geen koude start en erg beroerd lopen, wie kan mij helpen? nu wel koude start! We zijn er bijna!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2012 21:53 #1092050 door V700 register
Omdat het vorige draadje (<a href="/node/42866">klik</a>) wat onoverzichtelijk wordt ben ik maar een nieuwe gestart. De startproblemen houden aan. Onderstaand de symptomen en daaronder wat ik tot nu toe heb uitgewisseld, vervangen of gemeten (deels samen met Timen, waarvoor dank). Het gaat om een 740 uit 1988 met een B230F, LH2.4 en EZ116K. Symptomen: Van het ene op het andere moment ergens begin februari start de motor niet meer met koude motor. De startmotor draait keurig rond, maar de motor slaat niet aan. Alleen met een truckje krijg ik de motor aan de praat. Injectoren los en slang van cisklep op inlaatspruitstuk los. Starten en wachten tot de motor lijkt op te pakken. Dan snel injectoren aansluiten en met de hand de slang weer aansluiten. Motor loopt nu te pruttelen, tot deze na enige tijd wat hoger in de toeren komt. Bij warme motor kan ik wel gewoon starten, maar loopt de motor erg onregelmatig. Lijkt af en toe misfires te hebben. Er is vonk en er is benzine. De injectoren getest op lekken (injectierail los en tissues onder de injectoren) geen lekkage geconstateerd. Klepspeling is gecontroleerd en goed. Motor verbruikte voorheen ook geen druppeltje olie of koelvloeistof. Timing met stroboscoop bekeken, en staat goed. Er zijn geen foutcodes. Er komen wel foutcodes als ik signaalgevers van de ezk of ecu loskoppel (bijv. tempsensor, lmm, gaskleppositischakelaar bdp sensor etc). De zelfdiagnose lijkt dus wel te werken. Het volgende heb ik tot nu toe gedaan Bougies vervangen (nieuw) Bougiekabels vervangen (nieuw) Bobinekabel vervangen (nieuw) Bobine uitgewisseld, zonder resultaat Verdelerkap gereinigd (zit er nu een jaar in, was ook niet echt vuil) Bdp sensor vervangen (nieuw) Injectoren vervangen Startinjector vervangen Ontstoringrelais vervangen Gaskleppositieschakelaar gecontroleerd en uitgewisseld, werkt. Doorgemeten op de ecu en signaal is goed. Gasklephuis losgehad en gereinigd (was niet echt vuil, sluit goed en gaat makkelijk open en dicht). Cisklep gecontroleerd en uitgewisseld, werkt, ook doorgemeten op de ecu en signaal is goed. Luchtmassameter uitgewisseld met ander exemplaar, geeft geen verschil. Eerst was het stekker los en motor loopt nog beroerder, nu is het stekker los en motor gaat veel hoger in de toeren lopen (1300 toeren). Benzinepomp verwisseld (voor een tweedehandsje die ik nog had liggen) de vraag is of de druk van deze wel goed is. Lambdasonde aan de aarde gelegd. Tijdens het rijden waardes op de ecu gemeten tussen 0.1en 0.8. CO meting levert ook geen afwijkingen. Temperatuursensor vervangen; Benzinedrukregelaar uitgewisseld, geeft geen verschil; Injectierelais (E in de relaistray) vervangen; <p class="MsoNormal">Powerstage/vonkversterker uitgewisseld en doorgemeten; <p class="MsoNormal">Ecu uitgewisseld. (motor start niet op ecu met nummer 0280000561, wel op 0280000951); Uitwisselen geeft geen verschil <p class="MsoNormal">Alle massapunten nagelopen, opgeschuurd schoongemaakt etc. extra massaaansluiting gemaakt op de behuizing van de ECU. <p class="MsoNormal">Vanavond heb ik ook de ezk unit uitgewissleld zonder resultaat. <p class="MsoNormal">De ECU LH2.4 en de injectie computer (EZ116K) heb ik gecontroleerd en doorgemeten volgens de Volvo service manual en <a href="/sites/default/public_files/user1737/LH2_4_ECU_Pin_Out.jpg">dit </a>schema. Daarbij heb ik geen afwijkingen gemeten.<p class="MsoNormal">--update--<p class="MsoNormal">De compressie heb ik gemeten met zo'n hella compressiemeter. De compressie ligt tussen de 8.5 en 9 bar. <p class="MsoNormal">De problemen zijn nog niet verholpen.<p class="MsoNormal"> <p class="MsoNormal">--update--<p class="MsoNormal">Bobine nogmaals doorgemeten, en bleek toch defect. Vervangen en hij start weer!<p class="MsoNormal">verder lek in het uitlaatsysteem vastgesteld.<p class="MsoNormal">--update--<p class="MsoNormal">bij koude motor slaat de motor af als ik de stekker van de lmm losneem, bij warme motor loopt het toerental van de motor op naar 1400 toeren als ik de stekker van de lmm losneem.<p class="MsoNormal">-- update--<p class="MsoNormal">afgelopen donderdag 5 april weer bij Timen langsgeweest. De distribuieriem bleek 2 tandjes verkeerd te staan. motor loopt nu weer als een zonnetje, en pakt lekker op.<p class="MsoNormal">Wel nog een startprobleem. Als ik start slaat demotor vrijwel direct aan, gaat naar 1500 toeren, valt vervolgens terug naar 500 toeren en slaat dan af. Beetje gasgeven na het starten houdt hem wel aan de praat waarna de motor direct goed loopt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2012 22:01 #1352906 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je weet zeker dat je de juiste temperatuursensor hebt vervangen ? Er zijn er 2, eentje voor ECU en eentje voor tempmeter in dashboard.Koudestartinjector (zit aan onderzijde spruitstuk) OK, en lukt het ook met de stekker daarvan losgehaald ? Welke foutcodes lees je uit na resetten en koude start ?Misschien is benzinedrukmeting op de brandstofrail wel wenselijke, aangezien je de drukregelaar wel vervangen hebt (door een nieuwe of gebruikte) en je twijfelt of je vervangende pomp OK is ?Alle stekkers OK, draadjes nabij de stekkers ook en geen kortsluiting naar massa ? Alle massverbindingen van blok OK ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2012 22:09 #1352907 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koudestart
Heb je de electronische ontsteking al vervangen deze wil nog wel eens slecht contact maken met massa.
groeten Meijer

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2012 22:11 #1352908 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic is
de benzinedruk goed (pompen in de tank en onder de auto en mogelijk dempdrukregelaar - mits je die hebt -?), leveren de injectoren steeds evenveel benzine (binnen de marge), geen valse lucht, is de luchttoevoer tijdens de koude start goed (die moet meer zijn dan bij een koude motor bij mijn B200E met behulp van de hulpluchtregelaar).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2012 22:50 #1352914 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt voor de reacties
bedankt voor de snelle reacties.@ henk. Ja ik weet zeker dat ik de juiste sensor heb vervangen. Stekkervan de startinjector los maakt geen verschil voor starten.Er worden geen foutcodes gegeven.Benzinedrukmeting is wel een punt, maar ik heb niet zo'n aansluitnippeltje zitten op de injectierail. Dat maakt meten lastig.De draadjes heb ik allemaal nagelopen, en de contactpunten in de stekkers heb ik schoongemaakt. ook alle massapunten heb ik opgeschuurd. verder geven alle sensors of signaalgevers de verwachte signalen (spanning en weerstant met een huistuinenkeuken multimeter gemeten)op de ecu of injectiecomputer.@ gem meijerWat bedoel je met de electroninsche ontsteking? de injectiecomputer heb ik vanavond uitgewisseld met een exemplaar van Timen zonder resultaat. Of bedoel je iets anders?@ federervolvoZoals hierboven al geschreven, benzinedruk is een punt. luchttoevoer is ook een punt. De cisklep staat open tijdens starten, dat heb ik gecontroleerd. wat wel opvallend is, is dat ik blijkbaar extra lucht moet toelaten om de motor goed te laten oppakken.Als ik de motor laat draaien zonder de cisklep, maar met de luchtslangen doorverbonden, dan draait de motor wel mooi. wel hoog in de toeren (logisch) maar zonder misfires of inhouden/schudden. Groeten, Lennert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2012 08:36 #1352935 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lucht

leonardus schreef : Als ik de motor laat draaien zonder de cisklep, maar met de luchtslangen doorverbonden, dan draait de motor wel mooi. wel hoog in de toeren (logisch) maar zonder misfires of inhouden/schudden.

Met alle slangen aangesloten, maar de slang naar de CIS klep rechtstreeks verbonden vanaf de CIS klep waardoor de klep niets meer doet ? Dan zou hij net 500 rpm mogen draaien, de CIS klep hoort de rest van de lucht te geven om 800 rpm te mogen draaien. Het lijkt mij niet logisch dat hij zonder klep meer toeren zou draaien. Hele suffe suggestie, maar je hebt ook het deksel van het luchtfilter (tot aan de gaasjes van de lambdasonde) gecontroleerd om te kijken of er geen schuim in zit ? Er zit (soms) een velletje schuimrubber bovenop het luchtfilterelement, dat wil nog wel eens in de slang richting LMM gezogen worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2012 09:00 #1352937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
Misschien is het een mogelijkheid om de benzinedrukmeter tussen einde van de rail en de regelaar te zitten, waarbij je de laatste van de rail haalt ? Ruikt hij naar benzine als je probeert te starten met alles aangesloten ?Je leest geen foutcodes uit, wel 1-1-1 of knippert er helemaal niets ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2012 10:26 #1352942 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic start de motor wel goed
zonder de cis-klep ?

De luchttoevoer behandelen maakt verschil,zeg je.
Misschien doorzoeken op dat spoor ?

Luchtslangen nakijken. Filterhuis openmaken. Verstopping ergens ?

Wat een drama voor je zeg !

Volhouden,Rolf

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2012 10:56 #1352945 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Uitwisseling
Nadat je alle mogelijke delen heb uitgewisseld ga ik toch denken aan een mechanisch defect.
b.v de compressie testen, timing assen controleren.
Benzinedruk meten zou ook nog kunnen maar de CO-waarde bleek goed en na gasgeven regeldede lambdasensor prima bij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2012 09:54 #1353038 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic we gaan door
<p class="MsoNormal">@Henk en Rolfroderick, Wat ik bedoelde is dat ik de slang die normaalgesproken wordt onderbroken door de cisklep heb doorgelust. En wat de betreft de foutcodes, ik krijg keurig 1-1-1 <p class="MsoNormal">Als ik de motor gestart krijgt, dan loopt ie na verloop van tijd rond de 750 a 800 toeren. en als ik de stekker van de cisklep lostrek verandert de motorloop. die cisklep regelt wel bij. Ik heb dat ook gezien door de cisklep rechtstreeks op de ecu aan te sluiten. Tijdens het starten gaat ie dan mooi open. <p class="MsoNormal">Nalopen op dat stukje foam heb ik nog niet gedaan, zal ik nog eens doen. <p class="MsoNormal">@ timen <p class="MsoNormal">De compressie heb ik gisteren gemeten met zo'n hella compressiemeter. De compressie ligt tussen de 8.5 en 9 bar. <p class="MsoNormal">De timingassen controleren? geen idee. <p class="MsoNormal">  <p class="MsoNormal">Groeten, Lennert

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC