borrels expansievat, afslaan motor na starten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 16:45 #1321723 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet de bedoeling
Het is niet mijn bedoeling om je aan te vallen Gerben. Ik heb veel respect voor je vasthoudendheid en resultaten bij de diesel en 16V. Ik zou het je niet nadoen denk ik. Ik wil ook niet zeggen dat iedereen die een gaatje boort dat uit luiheid doet, en als iemand er blij mee is dan gun ik hem/haar dat van harte. Zoals gezegd, ik heb het ook zelf geprobeerd, en ik heb voor mezelf geen enkel voordeel ontdekt van het gaatje. Enige reden die ik me voor kon stellen, was dat het makkelijker ontlucht. Vandaar mijn referentie naar luie monteurs. Meer gekscherend dan serieus bedoeld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 17:03 #1321727 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Dankje
Henk, no problem at all :)
Ik baal ook een beetje omdat het blok van de 744 TD in de prak ligt (klep stuk, <a href="/node/39334">zie topic</a>)
Toen las ik de laatste reactie's hier en schoot dat eventjes het verkeerde keelgat in.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 17:13 #1321730 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gedeelde
Gedeelde smart is halve smart !Tis niet vergelijkbaar met de tegenslagen die jij hebt (gehad), maar ik had ook een beetje de pest in omdat ik vandaag mijn linkerspiegel niet kon vervangen omdat de reservespiegel kapot ging (de behuizing) en ik ontdekte olie en kvs lekkages terwijl ik dacht dat die opgelost waren. Met een hoop heen en weer gefiets (3km enkele reis) met één of twee fietsen om spullen op te halen etc. Ik had het ook wat vervelend opgeschreven. Een had het wellicht beter doen overkomen.Succes met de 744 !

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 18:09 #1321743 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is ontzettend balen
Dat is ontzettend balen Gerben! Het karwei wordt dus iets groter dan gedacht.
Ik ga er even vanuit dat je mijn post ook in eerste instantie niet negatief geinterpreteerd hebt, want daar staat volgens mij echt geen verkeerd woord in. Als het wel zo is, dan excuses.
Om even terug te komen op het probleem van de topic start, ik vind echt dat het advies dat je geeft symptoombestrijding is. Nogmaals, geen van mijn auto`s heeft dat geborrel en ik heb het ook niet eerder gehoord bij anderen. Om dan zonder de auto verder gezien te hebben te adviseren dat het symptoom op deze manier bestreden moet worden, is in mijn ogen dan ook een station te ver. Éers het probleem vinden en dan aan oplossingen denken. Want nogmaals, dit is volgens mij niet normaal!

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 18:46 #1321747 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Agreed.

EndlessQuest schreef : Om even terug te komen op het probleem van de topic start, ik vind echt dat het advies dat je geeft symptoombestrijding is. Nogmaals, geen van mijn auto`s heeft dat geborrel en ik heb het ook niet eerder gehoord bij anderen. Om dan zonder de auto verder gezien te hebben te adviseren dat het symptoom op deze manier bestreden moet worden, is in mijn ogen dan ook een station te ver. Éers het probleem vinden en dan aan oplossingen denken. Want nogmaals, dit is volgens mij niet normaal!

<div class="content">Ik ben met je eens dat het inderdaad niet het 'normale' verwachtbare gedrag is, dat geborrel.
Inderdaad is het ook symptoom bestrijding, agreed, maar het zou zomaar kunnen zijn, dat het hem totaal niet helpt, en het geborrel blijft, dan weetje zowiezo dat het probleem forser is (zal hier even naar een wat doemscenario schakelen: kop lek)
Ik blijf er dus nog even bij: druk er es een andere(!) thermostaat in met een gat erin geboord en zie of het dan nog borrelt...borrelt het dan nog..dan is je probleem een stukje groter.
Borrelt het niet meer, dan is of je (oude) thermostaat stuk, is het koelsysteem vervuild, is er een probleem met de waterpomp aka circulatie, zit er ergens een luchtbel of een blokkade of word de boel op een of andere manier te warm.
(Koelsysteem ook gelijk doorspoelen is ook een tip, je bent toch bezig)
Het zou ook zomaar kunnen zijn dat zijn thermostaat stuk is of "half stuk" en niet volledig meer opent maar wel gedeeltelijk, waardoor de temperatuur mogelijk iets te hoog word en de bende aan de kook raakt zodra je hem stilzet.
Ik ben hier zelf wel bekend mee, ook met mijn eigen wagen,motor was goed warm maar liep de motor dan was er NIETS aan de hand..zette ik hem af..kon je het buiten horen stromen en borrellen.. en de borrels zo het vaatje in.
bende begon gewoon 'spontaan' te 'koken' omdat de circulatie gestopt was.
Doe maar eens een testje: rij een kort klein stukje met koude motor en laat de temperatuur ongeveer tot een kwart op de schaal komen en zet de wagen uit maar laat contact aan staan en kijk naar de tempmeter, je temperatuur zal STIJGEN en de tempmeter zal omhoog gaan.
Waarom? omdat de circulatie is gestopt maar er nog steeds warmte word afgegeven aan de KVS in de kop, maar de KVS kan de warmte niet meer afgeven aan de radiator..
Stel je nou eens even voor..je blokje is flink belast en het KVS is bv 100 graden warm (dat mag) en je zet nu je wagen stil...al die warmte word nog afgegeven aan de KVS..maar de KVS kan het nergens meer kwijt..(geen circulatie meer naar radiator).en gaat dus koken..borrel..borrel..borrel.
Opzich is het niet heel erg kwalijk, zolang het niet gaat koken bij draaiende motor...maar het hoort inderdaad niet, maar bij zwaar belaste en warme motor die word stilgezet mag het wel.

Je reactie "viel mij wel op" maar was inderdaad niet aanstootgevend, geen enkel probleem verder. :)
@Henk940 LPT, inderdaad met een knipogende smiley was het heel anders over gekomen, het is en blijft 'platte text' waar moeilijk iemands "gezicht" achter te 'zien' valt. :)
Nog een vraagje aan de topicstarter: was dat geborrel toen je de KVS dop eraf haalde of ook met KVS dop erop? en heb je het altijd, of alleen bij warm weer of flinke belasting?
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 19:07 #1321752 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Borrel en druk
Misschien sla ik helemaal de plank mis, maar heeel lang geleden iets van natuurkunde gehad, bij onderduk verlaagd het kookpunt en bij overdruk wordt het kookpunt hoger, kan het niet te weinig druk zijn ?.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 19:13 #1321754 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic druk
Inderdaad, misschien is de dop van het vloeistoftankje defect.
De groene dop hoort de druk op 1,5 bar te houden wat de kooktemperatuur op ca 115 C brengt.
Als de dop lek is kookt het water al bij 100C.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2011 01:28 #1321797 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heel goed antwoord. 10 tegen
Heel goed antwoord. 10 tegen 1 dat met een nieuwe of andere dop het probleem opgelost is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2011 07:38 #1321806 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Water?

Piet22 schreef : Inderdaad, misschien is de dop van het vloeistoftankje defect.
De groene dop hoort de druk op 1,5 bar te houden wat de kooktemperatuur op ca 115 C brengt.
Als de dop lek is kookt het water al bij 100C.

Heb jij water in jou koelsysteem zitten, water kookt bij 100 graden. Koelvloeistof heeft een hoger kookpunt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2011 09:38 #1321819 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus
Dus het KVS kan borrelen in het vaatje als:
1. De motor warm (volle temperatuur) is
2. De motor loopt
3. De dop eraf is?
Dat zou dan normaal zijn?
(even voor mijn eigen beeldvorming)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC