Standaard Laaddruk B200ET - fuel cut - oud topic speelt nog steeds

• Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-09-2010 22:25 #1286703 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic er zit inderdaad een HPT in,
er zit inderdaad een HPT in, met een stangetje dat verstelbaar is.Ik heb dus een fuel cut bij vollast. Volgens mijn logica kan dat aan twee dingen liggen denk ik nu:
1. de wastegate blijft hangen2. de turbodruk staat te hoog afgesteld
Ik moet de druk nog exact meten natuurlijk en hoop dat op de sleuteldag te kunnen doen.
Wat ik niet snap bij mijn 2e verklaring: Als je de druk te hoog afstelt, middels het inkorten van het wastegate stangetje, kan de wastegate de overdruk dan op een gegeven moment niet meer aan? Met fuel cut tot gevolg?
Het lijkt mij dat de overdruk direct verdwijnt zodra de wastegate opent, 'no matter' hoe hoog de druk is afgesteld, maar misschien heb ik het wel helemaal mis.
Klopt dit, dan zou verklaring 1 meer plausibel zijn. Of zie ik iets over het hoofd? Misschien is het de ECU of de luchtweger? Ik had deze al eens willen uitwisselen met die van een Volvomaat van me maar daar ben ik nog niet toe gekomen.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2010 07:59 #1286727 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of
Of de waste gate blijft hangen kun je testen voor de actuator stang met de hand heen en weer te bewegen. Moet redelijk soepel gaan, in één richting tegen wat veerdruk in. Als ik moet schatten moet er iets tussen de 1-2 cm bewegingsruimte op zitten (bij mijn LPT). Gaat het te zwaar dan smeren met keramisch vet, de boel wordt daar natuurlijk wel heet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2010 09:46 #1286729 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ho...

henqui schreef : er zit inderdaad een HPT in, met een stangetje dat verstelbaar is.Ik heb dus een fuel cut bij vollast. Volgens mijn logica kan dat aan twee dingen liggen denk ik nu:
1. de wastegate blijft hangen2. de turbodruk staat te hoog afgesteld
Ik moet de druk nog exact meten natuurlijk en hoop dat op de sleuteldag te kunnen doen.
Wat ik niet snap bij mijn 2e verklaring: Als je de druk te hoog afstelt, middels het inkorten van het wastegate stangetje, kan de wastegate de overdruk dan op een gegeven moment niet meer aan? Met fuel cut tot gevolg?
Het lijkt mij dat de overdruk direct verdwijnt zodra de wastegate opent, 'no matter' hoe hoog de druk is afgesteld, maar misschien heb ik het wel helemaal mis.
Klopt dit, dan zou verklaring 1 meer plausibel zijn. Of zie ik iets over het hoofd? Misschien is het de ECU of de luchtweger? Ik had deze al eens willen uitwisselen met die van een Volvomaat van me maar daar ben ik nog niet toe gekomen.

Als de turbodruk te hoog opbouwt is je wastegate-actuator wellicht te kort afgesteld. Dat betekent dus, dat de wastegate zodanig opent dat in de plaats van een maximale druk van 0,65 bar bijvoorbeeld een maximale turbodruk van 1,0 bar opbouwt. Even voor de duidelijkheid: de wastegate opent niet pas bij het bereiken van die maximale turbodruk. De wastegate opent al eerder. De opening zal fluctueren, afhankelijk van o.a. toerental, bereikte turbodruk en of er geaccelereerd wordt of niet. Stel dat je ECU nu die 1,0 bar niet aan kan, dan zal fuel cut optreden. Dat heeft dan dus niets te maken met "de wastegate die overdruk niet aan kan". De wastegate kan (bijna) alles aan, dat is immers een metalen klep. Het gaat er juist om dat de ECU de maximaal optredende druk niet aankan, in die zin dat onvoldoende brandstof ten opzichte van de hoeveelheid lucht kan worden ingespoten. Je motor zou dan schade kunnen oplopen door een veel te arm mengsel. Om dat te voorkomen is als een soort van extreme noodgreep de fuel-cut geintroduceerd: alle brandstof volledig blokkeren zodat je wel van het gas af moet. Bedoeld dus om motorschade te voorkomen. Te verhelpen door plaatsing van een chip, bij hogere vermogens te combineren met andere injectoren.

• Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-09-2010 18:13 #1286765 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic ja Wouter, dat verwacht ik
ja Wouter, dat verwacht ik dus ook.
We zullen het zien (hopelijk) op de sleuteldag, al heb ik meerdere klusjes...
Heb je ook een idee hoe je de turbodruk het beste kunt meten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2010 21:34 #1286782 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nou....

henqui schreef : Heb je ook een idee hoe je de turbodruk het beste kunt meten?

Wat dacht je van een.....(turbo-)drukmeter?

• Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-09-2010 22:02 #1286784 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic hehe.... ik bedoel
hehe....
ik bedoel natuurlijk de procedure... hoeveel toeren, waar sluit je de manometer precies op aan...
Ik heb ergens anders op de site gelezen hoe dat bij een 780 turbo gaat, zoiets dergelijks moet er ook voor de 740 zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2010 02:11 #1286794 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verlies
De turbo heeft altijd drukverlies over het hele traject, voor het gemak kun je het beste meten vanaf je inlaatspruitstuk, trek even een bestaand slangetje los (wel zolang afdoppen natuurlijk met een parkertje o.i.d.) van een "pijpje" en sluit daar de drukmeter op aan.Houd er nu wel rekening mee dat je hier eigenlijk de werkelijke druk meet dus inclusief verlies. Ik bedoel, er is dan erg weinig ruimte voor marges, 0.8 zal ook 0.8 zijn. Ga voor de veiligheid op 0.6 zitten dat zou goed moeten gaan.Heb je daarna nog steeds last van fuel cuts dan kun je 2 dingen doen: druk naar beneden, of de druk zo laten en je Ecu en Ezk chippen (kosten plusminus € 200,= max), met de laatste methode krijg je een hele grote glimlach op je gezicht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2010 09:23 #1286796 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
als je bij 0.6bar al last heb van fuel cuts dan is er toch echt iets anders aan de hand.Iets wat lijkt of voelt als fuel cuts.Om daar nu meteen je ecu voor te gaan chippen lijkt me dikke onzin.Ik zou eerst eens kijken bij de ontsteking en de nokkenas timing.Bij welke toerentallen gebeurt het en waar staat de wijzer van jouw huidige turbo druk meter?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2010 09:41 #1286798 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ontsteking
Hallo
Idd ga ik met Jerry mee dat fuelcut bij 0.6 wel erg snel is.
Ontsteking is mega belangrijk en het is bij mijn auto ook al opgevallen dat dit vooral bij boost is.
Check als eerst je verdeelkap of vervang hem gelijk door orgineel,dan bougies en kabels.
Kijk ook naar je luchtmassa meter of daar geen rommel inzit.
Denk als dit goed is dan bmoet je makkelijk 0.6 bar kunnen opbouwen.

Groet Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2010 09:48 #1286800 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vreemd

scaniar164 schreef : Idd ga ik met Jerry mee dat fuelcut bij 0.6 wel erg snel is.

Zeker omdat dit de orginele turbodruk is. Zou toch vreemd zijn, als je bij de originele turbodruk opeens zou moeten gaan chippen. Er moet dan iets anders aan de hand zijn. Je hebt zelf niets aan de druk veranderd toch Hendrik ?
IK zou eerst even voelen of je waste gate (actuator) nog gangbaar is. Hoeft je geen 5 minuten te kosten, minder werk dan een turbodruk meter installeren (en scheelt euro's als je eentje moet kopen). 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC