Verschil B230 motoren met 2316CC met 85KW of 96 KW = VRIJLOPER?? YES is een vrijloper + bewijs

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2010 21:32 #1288434 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Compressie
Je zou bij de vastlopers ook een hogere compressieverhouding verwachten. Klopt dat, bij de B200F versus de B230F ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-09-2010 17:22 #1288503 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Welke verschillende zuigers hebben we?
Daaraan zou je het toch kunnen afleiden dunkt me?
Iemand foto's van de bovenkant van het blok met de zuigers er nog in?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2010 18:25 #1288511 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alsjeblieft...
Klik <a href=" img361.imageshack.us/img361/6872/dsc03268.jpg " target="_blank">HIER.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-09-2010 20:56 #1288538 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Dat is van een 16V denk ik
Of vergis ik me nu?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2010 23:29 #1288574 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 16 balansas
Ik zou ook haast zeggen dat ik een balansasje zie..
Zekerweten doe ik het niet.
Groeten,Gerben

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 07:35 #1288596 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Verschil B230 motoren met 2316CC met 85KW of 96 KW = VRIJLOPER??
Jongens, wat een discussie over niets.
Ga er nu maar ens gezondheidshalve van uit dat alle motoren met een driecijferig typenummer géén vrijlopers zijn. Die met een tweecijferig nummer (meestal!) wel.
Even voor de statistiek:
De B2xx motoren hebben compressieverhoudingen van 8,5:1 (B200FT) tot  10,5:1 (B200F).Die worden bepaald door de hoogte van de zuigerbodem.
De verschillen tussen de lichthoogten van de nokkenassen:
type M    inlaat 9,50   uitlaat 10,50
type VX3 inlaat 11,37, uitlaat 10,65
type T     inlaat en uitlaat 9,93
Wat is er tegen om voor de veiligheid een motor als niet-vrijloper te beschouwen? Bij de montage zet je de kop en de krukas in BDP op de eerste cylinder. Dan hoef je verder nooit meer ergens moeilijk over te denken en door de routine kun je ook bij je buurman-met-de-andere-motor niets meer mollen.
Ook wanneer in je pedaalemmer ooit een ander type motor is geplaatst (hopelijk met de juiste electronische aanpassingen, grinnik) hoef je jezelf geen kopzorgen te  maken.
En wat is nou het voordeel van een vrijloper? Gewoon tijdig die distributieriem met spanrol vervangen in plaats van de Wegenwacht te gaan vervelen. Of ben je van plan voor de lol zonder distributieriem te gaan rijden? Tja,er loopt af en toe volk op deze aardkloot rond...  ;-)))))
Een leermoment, praktijkvoorbeeld op een 240:
De oudere tweecijferige motoren B2X, die in 240's zitten, zijn over het algemeen tot 1990 vrijlopers. Hoewel, je kunt er weinig van zeggen. De B21E is bijvoorbeeld geen vrijloper. En soms wordt er wel eens een ander motorblok ingehangen en dan gaat het mooie sprookje ook niet meer op. Bij mijn 240 (god hebbe haar ziel) van 1985 heb ik een B230K motor ingebouwd, dat is geen vrijloper. (Uitgewoonde 740 motor gekocht voor een geeltje en totaal gereviseerd). Je zal die wagen maar gekocht hebben (goh, zo'n ouwe bak is toch wel super snel zeg) en denken dat het een vrijloper is.
Nou, en nu op naar de koffie... Zo was het wel weer mooi genoeg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 08:33 #1288601 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou zeg.

Jur schreef : Wat is er tegen om voor de veiligheid een motor als niet-vrijloper te beschouwen?

Helmaal niks, maar daar gaat het niet om, wel?

Jur schreef : En wat is nou het voordeel van een vrijloper? Gewoon tijdig die distributieriem met spanrol vervangen in plaats van de Wegenwacht te gaan vervelen. Of ben je van plan voor de lol zonder distributieriem te gaan rijden? Tja,er loopt af en toe volk op deze aardkloot rond...  ;-)))))

Ja, inderdaad, zulk volk heb je, maar ook daar gaat het niet om.
Je zou je kunnen indenken dat je bijvoorbeeld een B230FB wordt aangeboden, met afgelopen riem, waarvan de eigenaar hem voor een schijtprijs weg doet, dat je weet waar je aan toe bent.Of, dat als je een eind moet en je veiligheidshalve wat onderdelen in de kofferbak mikt, of daar dan een riem en rol in moeten, of ook 8 nieuwe kleppen en zo.
Hier op het forum, werd steeds beweerd, dat alle B2x0 motoren vrijlopers zijn, behalve degene met een Heronkop (B230K(H)) en die met 16 kleppen.Als nu iemand beweerd dat het pertinent niet waar is, dan wil ík in ieder geval weten (met mijn B230FK, die straks misschien ook geen vrijloper blijkt te zijn) waarom dat zo is.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-09-2010 12:15 #1288624 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Dat is inderdaad de overweging
Bas schreef: Of, dat als je een eind moet en je veiligheidshalve wat onderdelen in de kofferbak mikt, of daar dan een riem en rol in moeten, of ook 8 nieuwe kleppen en zo.
Dat zijn mijn overwegingen bij deze vraag. Kijk hier voor de reden waarom: WWW.TEAM91.NL

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 13:11 #1288629 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Precies

Wytze schreef : Dat zijn mijn overwegingen bij deze vraag. Kijk hier voor de reden waarom: WWW.TEAM91.NL

Wist ik, vandaar dat ik het er ook bij zette....

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-09-2010 13:55 #1288632 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic I know
Maar voor mij weer een kans om ook bij de techneuten de emoties op te peppen naar grote hoogten.
Vrees als ik naar mijn lijstje kijk ik het nog vaak zal aankaarten hier. Jij weet weer teveel begrijp ik. JB weer zeker.
Nog steeds niet nieuwsgierig? Niet hier kijken WWW.TEAM91.NL

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC