geen koude start en erg beroerd lopen, wie kan mij helpen? nu wel koude start! We zijn er bijna!

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2012 11:47 #1353051 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic laag.
8.5 en 9 bar is dacht ik wel aan de redelijke lage kant...
Die van mij haalde 12,8 bar en op eentje zelfs 13 bar. (Al was dat wel een B234F, 4 cilinder redblock met 16 kleppen.)
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2012 20:29 #1353453 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weer wat verder
Nog maar eens een meetrondje gemaakt en nu met een geheel koude motor. toen mat ik 10,8 kΩ op de bobine. Das aan de hoge kant. Volgens de servicemanual moet de weerstand tussen de 6,5 en 9 kΩ zijn. Ik heb in de schuur een doosje met reservespullen liggen, en daar zat gelukkig ook een goeie bobine tussen. Deze geplaatst en hij start weer! kan er zoveel verschil zitten in weerstand als de bobine  een poosje heeft gelopen en als deze geheel is afgekoeld. Bij een warme motor heb ik 9,1 kΩ gemeten. En hoe kan het dat ie voorheen alleen startte met los nemen van de injectoren? mij idee is dat de er dan geen verlies is door aansturing van de injectoren waardoor de vonk bij de bougie sterker is. kan dat? Tweede wat ik vanavond ben tegengekomen is dat de uitlaat lekt voor de kat. Het is op de aansluiting van het uitlaatspruitstuk en de pijp naar de kat. Ik hoop dat dat is opgelost door de pakking te vernieuwen, tenmiste, als daar een pakking zit. dat zal toch wel? De vraag is of dit de oorzaak is van het slechte lopen, of dat het lek is veroorzaakt door het slecht lopen/schudden van de motor. lambdasignaal zal wel verstoord worden. vraag: vanaf welk moment begint de lambdasonde bij te regelen? is dat pas als deze is opgewarmd? of al direct na het starten van de (koude) motor? Verder vertoont de motor geen verschil in loop met stekker van de knocksensor los. zowel met de stekker geheel los als met de contacten van de stekker verbonden (dus maximale weerstand en 0 weerstand) geen verschil. alleen stationair getest. Regelt de knocksensor ook de stationaire loop of enkel bij belasting?   groeten, Lennert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2012 21:52 #1353465 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
Het lijkt me wat apart dat zonder bobine de injectoren beter aangestuurd zouden worden, het zijn aparte systemen (ontsteking en injectie). Misschien is een andere verklaring dat je de oude bobine eerst een beetje moest "opladen" of opwarmen voordat hij goede ontsteking kon verzorgen. Met injectoren aangesloten zou het blok verzuipen. Dus zonder injectoren verzoop het blok niet, kon de slechte bobine wat opwarmen en lukte starten daarna ?
Volgens mij regelt de knock (of pingel-)sensor altijd, en als hij geen gepingel detecteert regelt de ECU niets bij. Dat je geen verschil met of zonder merkt is dan niet zo vreemd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2012 22:54 #1353484 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic knocksensor
Henk,
Waarom ik dat vroeg van die knocksensor is omdat ik geen verschil merk als ik de stekker doorlus. Dus met een draadje tussen de aansluitpunten op de stekker. Dan zou de ecu moeten bijregelen omdat de knocksensor een signaal afheeft aan de ontstekingscomputer toch?

Lennert

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2012 22:57 #1353485 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic zo zul je geen verschil merken nee.
motor draait stationair, pas onder zware last zal je het merken....
Groeten,Gerben

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2012 23:07 #1353488 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic detonatie

leonardus schreef : Henk,
Waarom ik dat vroeg van die knocksensor is omdat ik geen verschil merk als ik de stekker doorlus. Dus met een draadje tussen de aansluitpunten op de stekker. Dan zou de ecu moeten bijregelen omdat de knocksensor een signaal afheeft aan de ontstekingscomputer toch?

Lennert

De pingelsensor zal de ontstekingmoment  pas veranderen (vervroegen) als er detonatie optreedt. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2012 07:30 #1353502 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De knocksensor reageert op trillingen in een specifiek frequentiegebied die kenmerkend zijn voor pingelen. Ik denk dat de elektronica voor het filteren van de frequenties etc in de ECU zit, en dat het niet een simpele aan/uit sensor is (zoals bijv. de schakelaar van het oliedruklampje). De contacten in de sensor doorverbinden simuleert niet het pingelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2012 20:33 #1353566 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitsluiten
ok, dan kan ik de knocksensor dus uitsluiten.
Dan nog een vraag over de lambdasonde. Wanneer begint deze met bijregelen? Ik kan me voorstellen dat het lambdasignaal is verstoord als er een lek in de uitlaat zit voor de sonde en dat daardoor de motor beroerd gaat lopen. Maar vanaf welk moment geeft de lambdasonde een bruikbaar signaal voor de ecu? De lambdasonde moet opgewarmd zijn toch?
Met andere woorden. Wordt bij een koude motor gebuik gemaakt van het (verstoorde) lambdasignaal, of gebeurt dat pas bij een opgewarmde motor/lambdasone?
--update--
ik probeer maar weer eens wat. net weer even getest. met koude motor valt de motor uit als ik de stekker van de lmm losneem. vervolgens heb ik een rondje gereden om de motor lekker warm te draaien. als ik nu de stekker van de lmm weer losneem loopt het toerental op tot 1400 toeren. En de motor lijkt strak te lopen, dus zonder schokken en schudden. zou de LMM dan toch defect zijn?

groeten, Lennert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2012 21:55 #1353585 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
De stekker zo van de LMM aftrekken is niet zo handig volgens mij. Na uitzetten van de motor wordt de gloeidraad nog even extra verwarmd om deze schoon te branden. Dat gebeurt uiteraard niet als je de stekker eraf trekt. Volgens mij duurt het even voordat de metingen van de lambdasonde ook gebruikt worden om bij te regelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2012 23:39 #1353591 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic timing
Hoe is de timing van de motor? ik heb het zelf eens mee gemaakt dat hij er net naast stond en ook een hoop ellende gehad, opnieuw op tijd gezet en alles was over(en dan praat ik over een B230F van 1990 en niet over de diesels  )
Tom.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC