B230FK stottert en houdt wat in bij lagere toeren bij acceleratie OPGELOST
- M.O.D. Bauer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2015 15:31 #1103201
door M.O.D. Bauer
B230FK stottert en houdt wat in bij lagere toeren bij acceleratie OPGELOST is gemaakt door M.O.D. Bauer
Ik heb een B230FK 1998 automaat met G3 (Vialle lpi) en een MBC op 0,6 bar.
Bij vlot optrekken/accelereren bokt/stottert de motor tussen de 2.000 en 3.500 toeren.
Zowel op gas als op benzine gebeurt dit.
Bij vrij rustig optrekken en vanaf 3.500 toeren (als de turbo inkomt) is er niets aan de hand en werkt alles goed.
EDIT: mogelijk/waarschijnlijk komt de turbo veel eerder in maar dit was mijn aanname...
Hij heeft vermogen genoeg en komt gemakkelijk boven de 200 (rij vaak in Duitsland
).
Deze storing is niet plotseling gekomen en is geleidelijk wat erger geworden denk ik.
Ik heb het nieuwe type omschakel relais.
Er zijn geen storingscodes.
De motor stottert alleen als ie volledig warm is, soms begint het pas na meer dan 20 minuten rijden.
De buitentemperatuur lijkt geen invloed te hebben.
Sinds 2 februari (na een rit van 2 x 500 km begint hij ook te bokken boven de 3.500 toeren (zij het minder).
Maar ook hier op gas en benzine.
Wat is er al gedaan zonder resultaat:
• Distributieriem
• Kleppen gesteld
• Rotor / verdeler
• Bougiekabels vernieuwd
• Super LPG bougies (geen enkel effect
)
• Nieuw luchtfilter
• Gaasjes LMM schoon gemaakt
• Schuim in de airbox deksel gecontroleerd
• LMM schoon gespoten met remreiniger
• BDP sensor schoon gemaakt
• Benzine relais doorgesoldeerd
• Benzine druk regelaar gecontroleerd
• Vacuüm tussen LMM en inlaat spruitstuk gecontroleerd
• Alle vacuüm slangen nagelopen
• Gasklephuis schoon gemaakt
• Gasklep schakelaar gecontroleerd
• 8 injector (zittingen) op lekkage gecontroleerd
• Inlaat pakking op het blok gecontroleerd
Nog meer gedaan maar zonder resultaat n.a.v. adviezen in dit topic:
• BDP sensor vernieuwd
• Nieuwe koelpasta op vonkversterker en contacten gecontroleerd
• Massa contacten op de spatborden gecontroleerd
• Stekker verbinding van de 4 weerstanden op het linker spatbord gecontroleerd.
• Timing ring beoordelen, lijkt goed genoeg
• De LH 2.4 en de EZK116 gechipt
• De LMM uitgewisseld
• De vonkversterker uitgewisseld
• Bobine gemeten, primair 0,2 Ohm (te laag?) secundair ca 8 kOhm, (lijkt goed)
• Zekeringen van LPI er uit
• Draad van ECU naar injectoren bekijken.
• Timing controleren met stroboscoop
• CO gemeten
• Bobine uitgewisseld
• Speling op de rotor gecontroleerd
• De LMM opnieuw uitgewisseld
• Rotor en verdeler verniuwd
• Luchtfilter open getest
• MBC uitgewisseld
• Temperatuur sensor
• Knock sensor
Wat effect heeft:
• MBC er tussenuit, lijkt te werken, nu verder kijken.
• Turbodruk gemeten, hoger dan 0,3 bar is bokken
Oplossing:
• Nieuwe bougies, in dit geval gekozen voor NGK BPR6ES op 0,55 mm
Bij vlot optrekken/accelereren bokt/stottert de motor tussen de 2.000 en 3.500 toeren.
Zowel op gas als op benzine gebeurt dit.
Bij vrij rustig optrekken en vanaf 3.500 toeren (als de turbo inkomt) is er niets aan de hand en werkt alles goed.
EDIT: mogelijk/waarschijnlijk komt de turbo veel eerder in maar dit was mijn aanname...
Hij heeft vermogen genoeg en komt gemakkelijk boven de 200 (rij vaak in Duitsland

Deze storing is niet plotseling gekomen en is geleidelijk wat erger geworden denk ik.
Ik heb het nieuwe type omschakel relais.
Er zijn geen storingscodes.
De motor stottert alleen als ie volledig warm is, soms begint het pas na meer dan 20 minuten rijden.
De buitentemperatuur lijkt geen invloed te hebben.
Sinds 2 februari (na een rit van 2 x 500 km begint hij ook te bokken boven de 3.500 toeren (zij het minder).
Maar ook hier op gas en benzine.
Wat is er al gedaan zonder resultaat:
• Distributieriem
• Kleppen gesteld
• Rotor / verdeler
• Bougiekabels vernieuwd
• Super LPG bougies (geen enkel effect

• Nieuw luchtfilter
• Gaasjes LMM schoon gemaakt
• Schuim in de airbox deksel gecontroleerd
• LMM schoon gespoten met remreiniger
• BDP sensor schoon gemaakt
• Benzine relais doorgesoldeerd
• Benzine druk regelaar gecontroleerd
• Vacuüm tussen LMM en inlaat spruitstuk gecontroleerd
• Alle vacuüm slangen nagelopen
• Gasklephuis schoon gemaakt
• Gasklep schakelaar gecontroleerd
• 8 injector (zittingen) op lekkage gecontroleerd
• Inlaat pakking op het blok gecontroleerd
Nog meer gedaan maar zonder resultaat n.a.v. adviezen in dit topic:
• BDP sensor vernieuwd
• Nieuwe koelpasta op vonkversterker en contacten gecontroleerd
• Massa contacten op de spatborden gecontroleerd
• Stekker verbinding van de 4 weerstanden op het linker spatbord gecontroleerd.
• Timing ring beoordelen, lijkt goed genoeg
• De LH 2.4 en de EZK116 gechipt
• De LMM uitgewisseld
• De vonkversterker uitgewisseld
• Bobine gemeten, primair 0,2 Ohm (te laag?) secundair ca 8 kOhm, (lijkt goed)
• Zekeringen van LPI er uit
• Draad van ECU naar injectoren bekijken.
• Timing controleren met stroboscoop
• CO gemeten
• Bobine uitgewisseld
• Speling op de rotor gecontroleerd
• De LMM opnieuw uitgewisseld
• Rotor en verdeler verniuwd
• Luchtfilter open getest
• MBC uitgewisseld
• Temperatuur sensor
• Knock sensor
Wat effect heeft:
• MBC er tussenuit, lijkt te werken, nu verder kijken.
• Turbodruk gemeten, hoger dan 0,3 bar is bokken
Oplossing:
• Nieuwe bougies, in dit geval gekozen voor NGK BPR6ES op 0,55 mm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2015 17:08 #1415561
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi
Geen storingscodes in zowel injectie als ontsteking?
LPi injectoren, of eigenlijk de zittingen, zitten goed vast? Ik verwacht eigenlijk niet dat het daar zit maar iets gratis en met weinig moeite uitsluiten kan nooit kwaad
De vonkversterker (zit aan binnenkant zijscherm aan passagierszijde) eens losmaken, voorzien van nieuwe warmtegeleidende pasta en weer terugzetten is misschien nog een optie?
Mantel van de kabel van de BDP sensor is niet beschadigd? Soldeerverbindingen van LPi-systeem in de draad van ECU naar benzine-injectoren zijn nog goed (meestal onder de bobine)?
LPi injectoren, of eigenlijk de zittingen, zitten goed vast? Ik verwacht eigenlijk niet dat het daar zit maar iets gratis en met weinig moeite uitsluiten kan nooit kwaad

De vonkversterker (zit aan binnenkant zijscherm aan passagierszijde) eens losmaken, voorzien van nieuwe warmtegeleidende pasta en weer terugzetten is misschien nog een optie?
Mantel van de kabel van de BDP sensor is niet beschadigd? Soldeerverbindingen van LPi-systeem in de draad van ECU naar benzine-injectoren zijn nog goed (meestal onder de bobine)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- M.O.D. Bauer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2015 20:02 #1415577
door M.O.D. Bauer
Beantwoord door M.O.D. Bauer in topic Bedankt
Bedankt voor het meedenken Henk.
Heb ik in ieder geval weer wat meer om na te lopen.
Er zijn geen foutcodes in de injectie en in de ontsteking.
De kabel van de BDP sensor was beschadigd, d.w.z het rubber laagje er af maar de (alu?) mantel was nog helemaal heel.
Zit de vonkversterker niet aan de bestuurderszijde? Ik heb een forto gemaakt, is dit hem?
Ik ga de punten nalopen en ook nog maar even de massapunten.
Volgende week hoop ik er aan toe te komen.
Heb ik in ieder geval weer wat meer om na te lopen.
Er zijn geen foutcodes in de injectie en in de ontsteking.
De kabel van de BDP sensor was beschadigd, d.w.z het rubber laagje er af maar de (alu?) mantel was nog helemaal heel.
Zit de vonkversterker niet aan de bestuurderszijde? Ik heb een forto gemaakt, is dit hem?
Ik ga de punten nalopen en ook nog maar even de massapunten.
Volgende week hoop ik er aan toe te komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2015 20:49 #1415579
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je hebt helemaal gelijk, vonkversterker zit aan bestuurderskant en je hebt m al op de gevoelige plaat vastgelegd.
Ik vermoed echter dat de BDP sensor met beschadigde mantel de boosdoener is. Meestal maakt het niet zoveel uit maar met de BDP sensor wel. De afscherming (het aluminiumfolie) lijkt intakt maar er kan wel vocht tussen rubber isolatie en afscherming komen. Ik kan je niet garanderen dat het probleem weg is als je de sensor vervangt maar de kans is zeker aanwezig. Kosten vallen mee, een paar jaar terug was het geloof ik iets van 5 tientjes ex BTW. Heel veel meer dan de massapunten en soldeerverbindingen nalopen, testen met een andere LMM en die BDP sensor vervangen kun je ook niet meer doen (zonder meer uit te geven dan de prijs van een nieuwe BDP sensor).
Overigens niet recent de lambdasonde vervangen waarna de problemen begonnen? Ik herinner me een geval met LPi waarbij iemand (jjager als ik me niet vergis) problemen had met LPi en stotteren die uiteindelijk terug te leiden waren naar een Bosch-universele (als in: niet exact het juist type van Bosch) of een ander merk lambdasonde waren te wijten.
Ik vermoed echter dat de BDP sensor met beschadigde mantel de boosdoener is. Meestal maakt het niet zoveel uit maar met de BDP sensor wel. De afscherming (het aluminiumfolie) lijkt intakt maar er kan wel vocht tussen rubber isolatie en afscherming komen. Ik kan je niet garanderen dat het probleem weg is als je de sensor vervangt maar de kans is zeker aanwezig. Kosten vallen mee, een paar jaar terug was het geloof ik iets van 5 tientjes ex BTW. Heel veel meer dan de massapunten en soldeerverbindingen nalopen, testen met een andere LMM en die BDP sensor vervangen kun je ook niet meer doen (zonder meer uit te geven dan de prijs van een nieuwe BDP sensor).
Overigens niet recent de lambdasonde vervangen waarna de problemen begonnen? Ik herinner me een geval met LPi waarbij iemand (jjager als ik me niet vergis) problemen had met LPi en stotteren die uiteindelijk terug te leiden waren naar een Bosch-universele (als in: niet exact het juist type van Bosch) of een ander merk lambdasonde waren te wijten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- M.O.D. Bauer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2015 21:19 #1415580
door M.O.D. Bauer
Beantwoord door M.O.D. Bauer in topic Lambdasonde
Ok, die BDP sensor kan ik wel vervangen.
De lambdasonde is de goede, want die komt van Timen
en die zit er "pas" 81.000 km (2,5 jaar) in.
Ik ga me eerst maar op de dingen die je noemde en de BDP concentreren en eventueel daarna verder zoeken.
De lambdasonde is de goede, want die komt van Timen

en die zit er "pas" 81.000 km (2,5 jaar) in.
Ik ga me eerst maar op de dingen die je noemde en de BDP concentreren en eventueel daarna verder zoeken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2015 09:58 #1415584
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Stappenmotor schoonmaken?
Stappenmotor schoonmaken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2015 10:55 #1415585
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als het goed is, doet de stappenmotor niets tussen 2000-3500 rpm (of eigenlijk alles boven stationair). De kans dat het daar aan ligt lijkt me klein.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2015 12:25 #1415586
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda sensor al eens
Lambda sensor al eens gewisseld?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2015 13:16 #1415589
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 81
81dkm / 2.5 jaar terug is de lambda gewisseld als ik het goed lees. Of vermoed je dat die niet-zo-oude lambda nu al problemen geeft Jan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2015 13:29 #1415590
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Schoonmaken van de
Schoonmaken van de stappenmotor is een kleine moeite en het sluit weer een fout-mogelijkheid uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam