borrels expansievat, afslaan motor na starten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2011 22:43 #1321648 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja
dat klopt er is dan geen circulatie meer maar
de wind die er dan langs stroomt koelt de motor ook hoor.

feit is namelijk, dat ze dit princiepe al een jaar of 60 al in de
scheepvaart gebruiken en de laatste 15 jaar laten ze het water
nog rond pompen als de motor uit is. je zult zien dat de temp snel
daalt ook heb je geen circulatie. alleen ipv 3 of 4 jaar met een accu
zal dat nu 2 jaar of nog iets korter maar wel het behoud van je blok
en zeker met een turbo.

Tom, die veel aparte dingen heeft geleerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2011 23:02 #1321652 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het zal wel aan mij liggen,
Het zal wel aan mij liggen, maar het komt op mij allemaal een beetje over als symptoombestrijding. Ik heb met geen van mijn bakstenen ooit een dergelijk geborrel in het expansievat, niet met warm en niet met koud weer en niet met airco aan of airco uit!
Het klinkt mij in de oren alsof er iets niet goed zit. Gaatjes boren in de thermostaat zonder dat je weet wat er niet goed zit, verstopt het mogelijke probleem, wat dan gewoon verder kan etteren, omdat de symptomen prachtig bestreden worden. Zoek liever naar het probleem. Want volgens mij hoort dit echt niet!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2011 23:04 #1321653 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meten is weten ik ben nog niet overtuigd

gerryberrie schreef : Hallo Maarten,
Daar zit je toch echt naast..een gaatje of zelfs 2 helpen fantastisch veel.
Ten 1e: de beperking-begrensing die de thermostaat is in het koelkanaal word kleiner, en het doorstroom volume (ook met thermostaat vol open) word een stuk groter, hierdoor word de circulatie verbeterd en ook de koeling.

Je hebt me nog niet overtuigd. Uiteraard kan er -afhankelijk van het aantal gaatjes dat je erbij in boort, 10-20 % meer kvs doorheen bij gelijkblijvende druk. Maar als de kvs pomp een beetje op zijn werk is berekend perst ie het er gewoon wat harder door.

gerryberrie schreef : Ten 2e: Ook bij 'koude' motor kan er al wat circulatie plaatsvinden langs-door de thermostaat, waardoor het langer duurt voordat de motor op temperatuur is, en ook koeler blijft en ook nog eens sneller afkoelt.

JA! Zonder meer, het duurt langer voordat de motor op temperatuur is. Dat is ook de reden dat je die gaatjes niet in je thermostaat moet hebben als het winter is want dan duurt het me veel te lang voordat de motor warm wordt en de kachel een beetje warmte afgeeft. Maar het feit dat het langer duurt voordat de motor op temperatuur komt, wil natuurlijk niet zeggen dat ie ook koeler blijft... Het duurt wat langer maar uiteindelijk bereikt ie de bedrijfstemperatuur. Dat schrijft TS ook, bij het rijden staat de temp.meer goed in het midden. Misschien dat de motor sneller afkoelt als je hem uitzet met die gaatjes, maar ook dat waag ik te betwijfelen.
Beetje flauw, maar je kunt de thermostaat er in de zomer ook tussenuit halen. Wordt je blok niet of super langzaam pas warm. Zou ik niet doen... :-)
Volgens mij kan TS het beste de motor even stationair laten lopen en ik denk nog steeds ook de laatste paar minuten de airco uit. Of -als dat er niet opzit- een aparte koeler voor de ATF van de automatische versnellingsbak monteren. Zo'n bak geeft ook nogal wat warmte, toch?
Nou ja we hoeven het niet altijd eens te zijn :-) Overigens gefeliciteerd met de Litouwse diesel, ben benieuwd wanneer je die weer aan de loop hebt!

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 00:16 #1321662 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic re

MaartenG schreef : Volgens mij kan TS het beste de motor even stationair laten lopen en ik denk nog steeds ook de laatste paar minuten de airco uit. Of -als dat er niet opzit- een aparte koeler voor de ATF van de automatische versnellingsbak monteren. Zo'n bak geeft ook nogal wat warmte, toch?

Mee eens, dat is en blijft, de simpelste, makkelijkste en handigste en meest bruikbare en ook nog eens meest effectieve handeling.(wat een mond vol..:) )
Zo'n bak geeft inderdaad flink wat warmte.
Rendement is theoretisch, maximaal 90% van de koppelomvormer, dus 10% is warmte..maarja..theorie en praktijk..reken maar dat er wat meer naar warmte toe word omgezet, ook omdat het al een wat oudere 'baksteen' is met zn kilometertjes.
En natuurlijk de energie die nodig is voor de schakelgangen zelf...

MaartenG schreef : Nou ja we hoeven het niet altijd eens te zijn :-) Overigens gefeliciteerd met de Litouwse diesel, ben benieuwd wanneer je die weer aan de loop hebt!

Dat is zo!
En dat is ook het leuke aan dit forum !
Dankje, als het goed en wel meezit, hoop ik hem vandaag(ja het is de 29e) weer lopend te krijgen (fingers-crossed)
"De Litouwse Diesel"
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 08:17 #1321673 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zijn die Zweden dan zo dom?
Interessante post, vooral omdat ik in dezelfde auto rijd als spider.
Maar zijn die Zweden dan zo dom geweest bij het ontwerpen en verbeteren van het red block, dat je allerlei noodgrepen en kunststukjes moet uithalen als het eens een dagje warm is? Lijkt me sterk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 08:36 #1321675 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbazing
Natuurlijk niet Victor! Ik zit het ook allemaal met verbazing te lezen. Als de hele boel goed voor elkaar is, heb je geen problemen. Onze auto's zijn door Volvo uitgebreid getest in hitte, kou, en hoge belasting, en daar komt nog bij dat men ervaring met dit type motor had sinds mensenheugenis.
Als er problemen zijn, is dat omdat er iets niet goed is. Lapmiddeltjes worden bij veel oude auto's gebruikt omdat goed onderhoud te duur lijkt! Dus als je je auto betrouwbaar wilt hebben en zonder extra dynamo's, startmotoren, slangen en V-snaren heel Europa door wilt kunnen moet je je auto gewoon goed (laten) onderhouden.
Mijn auto wordt gewoon gebruikt alsof het een moderne auto is en hij gaat op hoge snelheid een groot deel van Europa door. No problem. En dat doe ik met mijn 144 uit 1972 net zo makkelijk, alleen met veel minder comfort!
Het zijn geen T-Fords hoor, maar beren van auto's!

• M.O.D. Bauer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 09:06 #1321680 door M.O.D. Bauer
Beantwoord door M.O.D. Bauer in topic mee eens!

EndlessQuest schreef : Het zal wel aan mij liggen, maar het komt op mij allemaal een beetje over als symptoombestrijding. Ik heb met geen van mijn bakstenen ooit een dergelijk geborrel in het expansievat, niet met warm en niet met koud weer en niet met airco aan of airco uit!
Het klinkt mij in de oren alsof er iets niet goed zit. Gaatjes boren in de thermostaat zonder dat je weet wat er niet goed zit, verstopt het mogelijke probleem, wat dan gewoon verder kan etteren, omdat de symptomen prachtig bestreden worden. Zoek liever naar het probleem. Want volgens mij hoort dit echt niet!

Mee eens! laatst had ik een paar belletjes na een ritje over 10 kilometer waarbij ik wilde kijken hoe hard ie nou eigenlijk kan. Toen ik daarna de auto abrubt stilzette waren er een paar bubbeltjes in het expansivat, nadat ik heeel voorzichtig de dop eraf gedraaid had.
Als ik jou was zou ik je koelwatersysteem eens heel goed reinigen (misschien wel met een middeltje en veel spoelen) en daarna nieuw koelwater er in doen, mogelijk helpt dat.
Is je thermostaat nog goed? Wordt de radiator wel goed warm?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 12:44 #1321699 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blij te lezen dat ik niet de
Blij te lezen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Begon al te twijfelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 15:44 #1321717 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaatje
Gaatje is voor luie monteurs.... Om nog een duit in het zakje te doen.
Zonder gaatje moet je de KVS heel voorzichtig erin gieten om de lucht te laten ontsnappen. Met gaatje kan het sneller. Ik spreek uit ervaring, en zo weet ik ook dat het swinters dubbel zo lang duurt voordat hij warm is. Als je thermostaat stuk gaat (en daardoor dicht blijft) heb je volgens mij sowieso een oververhitte kop te pakken. Daar maakt dat gaatje geen verschil in.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 16:39 #1321721 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Grote verbazing..
Ik lees met groootse verbazing de laatste reactie's.......
Het zal waarschijnlijk meevallen, maar ik voel me toch lichtelijk aangevallen....
Ik ga er niet op in, dat is zinloos, ieder zijn ding, maar ik als luie monteur blijft lekker een gaatje in mijn thermostaat boren.
Met het resultaat, daaruit, ben ik erg tevreden (ervaring)
Zo blijft mijn blokje goed op temperatuur en koelt beter en in de winter wissel ik simpelweg, in minder dan 10 minuten mijn thermostaatje om voor een "winter thermostaatje" en is het binnen gewoon lekker warm.
Zonder thermostaat gaan rijden, zou ik ook niet gaan doen, dan komt ie niet op temperatuur.
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC