B230FK stottert en houdt wat in bij lagere toeren bij acceleratie OPGELOST

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2015 11:44 #1415749 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Wat voor chips heb je erin/van wie heb je die? Weet je nu ook waar de MBC echt op staat (dmv recente meting) of ga je nu nog steeds uit van de oorspronkelijke instelling + uit- en weer indraaien met tellen van de slagen bij je recente schoonmaakactie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2015 14:10 #1415756 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MBC
De MBC zou de turbodruk naar de WGA tegen moeten houden totdat de ingestelde waarde is bereikt. Met andere woorden, als de MBC op 0.6 bar staat ingesteld, krijgt de WGA pas ineens de turbodruk te zien als de MBC opengaat bij 0.6 bar, eerder niet. Tot die tijd is de druk op de WGA dus 0 bar. De WGA zelf gaat pas open bij 0.35 bar. Een defecte WGA wordt dus door een hoger ingestelde MBC uit de wind worden gehouden.
Ik vermoed toch dat de MBC de schuldige is en af en toe druk laat ontsnappen. Je zegt dat de motor goed draait als je de MBC maar niet te hoog instelt. Dat klinkt logisch, want onder 0.35 bar maakt het niet uit of de MBC af en toe lekt, want bij die lage druk regaeert de WGA nog niet. Pas bij hogere instellingen gaat de WGA ineens open en houdt de motor in. Heb je de MBC aangesloten als bleed valve of als instelbare overstort in de slang tussen turbo en WGA?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • M.O.D. Bauer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2015 17:54 #1415758 door M.O.D. Bauer
Beantwoord door M.O.D. Bauer in topic De chips heb ik van BTI,
De chips heb ik van BTI, Fabian Bijlsma, met een mooie installatie handleiding er bij.
Ja die MBC moet ik ook maar gaan onderzoeken / uitwisselen. Hij staat in "serie"met de WGA dus zonder T-stukje, dat zal wel als bleed valve zijn he?
Overigens heeft dat 2 jaar goed gewerkt...
Ik moet zorgen dat er nu gemeten gaat worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2015 21:11 #1415763 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Druk meter
Heb hier in Utrecht nog wel ergens een druk meter als je die nodig hebt.
Die chips van Fabian zijn echt prima, die heb ik ook.
Beetje stomme vraag, maar heb je de mbc goed teruggemonteerd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • M.O.D. Bauer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2015 09:36 #1415769 door M.O.D. Bauer
Beantwoord door M.O.D. Bauer in topic Ja de MBC zit er goed in,
Ja de MBC zit er goed in, bedankt voor je aanbod.
Het wordt tijd dat ik een drukmetertje zelf aanschaf.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2015 12:05 #1415781 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Serie
MBC in serie is goed. Dan is meteen duidelijk dat de WGA pas actief wordt als de MBC druk door laat. Doet die dat boven de 0.35 bar dan ploft de WGA ook meteen open --> inhouden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2015 10:42 #1415798 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe MBC
Je hebt nu al zoveel gedaan en alleen de MBC verwijderen lijkt te helpen. Zou je die niet gewoon vervangen? Kost maar een paar tientjes en dan weet je het zeker.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • M.O.D. Bauer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2015 13:43 #1415802 door M.O.D. Bauer
Beantwoord door M.O.D. Bauer in topic Ja dat is wat ik ook overwoog
Ja dat is wat ik ook overwoog.
Maar ik heb nu e.i.n.d.e.l.i.j.k. een metertje gekocht en aangesloten op het inlaat spruitstuk.
Zodra de turbodruk boven de 0,3 bar ingesteld wordt dan begint het bokken; dus bij 0.4 is het al mis.
Zelfs al zou de mbc niet mooi glad werken, dan nog zou m.i. bij een instelling van 0,4 de boel niet moeten gaan bokken.
Overigens heb ik alles getest op benzine (RON 98), op gas is het allemaal nog een tikkeltje erger met het bokken.
De auto heeft twee jaar lang goed met de mbc op 0,6 gelopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2015 17:23 #1415810 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mbc of wastegate
Controleer je wastegate eens.

Is het wastegate diafragma niet gescheurd, zit het stangetje van de wastegate wel goed vast en staat er voldoende voorspanning op. Wellicht kun je het stangetje eens loshalen en één of twee slagen indraaien, zodat de klep strakker aangetrokken wordt.
Als je wastegate klep open staat of onder belasting opengedrukt wordt ontsnapt een deel van de uitlaatgassen rechtstreeks in de uitlaat i.p.v. via de turbo.

Wellicht zit het probleem geheel ergens anders, bijvoorbeeld een defecte knocksensor of motortemperatuursensor (in je blok, niet die in de radiateur). Deze kunnen ook voor een behoorlijk vermogensverlies zorgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2015 21:31 #1415815 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bokken
Als je de storingscodes uitleest/laat lezen komt dan de narigheid misschien bovendrijven?
Succes Harry.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD