Verschil B230 motoren met 2316CC met 85KW of 96 KW = VRIJLOPER?? YES is een vrijloper + bewijs
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
- Berichten: 38
Iemand foto's van de bovenkant van het blok met de zuigers er nog in?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
- Berichten: 38
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Zekerweten doe ik het niet.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Ga er nu maar ens gezondheidshalve van uit dat alle motoren met een driecijferig typenummer géén vrijlopers zijn. Die met een tweecijferig nummer (meestal!) wel.
Even voor de statistiek:
De B2xx motoren hebben compressieverhoudingen van 8,5:1 (B200FT) tot 10,5:1 (B200F).Die worden bepaald door de hoogte van de zuigerbodem.
De verschillen tussen de lichthoogten van de nokkenassen:
type M inlaat 9,50 uitlaat 10,50
type VX3 inlaat 11,37, uitlaat 10,65
type T inlaat en uitlaat 9,93
Wat is er tegen om voor de veiligheid een motor als niet-vrijloper te beschouwen? Bij de montage zet je de kop en de krukas in BDP op de eerste cylinder. Dan hoef je verder nooit meer ergens moeilijk over te denken en door de routine kun je ook bij je buurman-met-de-andere-motor niets meer mollen.
Ook wanneer in je pedaalemmer ooit een ander type motor is geplaatst (hopelijk met de juiste electronische aanpassingen, grinnik) hoef je jezelf geen kopzorgen te maken.
En wat is nou het voordeel van een vrijloper? Gewoon tijdig die distributieriem met spanrol vervangen in plaats van de Wegenwacht te gaan vervelen. Of ben je van plan voor de lol zonder distributieriem te gaan rijden? Tja,er loopt af en toe volk op deze aardkloot rond...

Een leermoment, praktijkvoorbeeld op een 240:
De oudere tweecijferige motoren B2X, die in 240's zitten, zijn over het algemeen tot 1990 vrijlopers. Hoewel, je kunt er weinig van zeggen. De B21E is bijvoorbeeld geen vrijloper. En soms wordt er wel eens een ander motorblok ingehangen en dan gaat het mooie sprookje ook niet meer op. Bij mijn 240 (god hebbe haar ziel) van 1985 heb ik een B230K motor ingebouwd, dat is geen vrijloper. (Uitgewoonde 740 motor gekocht voor een geeltje en totaal gereviseerd). Je zal die wagen maar gekocht hebben (goh, zo'n ouwe bak is toch wel super snel zeg) en denken dat het een vrijloper is.
Nou, en nu op naar de koffie... Zo was het wel weer mooi genoeg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Helmaal niks, maar daar gaat het niet om, wel?Jur schreef : Wat is er tegen om voor de veiligheid een motor als niet-vrijloper te beschouwen?
Ja, inderdaad, zulk volk heb je, maar ook daar gaat het niet om.Jur schreef : En wat is nou het voordeel van een vrijloper? Gewoon tijdig die distributieriem met spanrol vervangen in plaats van de Wegenwacht te gaan vervelen. Of ben je van plan voor de lol zonder distributieriem te gaan rijden? Tja,er loopt af en toe volk op deze aardkloot rond...
))))
Je zou je kunnen indenken dat je bijvoorbeeld een B230FB wordt aangeboden, met afgelopen riem, waarvan de eigenaar hem voor een schijtprijs weg doet, dat je weet waar je aan toe bent.Of, dat als je een eind moet en je veiligheidshalve wat onderdelen in de kofferbak mikt, of daar dan een riem en rol in moeten, of ook 8 nieuwe kleppen en zo.
Hier op het forum, werd steeds beweerd, dat alle B2x0 motoren vrijlopers zijn, behalve degene met een Heronkop (B230K(H)) en die met 16 kleppen.Als nu iemand beweerd dat het pertinent niet waar is, dan wil ík in ieder geval weten (met mijn B230FK, die straks misschien ook geen vrijloper blijkt te zijn) waarom dat zo is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
- Berichten: 38
Dat zijn mijn overwegingen bij deze vraag. Kijk hier voor de reden waarom: WWW.TEAM91.NL
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wist ik, vandaar dat ik het er ook bij zette....Wytze schreef : Dat zijn mijn overwegingen bij deze vraag. Kijk hier voor de reden waarom: WWW.TEAM91.NL
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
- Berichten: 38
Vrees als ik naar mijn lijstje kijk ik het nog vaak zal aankaarten hier. Jij weet weer teveel begrijp ik. JB weer zeker.
Nog steeds niet nieuwsgierig? Niet hier kijken WWW.TEAM91.NL
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.