Benzine tanken: E10 of premium benzine?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2019 19:40 #1109154 door V700 register
Benzine tanken: E10 of premium benzine? is gemaakt door V700 register
Het schijnt zo te zijn dat op verschillende tankstations euro95 / E5 niet meer te krijgen is waardoor de automobilist die loodvrije benzine gebruikt gedwongen is uit te wijken naar E10 met 10% bio-ethanol.
Volgens de officiële informatie is dat met een Volvo van na 1976 geen probleem. Maar ik hoor toch veel verhalen dat het niet goed is voor de motor.

Wat raden jullie aan voor een Volvo 940 sedan uit 1993, als er geen E5 beschikbaar is?
Gewoon E10 tanken, of is het verstandiger uit te wijken naar een iets duurdere premium variant zoals euro98 (als die er nog is)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2019 23:47 #1456790 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic T zou
ertegen moeten kunnen.
Bij twijfel een additief toevoegen wellicht. Eurol Petrol E10 improver of iets soortgelijks.

Ik ben trouwens wel benieuwd of het gebruik van E10 schadelijk kan zijn voor de prestaties van de motorolie. Zeker bij oudere motoren kan er brandstof langs de zuigerveren gaan. Iemand die dat weet ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2019 17:21 #1456794 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic E10.....
Ethanol is een sterk, agressief oplosmiddel en zal leiden tot problemen met rubberen slangen, o-ringen, afdichtingen en pakkingen. Deze problemen zijn het meest ernstig tijdens langdurige opslag. Slangen kunnen oplossen, o-ringen worden week en breken, en de onderdelen in het brandstofsysteem die gemaakt zijn van bepaalde soorten kunststoffen kunnen ofwel week worden, danwel hard en bros worden om uiteindelijk te breken. Brandstofsysteemcomponenten gemaakt van messing, koper en aluminium kunnen oxideren. De opgeloste plastics en harsen kunnen resulteren in verstopte brandstoffilters of een kleverige aanslag vormen.
En.....
Hoger brandstofverbruik, minder prestaties, 3 tot 5%
Waterophoping in de tank

In mijn 940 gooi ik het liever niet. Ik tank het liefst een premium benzine van 102 octaan zonder ethanol en anders een premium 98 (E5).
Ja, is duurder. Maar een nieuwe brandstofpomp en montage kost ook veel geld.
En als je per tankbeurt €3 meer in je tank gooit en vervolgens 1 op 10 rijdt ipv 1 op 9,5 is het alweer terug verdiend.
En persoonlijk vindt ik de motor gewoon mooier lopen en rijdt de auto lekkerder.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2019 18:02 #1456795 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens met Ferry
Nog even los van alle opgenoemde punten van dit E10 spul, zit hier dus ook meer water in, waar injectoren niet tegen kunnen, er zijn zeker voor onze geliefde auto's veel nadelen.
Ferry heeft gelijk, het is iets duurder aan de pomp, maar je bespaard significant meer in geld die je niet uitgeeft aan reparaties, en eventuele problemen door lekkage aan slangen, pakkingen of andere problemen die resulteren in een auto die weigert verder te rijden.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2019 18:05 #1456796 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic maar...
of je dat 102 goedje nog makkelijk kan kopen op termijn.
www.gelderlander.nl/auto/waarom-deze-rac...-verdwenen~a546a15f/

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2019 18:50 #1456797 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja hoor!
Dat klopt Peter, hier in Wormer ook verdwenen.

Groeten,

Ton.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2019 19:07 #1456798 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Hier
was het al niet veel te verkrijgen. 1 pomp in een straal van 40 km of zo schat ik , en die zat dan ook noog op 15 km van hier weer.
En vre-se-lijk duur. x met de motor getankt. Merkte wel een groot verschil trouwens ( in de portemonnee). Verder niet echt. ( of echt niet)

• F Nieuwenhuizen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2019 22:26 #1456799 door F Nieuwenhuizen
Beantwoord door F Nieuwenhuizen in topic BP Ultimate 98
schijnt maximaal 0,5% ethanol te bevatten. Op de pomp staat E5 maar dit is de fabrikant verplicht erbij te vermelden ook al is het percentage lager. Volgens BP is de 0,5% ethanol in deze brandstof een logistiek gevolg (restanten van andere brandstof in tankwagen).
Deze BP Ultimate is samen met de reeds genoemde 102 van Firezone de enige brandstof zonder (bijna geen) ethanol.
Die 102 gaat verdwijnen, de BP Ultimate voorlopig nog niet.
Voor vooral flink oudere wagens is deze kwestie van serieus belang, maar ook veel recentere modellen houden niet van benzine met Ethanol erin, om de hierboven genoemde redenen.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2019 17:00 #1456855 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic In de 940 van 1990, en in de
In de 940 van 1990, en in de 960's/S90 van 1995, 1996 en 1997 van mezelf en van mijn ouders, hebben we nog geen enkel probleem gehad door rijden op E10. In het geval van mijn auto's rijd ik normaal op LPG en zit de benzine er dus langere tijd in, mijn ouders rijden op benzine. Sinds een kleine tien jaar wordt er voornamelijk op E10 gereden omdat we het tanken in Duitsland en het daar de meest goedkope brandstof is.
Volvo Duitsland staat ook officieel en formeel al sinds 2008 op het standpunt dat het probleemloos kan: dat hadden ze echt wel bijgesteld als er problemen zijn.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2019 18:55 #1456858 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Is
dat verstandig Willem ?
E10 lang in de tank omdat je op gas rijdt ?
Het spul staat er bekend om terug te lopen in kwaliteit, gaat scheiden in verschillende bestanddelen en is hygroscopisch.
98 lijkt me beter in die situatie. Als je doorgaans op gas rijdt , hoevaak tank je dan benzine in het jaar ? 2 a 3 x of zo ? Dan zou ik niet bezuinigen. Ik weet dat gasrijders zo goedkoop mogelijk willen uitkomen en elke cent aan benzine er een teveel vinden . Maar het lijkt mij een risicovolle keuze. Dan moet je een x noodgedwongen na een halfjaar op gas rijden en dan zit er onbruikbare E10 in. Daar heb je niet veel aan dan.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC