B230FK stottert en houdt wat in bij lagere toeren bij acceleratie OPGELOST

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2015 15:16 #1415591 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic valse lucht
beetje mijn stokpaardje waarschijnlijk maar luchtlekken sluipen er makkelijk in. Met warme motor in de lambda regeling maakt een luchtlek meer uit dan bij koude motor en verrijkt mengsel. Hoe goed zitten de LPG injectoren in hun rubbers? en de benzine injectoren? Al eens met een spiegeltje onder het inlaatspruitsuk alle vacuumslangen gecontroleerd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2015 18:40 #1415595 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Chippen
M.i. heeft het niets te maken met bovenstaande opmerkingen maar alles met fuel cuts.
Je moet of je MBC naar beneden bij stellen of je ECU en EZK gaan chippen.

En nieuwe bougies NGK BPR6ES op 0.35 mm. wil ook nog wel eens helpen, echt waar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2015 18:58 #1415596 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wastegate
"...vanaf 3.500 toeren (als de turbo inkomt)..."
is dat niet erg laat? ik dacht dat op een FK de turbo tussen 2000 en 2500 ergens begon? Kunnen andere FK rijders wel bevestigen of ontkennen lijkt me.
Zou je wastegate een probleem hebben? te veel uitlaatgas lekken waardoor de turbo niet wil opspoelen.
Als je ECU drukvulling verwacht tussen 2000 en 3500 en die is er niet dan gaat het natuurlijk mis met het mengsel
Volgens mij hoort een FK probleemloos op 0.6 bar te werken, zijn er vele hier

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2015 19:09 #1415597 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbo
Turbo zou al (veel) eerder moeten gaan beginnen en zou eigenlijk op 0.6 bar geen problemen moeten geven (met fuelcuts). En als de ECU tegen de grenzen van zn regelbereik gaat lopen zou je daar toch zeker een foutcode van verwachten?

Ben benieuwd wat het blijkt te zijn, hoor graag wat de bevindingen van de TS zijn (nav de tips die hier deels al dubbel of driedubbel zijn gegeven).

• M.O.D. Bauer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2015 21:00 #1415599 door M.O.D. Bauer
Beantwoord door M.O.D. Bauer in topic Bedankt voor alle reacties,
Bedankt voor alle reacties, zoveel dat ik een hoop te doen heb, ik zal proberen een ding tegelijk te doen zodat ik de echte oorzaak vind.
Vandaag viel me op dat hij nu ook wat begint te bokken terwijl de Turbo actief is. Dat is m.i. een verdere achteruitgang.

Nog wat vragen over de vonkversterker waar Henk mee kwam:
-kan ik gewoon koelpasta gebruiken waar ook CPU's van PC's worden gekoeld?
- kan een vonkversterker een beetje stuk zijn?
-kan een slechte of slecht gekoelde of slecht geaarde vonkversterker kleine fluctuaties in de toerenteller veroorzaken?

Nogmaals erg bedankt voor de opmerkingen. Ik ga in ieder geval beginnen met een BDP sensor;die kabel zag er toch al niet geweldig uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2015 21:07 #1415600 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik heb wel gewoon koelpasta voor de PC gebruikt. Niet te dik, verdelen met een bankpasje (of je ANWB pas van afgelopen jaar :)) wil heel goed. Ik denk dat als hij "een beetje stuk" is, dat je de klacht vooral gaat merken alsie warm wordt. Net zoals bij de meeste andere elektrische/elektronische onderdelen.

Heen en weer springen van de naald van de toerenteller bij constante snelheid werd bij mij wel beter (maar kwam heel sporadisch nog voor) na het opnieuw aanbrengen van koelpasta. Maar BDP sensor speelt daar ook een rol bij het toerental op de teller gok ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2015 11:43 #1415612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toerenteller
In de ruim 14 jaar dat ik LPT nu heb, springt de toerenteller af en toe wel eens 100 - 200 toeren terug, maar verder merk ik daar niets van in de motorloop. Ik dacht dat het signaal voor de toerenteller ook rechtstreeks van de bobine af komt. Ik verdenk ook eerder een verbinding ergens in het dashboard, dan ergens anders. Maar het blijkt bij zo veel Volvo's voor te komen, dat ik me er geen zorgen (meer) over maak. Overigens heeft het (om een andere reden) wisselen van de vonkversterker daar geen enkele verandering in gebracht.
Bij een LPT begint de turbo al vroeg mee te blazen, ik geloof dat ik vanaf zo'n 2000 tpm toch al wel wat begin te merken. De LMM meet de echte hoeveelheid lucht meet die er doorheen gaat, daar wordt het mengsel op aangepast. Dus alleen lucht die ná de LMM ontsnapt via lekkage en niet in de motor komt zal de mengverhouding verstoren (rijker). Omgekeerd, als de turbo nog niet meeblaast (stationair, lage belasting), is er een vacuum tussen LMM en motor; een lekkage zorgt dan voor extra luchtaanzuiging buiten de LMM om en maakt zo het mengsel armer. Volgens mij merk je daar meer van dan van een rijker mengsel onder belasting.
Ik zou ook de MBC uitsluiten door die los te nemen en de wastegate weer origineel aansluiten.
Weet je zeker dat het probleem er ook is op benzine en niet alleen op LPG?

• M.O.D. Bauer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2015 12:56 #1415614 door M.O.D. Bauer
Beantwoord door M.O.D. Bauer in topic Bedankt weer voor de reacties
Bedankt weer voor de reacties. Ik kan weer een paar punten uitsluiten.
In de topic start heb ik misschien niet alles duidelijk genoeg beschreven wat er al getest is dus zal ik dat straks even aanpassen en ook updaten met wat er nu nog meer geprobeerd is.

De nieuwe BDP sensor maakte geen verschil.
Nieuwe koelpasta op vonkversterker ook niet.
De draad van ECU naar benzine-injectoren liep vrij dicht langs de verdeler, maar omleggen maakte geen verschil.

Vooraan in het plan staat nog steeds de LMM omwisselen.

• M.O.D. Bauer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2015 17:20 #1415620 door M.O.D. Bauer
Beantwoord door M.O.D. Bauer in topic O ja, nog wat....
Van de zomer (2014), 1 dag voor dat ik met de auto op vakantie ging had ik opeens een enorm schurend geluid.
Lang verhaal kort: een boutje (mogelijk uit de keerring houder) lag bij de koppel omvormer en werd vermalen door het vliegwiel en de timing-ring.

Zie dit topic, dat heeft me toen erg geholpen:
volvo700vereniging.nl/node/33406

Boutje verwijderd en verder nergens meer naar gekeken, maar nu begin ik te vermoeden dat vanaf toen de problemen wel eens zouden zijn gekomen (mijn geheugen voor dat soort dingen is niet erg sterk :-) ).
De BDP sensor "kijkt" zeker naar die ring? Zou een beschadigde timing ring de verschijnselen kunnen veroorzaken? Dan is het toch uiteindelijk iets met de BDP sensor.
Als dat zo kan zijn, moet ik die ring maar eens gaan inspecteren op beschadiging en vervorming.

Nog even een plaatje dat ik gepikt heb van turbobricks.

• M.O.D. Bauer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2015 18:12 #1415621 door M.O.D. Bauer
Beantwoord door M.O.D. Bauer in topic Is dit erg?
Ben er toch maar even onder gaan liggen om de ring te bekijken. Wat vinden jullie?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC