volvo 760 turbo intercooler op LPG?? (B230ET)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is het mogelijk een Volvo 760 turbo intercooler (B230ET) 1985, op LPG om te zetten?
Wat voor installatie past hier het beste bij?
Heeft iemand hier ervaring mee, backfires?
groet Bér
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
LPi is een prima keuze, het is een master/slave principe. De hoeveelheid in te spuiten LPG wordt gemeten door naar het signaal van de benzine injectoren te kijken. Deze laatste worden natuurlijk afgesloten. De enige aansluitdraden van een LPi installatie zijn: plus, massa en injectoren. Zo simpel is het, buiten natuurlijk wat aansluitingen voor de tankpomp enz. maar het signaal wordt gemeten van de benzine injectoren waarop de injectoren van het LPG worden aangestuurd. Een heel mooi systeem zonder gevaar voor backfires. Kan natuurlijk altijd, net zoals je met benzine een backfire kunt krijgen, maar dan heb je ergens een mechanisch probleem (kleppen of ontsteking).
Robert
- John Dutman
- Nieuw lid
-
- J.S. Duursma
- Verbannen
-
Eind 2008 heb ik bij de firma Olijve in Assen een Vialle lpi-installatie in mijn 760 met 230FT blok laten zetten. Netjes gedaan, vriendelijke mensen, prima prijs. Ik heb er het hele afgelopen jaar zonder enig probleem mee gereden. Motortemperatuur is een fractie hoger, voor de rest merk je eigenlijk niet dat je op lpg rijdt.
Enige nadeel is de beperkte actieradius. Lpi-installaties hebben in de tank een pomp die niet droog mag lopen. Mijn ringtank heeft daardoor een effectieve tankinhoud van zo'n 50 liter. Groter kon wel, maar dan had de laadvloer verhoogd moeten worden. Met een verbruik van krap 1 op 7 mag ik dus elke 200 mijl (Amerikaanse tellers...) tanken.
Vriendelijke groet,
Jan Duursma
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat mag geen verschil maken. Tenzij, om 1 of andere reden, de injectoren appart worden aangestuurd bij de 4 cilnders, dus niet alle tegelijkertijd en er een regelsysteem achter zit per injector. Dat zou wel heel erg vreemd zijn... Dat kan niet zo zijn en heeft geen enkele zin, bovendien is het niet te regelen per cilnder tenzij elke uitlaatpoort een eigen lambda sensor bezit.jdutman schreef : Ook met het motronic systeem? Ik dacht dat het niet zo betrouwbaar was op LPG dan de jetronic maar zeker weten doe ik het niet.
De 5 cilinders en 6 cilnders hebben alle motronic systemen en de injectoren worden daar alle tegelijkertijd aangestuurd. Dacht dat het enige verschil tussen motronic en jetronic was dat bij motronic ook de electronische onsteking is geintegreerd in 1 unit.... Behalve de eindtrap voor de bobine(s) dan.
Robert
- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
Om je vraag te beantwoorden, ja dat me wel, omdat je electronische injectie hebt(GEEN K-Jetronic) Als je net als ik een Landi Lsi dampgasinstallatie neemt dan worden alleen je benzine injectoren onderbroken en voor de rest blijft de originele bedrading van je auto onaangeroerd(dat kun je bij Vialle bepaalt niet zeggen!!) wat dus de storingsgevoeligheid ont-zet-tend laag houdt in vergelijking tot Vialle. Het lpg systeem werkt helemaal op zichzelf. Ook heb je bij Lsi geen tank in je pomp dus je kunt niks kapot rijden omdat er te weinig lpg in zit. Als de lpg op is schakelt hij automatisch over op benzine. Het enige voordeel dat Vialle heeft tov Lsi is dat je absoluut geen vermogensverlies hebt maar mensen die weten wat problemen bij een Vialle installatie kosten zouden dat verschil in vermogen graag voor lief nemen. Ikzelf merk het ook benz/lpg maar het is acceptabel, zeker de andere voordelen in overweging meegenomen.
Ik heb dan wel een B230FT maar wel met Turbo+ set dus ik kom ook wel bij die 182-188pk in de buurt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met een nieuwe LPi installatie hoef je daar natuurlijk in eerste instantie geen zorgen over te maken. Overigens gebruikt LSI ook het toerental- en motortemperatuursignaal waarvoor in de bedrading geknipt zal moeten worden.ldoensen schreef : Het enige voordeel dat Vialle heeft tov Lsi is dat je absoluut geen vermogensverlies hebt maar mensen die weten wat problemen bij een Vialle installatie kosten zouden dat verschil in vermogen graag voor lief nemen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- John Dutman
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij vloeibare injectie heb je geen vermogensverlies dan ?Jerry schreef : Een injectie systeem is wel het mooiste en het veiligste.Of het nu Vloeibare injectie is of gas injectie maakt niet zo veel uit op het vermogen na.
en wat is ongeveer de prijs van een Lpi installatie incl. inbouw ?
Volvo 740 Turbo Intercooler Estate - Wit - 1986 - 164.000 km - B230FT