
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic 102
In de tijd dat wij hier in het dorp nog een Firezone pomp hadden heb ik wel eens een tank 102 oktaan gereden, dat was toch echt wel goed merkbaar.
In de portemonnee maar ook met rijden.
Groeten,
Ton.
In de portemonnee maar ook met rijden.
Groeten,
Ton.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
24-01-2021 20:56 #1465251
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Nee Peter
Ik had al een keer aangegeven dat ik niet meer in Velp woon. Nu woon ik in het buitengebied van Epe.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2021 21:04 #1465254
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 98.
In mijn 940 tank ik vooralsnog altijd 98 in hier in Nederland. Een vrij dure hobby maar het geeft mij een goed gevoel. Er zit een jettronic chip van Fabian in en een ontstekings chip van een ander. Boost staat nu afgesteld op maximaal 0.9bar ik vraag mij af of E10 95 wel kan in combinatie met de ontstekingschip.
Daniel wat doen die pin 18 en 19 precies? En waarom zou het dan meer zin hebben?
Daniel wat doen die pin 18 en 19 precies? En waarom zou het dan meer zin hebben?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
24-01-2021 21:43 #1465258
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bijlsma
Hallo Adriaan
Je schreef: "ik vraag mij af of E10 95 wel kan in combinatie met de ontstekingschip. "
Stel die vraag eens aan Fabian. Die kan je waarschijnlijk wel zeggen wat werkt en wat niet.
groetjes
Mathy
Je schreef: "ik vraag mij af of E10 95 wel kan in combinatie met de ontstekingschip. "
Stel die vraag eens aan Fabian. Die kan je waarschijnlijk wel zeggen wat werkt en wat niet.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam