Ik weet het niet meer
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Als je de bougies even lost haalt, hebben de punten dan allemaal dezelfde kleur?vreeburg schreef : De symptomen nog eens op een rijtje: geen stationair bij koude motor, hoge stationair bij warme motor, slecht lopen bij alle temperaturen en af en toe wegvallen van stationair bij warme motor. Ik denk nu zelf aan de lambdasensor. De temperatuursensor lijkt minder logisch, omdat hij dan in ieder geval bij 1 temperatuur (koud of warm) goed zou moeten lopen (de sensor werkt met electrische weerstand, hoog bij kou en laag bij warm. Stuk gaan is dus of een lage weerstand of een hoge, oneindige weerstand)
Wie heeft suggesties.
- V700 register
- Nieuw lid
-
NA de BDP sensor te hebben schoongemaakt en een nieuwe LMM geprobeerd te hebben, zonder het probleem op te lossen, ben ik naar Timen Smit in Vaassen gegaan en daar hebben we met redelijke verwachting de diagnose kunnen stellen. Minstens twee van de vier LPI injectoren zitten behoorlijk los. Dat is in ieder geval iets dat moet worden aangepakt en daar hebben we een afspraak voor gemaakt. Als dat achter de rug is, hoop ik het probleem te hebben opgelost, maar ik hou jullie op de hoogte. Het duurt nog een week of twee voor we hier aan beginnen, dus in de tussentijd waarschijnlijk niet veel bericht.
Overigens weet ik nu ook waarom Tiemen ergens opd e site 'professor' wordt genoemd. In een half uurtje heb ik eindelijk het systeem van een bovenliggende nokkenas en het slijtage proces van de kleppen begrepen. Daarnaast de aanpassingen van de bevestiging van de LIP injectoren gezien. Kortom: het was zeer leerzaam!
Groeten
Jan Vreeburg
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
We zijn vandaag begonnen met het vastzetten c.q. opnieuw monteren van de LPI injectoren. Het verwijderen van het spruitstuk en daarna weer monteren was een redelijke klus, maar viel me erg mee (Uiteraard door de aanwijzingen die ik kreeg, maar toch). Ondertussen de kleppen gesteld en dat was heel erg nodig: een aantal kleppen had nagenoeg geen speling meer en ik ben dus langs het randje van verbrande kleppen gelopen. Daarna de hele zaak weer bijeen gebouwd en lopen als een zonnetje, maar het stationair was nog steeds niet goed. Na wat verder speuren is het gasklephuis uiteindelijk als boosdoener aangewezen: er was axiale speling waardoor de gasklep niet goed meer sloot. Door de speling was de luchspleet niet altijd gelijk, wat de 'rare' stationair verklaarde. Het oude huis vervangen door een (schoongemaakte) andere en toen was het helemaal voor elkaar. Ongelooflijk hoe mooi hij weer loopt en weer goed trekt, etc.
Uiteindelijk waren er dus heel wat dingen aan de hand, die tot het mengelmoesje van verschijnselen heeft geleid. In de hele revisie zijn dus achtereenvolgens vervangen: rotor en verdeelkap, bougies en bijbehorende kabels, benzinedrukregelaar, gasklephuis. Daarnaast de LPI injectoren vastgezet en de kleppen gesteld. Nu nog twee nieuwe achterbanden en een APK en we gaan weer heel tevreden op naar de 400000 en verder.
Allemaal hartelijk dank voor de hulp, ik heb er veel aan gehad en zeker na vandaag heel veel geleerd over de 940.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Das wel een goede tip om ook eens te controleren. Bij veel LPT's is het toerental niet altijd netjes 800rpm. Fijn om te lezen dat het opgelost is en dat je nu weer met de juiste klepspeling rondrijdt. Bedankt voor het terugmelden, leuk en leerzaam !vreeburg schreef : Na wat verder speuren is het gasklephuis uiteindelijk als boosdoener aangewezen: er was axiale speling waardoor de gasklep niet goed meer sloot. Door de speling was de luchspleet niet altijd gelijk, wat de 'rare' stationair verklaarde. Het oude huis vervangen door een (schoongemaakte) andere en toen was het helemaal voor elkaar. Ongelooflijk hoe mooi hij weer loopt en weer goed trekt, etc.