Benzine tanken: E10 of premium benzine?
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2019 02:54 #1456865
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Tja, maar dan een heel ander bericht...
Alle Volvo-modellen sinds 1976 zijn geschikt voor het gebruik van E10, behalve de Volvo S40 en V40 voorzien van 1.8 GDI-motor, geproduceerd midden jaren ’90. Deze motor is ook door Mitsubishi gebruikt.
Wanneer het zo ver is bouw ik mijn LPG-installatie direct om naar waterstof. RVS uitlaat (Timen Smit heeft een mooie en betaalbare onder zijn Volvo). Met de roestvorming zal het ook wel meevallen, bij verbranding van LPG komt ook water vrij. En een tip voor angsthazen, je zou natuurlijk ook je motor nog even op benzine of LPG kunnen laten draaien...

Wanneer het zo ver is bouw ik mijn LPG-installatie direct om naar waterstof. RVS uitlaat (Timen Smit heeft een mooie en betaalbare onder zijn Volvo). Met de roestvorming zal het ook wel meevallen, bij verbranding van LPG komt ook water vrij. En een tip voor angsthazen, je zou natuurlijk ook je motor nog even op benzine of LPG kunnen laten draaien...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2019 09:38 #1456867
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic @fflunche: dat heb ik me ook
@fflunche: dat heb ik me ook afgevraagd, maar tot nu toe heb ik er geen problemen mee gehad. Inderdaad tank ik gemiddeld twee a drie keer per jaar een volle tank benzine: ik maak er wel een gewoonte van om elke maand een redelijk stuk op benzine te rijden, zodat ook dat systeem in goede conditie blijft.
Inmiddels gaat het niet alleen meer om de prijs, al is goedkoop tanken wel een beetje een sport, maar vooral om de verkrijgbaarheid.
In de brommers, die gemiddeld 1 dag per jaar echt gebruikt worden voor een lange rit, gooi ik bij wegzetten wel altijd een 98 of 102 benzine. Maar daar hadden we al jaren geleden problemen met euro95: dat ontbrandt evenmin nog fatsoenlijk als het een jaar oud is.
Inmiddels gaat het niet alleen meer om de prijs, al is goedkoop tanken wel een beetje een sport, maar vooral om de verkrijgbaarheid.
In de brommers, die gemiddeld 1 dag per jaar echt gebruikt worden voor een lange rit, gooi ik bij wegzetten wel altijd een 98 of 102 benzine. Maar daar hadden we al jaren geleden problemen met euro95: dat ontbrandt evenmin nog fatsoenlijk als het een jaar oud is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2019 11:14 #1456868
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG
De meeste LPG installaties starten op benzine, dus je benzineverbruik hangt vooral samen met het aantal starts dat je maakt. Ik denk dat ik zo een liter of 70, 80 benzine per jaar verbruik. Meestal tank ik 20 à 25 ltr per keer, dus verwacht ik niet direct problemen door veroudering. Bovendien wordt de benzine continu rondgepompt, waardoor bezinken van bestanddelen ook wel mee zal vallen.
Toch denk ik dat er om de tankbeurt maar premium in ga gooien. Met zo'n verbruik maakt die meerprijs ook niet veel uit.
Toch denk ik dat er om de tankbeurt maar premium in ga gooien. Met zo'n verbruik maakt die meerprijs ook niet veel uit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2019 12:16 #1456870
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Adviezen
Dank voor de adviezen, allen. Gisteren voor het eerst E10 getankt omdat er geen E5 meer was. Ik overweeg om over te schakelen op BP ultimate. Er zijn twee BP tankstations hier vlakbij, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Zal ook testen of ik er zuiniger op rij.
Zal ook testen of ik er zuiniger op rij.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-10-2019 12:27 #1456871
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Check
De E10check.nl is daar staat dat volvo al sinds 1976 is voorbereid om op E10 te rijden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2019 17:49 #1456879
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel of niet.....
Of de ethanol nu wel of niet goed is voor onze auto’s, ik gooi het er niet in. Denk dat het zowiezo voor geen enkele auto goed is, ook niet voor moderne. Deze hebben toch ook aluminium onderdelen in de brandstofpomp en rubber pakkingen?
En ben ook geen voorstander dat er landbouwgrond wordt gebruikt voor brandstof.
Het is al ruimschoots bewezen dat auto’s een hoger verbruik hebben met deze bijmenging van ethanol. Dus het effect voor het milieu is nihil.....
En ben ook geen voorstander dat er landbouwgrond wordt gebruikt voor brandstof.
Het is al ruimschoots bewezen dat auto’s een hoger verbruik hebben met deze bijmenging van ethanol. Dus het effect voor het milieu is nihil.....
- Wim Pothoven
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-10-2019 14:46 #1456890
door Wim Pothoven
Beantwoord door Wim Pothoven in topic E5 grensgebied
Woon in grensgebied (5km tot pomp in D) dus tank regelmatig over de grens. Volgens de NL pers is overgang naar E10 een Europese aangelegenheid. Bij navraag blijkt dat we in D. gewoon E5 kunnen blijven tanken, worden E10 en E5 naast elkaar aangeboden. Vaak zelfs ook nog met "Superplus Euro 98". Toen ik meldde dat we in NL massaal over moeten op E10 en dat E5 niet meer geleverd wordt begreep de man het helemaal niet meer. Deze Avia pomp krijgt een belangrijk deel van z'n benzine geleverd vanuit .............. Rotterdam. Snap jij het, snap ik het.
Wie het weet mag het zeggen. Groeten uit Twente
Wim Pothoven/lid 1409/740GL blackline/B230K/M47/Bj 89
(zie Factor 77)
Wie het weet mag het zeggen. Groeten uit Twente
Wim Pothoven/lid 1409/740GL blackline/B230K/M47/Bj 89
(zie Factor 77)
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-10-2019 15:11 #1456891
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Nou, het zit iets anders. Een
Nou, het zit iets anders. Een tankstation móet E10 leveren. Daarnaast mogen ze ook andere benzines leveren. Dus zo moeilijk is het niet.
- Wim Pothoven
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-10-2019 15:48 #1456893
door Wim Pothoven
Beantwoord door Wim Pothoven in topic Klinkt al
wat beter. Maar blijft wel zo, dat de meeste tankstations geen extra zuil overhouden voor E5. In de praktijk zal het in dit land m.i. toch wel meest E10 gaan worden, omdat dat nu éénmaal moet van de overheid. E5 erbij is dan een luxe voor de klanten. De grotere (en veelal duurdere) stations met ruimte voor extra zuilen, worden dan plots misschien het enig juiste adres voor onze bakstenen. Moet ieder uiteindelijk ook maar zelf bepalen. Ben zelf ondertussen wel blij in de grensregio te wonen. Liter E5 kost 1.409 euro/ E98 1.489 (E10 1.389). Grensregio loopt wel van N.O. Groningen tot onderin Z. Limburg, Hoopt dat velen van ons hier toch wat aan hebben.
Wim Pothoven/1409
Wim Pothoven/1409
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-10-2019 16:36 #1456894
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Ach
Ach, wat een probleem. Met een paar jaar rijden wij toch op waterstof. De ombouw is net zo simpel als LPG, of het goedkoper uit zal vallen..? Gewoon niet meer op bepaalde partijen in het kabinet stemmen...

Moderators: Jerry Stam