Ik weet het niet meer

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 11:32 #1261265 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van mij
Van mij, uit eigen ervaring. Ik start <a href="/node/30117" target="_blank">hier</a> even een nieuwe discussie voor dit onderwerp.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 12:33 #1261282 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic kleur bougies

vreeburg schreef : De symptomen nog eens op een rijtje: geen stationair bij koude motor, hoge stationair bij warme motor, slecht lopen bij alle temperaturen en af en toe wegvallen van stationair bij warme motor. Ik denk nu zelf aan de lambdasensor. De temperatuursensor lijkt minder logisch, omdat hij dan in ieder geval bij 1 temperatuur (koud of warm) goed zou moeten lopen (de sensor werkt met electrische weerstand, hoog bij kou en laag bij warm. Stuk gaan is dus of een lage weerstand of een hoge, oneindige weerstand)
Wie heeft suggesties.

Als je de bougies even lost haalt, hebben de punten dan allemaal dezelfde kleur?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 21:53 #1261355 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diagnose!
Beste mensen,
NA de BDP sensor te hebben schoongemaakt en een nieuwe LMM geprobeerd te hebben, zonder het probleem op te lossen, ben ik naar Timen Smit in Vaassen gegaan en daar hebben we met redelijke verwachting de diagnose kunnen stellen. Minstens twee van de vier LPI injectoren zitten behoorlijk los. Dat is in ieder geval iets dat moet worden aangepakt en daar hebben we een afspraak voor gemaakt. Als dat achter de rug is, hoop ik het probleem te hebben opgelost, maar ik hou jullie op de hoogte. Het duurt nog een week of twee voor we hier aan beginnen, dus in de tussentijd waarschijnlijk niet veel bericht.
Overigens weet ik nu ook waarom Tiemen ergens opd e site 'professor' wordt genoemd. In een half uurtje heb ik eindelijk het systeem van een bovenliggende nokkenas en het slijtage proces van de kleppen begrepen. Daarnaast de aanpassingen van de bevestiging van de LIP injectoren gezien. Kortom: het was zeer leerzaam!
Groeten
Jan Vreeburg

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 22:12 #1261361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic No offense
No offense, maar losse injectoren is eerder genoemd in de discussie als punt om te checken. In ieder geval goed dat je nu een diagnose hebt om mee verder te werken. Met de Timen oplossing voorkom je wel dat de injectoren na een ton weer losgerammeld zijn. Als je tijd hebt wel de BDP sensor vervangen, als er er een scheurtje in de mantel/isolatie zit. Die BDP sensor is een (gevoelige) inductieve sensor, vocht dat in de mantel kan dringen verstoort de werking gemakkelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2010 09:34 #1261390 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je hebt gelijk
Inderdaad is het genoemd. Ik kon dat door onervarenheid zelf niet vaststellen. Nu ik het gezien en gevoeld heb, zie ik het natuurlijk wel, maar als je nog nooit echt gevoeld hebt hoe vast een injector moet zitten en ze allemaal een beetje rammelen heb je geen idee. Zoals Timen ook zei: "Ik kan wel van alles mailen, maar het aanwijzen is vele malen beter" (of woorden van dergelijke strekking) En dat onderschrijf ik nu van harte. Die BDP sensor is de volgende die aangepakt gaat worden, maar dat ging zo simpel dat ik me daar geen zorgen meer over maak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2010 09:41 #1261391 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Idd
Je moet inderdaad wel een beetje weten waar je naar moet kijken/hoe het moet voelen, das lastig over te brengen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2010 19:54 #1263517 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nu weet ik het!
Na lange tijd van zoeken en proberen, heb ik nu de lekken boven water. Vandaag een hele dag gewerkt met een (zeer) erevaren sleutelaar en de auto loopt nu weer als een zonnetje. Het gehele probleem was een samenstelsel van een aantal oorzaken, die allemaal genoemd zijn in de bovenstaande discussie.
We zijn vandaag begonnen met het vastzetten c.q. opnieuw monteren van de LPI injectoren. Het verwijderen van het spruitstuk en daarna weer monteren was een redelijke klus, maar viel me erg mee (Uiteraard door de aanwijzingen die ik kreeg, maar toch). Ondertussen de kleppen gesteld en dat was heel erg nodig: een aantal kleppen had nagenoeg geen speling meer en ik ben dus langs het randje van verbrande kleppen gelopen. Daarna de hele zaak weer bijeen gebouwd en lopen als een zonnetje, maar het stationair was nog steeds niet goed. Na wat verder speuren is het gasklephuis uiteindelijk als boosdoener aangewezen: er was axiale speling waardoor de gasklep niet goed meer sloot. Door de speling was de luchspleet niet altijd gelijk, wat de 'rare' stationair verklaarde. Het oude huis vervangen door een (schoongemaakte) andere en toen was het helemaal voor elkaar. Ongelooflijk hoe mooi hij weer loopt en weer goed trekt, etc.
Uiteindelijk waren er dus heel wat dingen aan de hand, die tot het mengelmoesje van verschijnselen heeft geleid. In de hele revisie zijn dus achtereenvolgens vervangen: rotor en verdeelkap, bougies en bijbehorende kabels, benzinedrukregelaar, gasklephuis. Daarnaast de LPI injectoren vastgezet en de kleppen gesteld. Nu nog twee nieuwe achterbanden en een APK en we gaan weer heel tevreden op naar de 400000 en verder.
Allemaal hartelijk dank voor de hulp, ik heb er veel aan gehad en zeker na vandaag heel veel geleerd over de 940.
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2010 07:53 #1263587 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk

vreeburg schreef : Na wat verder speuren is het gasklephuis uiteindelijk als boosdoener aangewezen: er was axiale speling waardoor de gasklep niet goed meer sloot. Door de speling was de luchspleet niet altijd gelijk, wat de 'rare' stationair verklaarde. Het oude huis vervangen door een (schoongemaakte) andere en toen was het helemaal voor elkaar. Ongelooflijk hoe mooi hij weer loopt en weer goed trekt, etc.

Das wel een goede tip om ook eens te controleren. Bij veel LPT's is het toerental niet altijd netjes 800rpm. Fijn om te lezen dat het opgelost is en dat je nu weer met de juiste klepspeling rondrijdt. Bedankt voor het terugmelden, leuk en leerzaam !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD