Ik weet het niet meer

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 17:49 #1260755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Immobiliser?
Ik heb ondertussen een PB aan Baseman gestuurd voor informatie.
Wat is de immobilzer en hoe hindert die het uitlezen? Voor zover ik weet zit er weinig fancy aan mijn auto. Er zit op het dashbord wel een LED-je dat knippert als het contact uit is. Dat lijkt op een soort beveiliging, maar is volgens mij volkomen nep.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 18:10 #1260765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Das
Dat LEDje geeft de status van de immobilizer aan. Knipperen is beveiligd, uit is gereed om te starten. Staat overigens ook zo beschreven in je boekje. Er zit een ring rond het contactslot, als je je sleutel erin steekt communiceren ring en sleutel met elkaar en geeft de immobilizer de ECU vrij. Hoewel je auto op contact moet als je de codes wilt uitlezen is de ECU soms lastig te benaderen. Beetje off-topic: die immobilizer kan storen als je alle sleutels aan één bos hebt hangen en eentje daarvan in het contact steekt en weg wilt rijden. De ring vangt dan teveel signalen op en geeft de ECU niet vrij. Als je snel wilt zou ik even langs de dealer gaan. Grootste kans op succes ook denk ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 18:40 #1260770 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant!
Dat heb ik nooit geweten. Dat betekent dus dat er in de sleutel een soort chip zit die gelezen kan worden door de ring, zoals je hem noemt. Je kunt hem dus niet starten met een willekeurige imitatie sleutel? Zoveel modernigheid had ik toch niet achter deze auto gezocht!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 18:53 #1260772 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt

vreeburg schreef : Je kunt hem dus niet starten met een willekeurige imitatie sleutel?

Klopt. Ook niet met een schroevendraaier oid, als je "snel" zou willen. Is natuurlijjk ook wel te omzeilen maar laten we dat maar niet op het forum zetten :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2010 10:06 #1260874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gewoon doen
is de temperatuur sensor al vervangen?
Ik heb ook lang van dat soort klachten gehad, maar het bleek toch echt daar aan te liggen, en hij loop nu weer als vanouds! 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2010 17:32 #1260918 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic temperatuur sensor
Hallo jeroen,
Die is nog net vervangen, omdat ik daar nogal tegenop zie, omdat hij zo onder het spruistuk zit en het daar nogal druk is vanwege de LPI injectoren. Het lijntje dat daarover gaat vind ik nog niet direct hoopgevend....Ik gan nu eerst proberen de foutcodes uit te lezen en ik krijg ook een tweedehands LMM. Ik hoop echt dat het daar aan ligt en anders ben ik bang dat ik er toch aan moet geloven. Ik kreeg ook nog de suggestie om de lambda sonde te bekijken/vervangen. Dat is ook nog te overzien. Ik hoop dat de foutcodes me verder brengen.
Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2010 18:33 #1260923 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jan,
Je zou eens de toerental sensor kunnen vervangen. Deze zit net achter het motorblok boven op het transmissiehuis. Die dingen gaan wel eens stuk of bijna stuk. Ze kosten ongeveer 48Euro. Was dit niet de oorzaak, heb je in iedergeval een reserve voor later Ten tweede begeeft de halsensor het misschien, deze zit in de verdelerkap maar dat zou geen hoog toerental moeten geven. Ik zou deze als laatste verdenken... Anders zou ik het ook niet meer weten.
Robert
EDIT: schiet mij net te binnen. Ik heb eens een slecht startende en lopende B230E motor gehad. Veel gezocht en bleek de klopsensor defect te zijn. Dit is een dikke zwarte knobbel midden onder het inlaatspruitstuk. De motor liep weer prima en strak nadat deze was venieuwd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2010 19:43 #1260934 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kwartet!
Ik leer steeds meer over de mogelijkheden van sensoren die in een motorblok kunnen zitten. Een Halsensor heb ik al eerder gehoord, maar ik geloof dat die op de nieuwere modellen zoals ik heb niet voorkomen?
MAar als ik ze eens op een rijtje zet: Temperatuursensor in blok, LMM in luchtaanvoer, Lamdasonde (Heated oxygen in het engels meen ik), toerental sensor (Is dat dezelfde als de BDP-sensor) en klopsensor. Heb ik zo het rijtje compleet? Behalve de LMM heb ik het idee dat geen van de sensoren heel erg duur is: allemaal in de range van een paar tientjes plus of min.
In de volgorde van moeilijkheidsgraad van vervanging zou ik zeggen LMM, BDP-sensor, lambdasonde, temperatuursonde en klopsensor. Ik hoop dat de foutcodes me op weg helpen, maar anders ben ik nu van plan om ze maar in deze volgorde te gaan vervangen. Met de recente koprevisie, een nieuwe dynamo en een nieuwe waterpomp zou hij dan toch weer kek op de wieltjes moeten staan.
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen
Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2010 06:46 #1260968 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hall
Hall sensor is tot '88 gebruikt en later vervangen door de BDP sensor. Beide geven het toerental door. Volgens mij is lambda wel duurder dan een paar tientjes. Er zitten 2 tempsensoren in het blok, eentje voor de meter en eentje voor de ECU. Let dus op dat je de juiste vervangt :)Ik zou eerst de foutcodes uitlezen, dan vervangen.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2010 21:38 #1261064 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik zou ook eerst even de
Ik zou ook eerst even de foutcodes uitlezen. Anders blijf je aan de gang.
Als je meld in welke regio je woont/werkt is er vast wel iemand in de buurt die een foutcode lezer heeft.
Ik woon in de buurt van Leiden en ik kan alle 4 de uitleesbare functies van onze 940 uit 1998 (ontsteking, brandstof, ABS, Cruise Control) zonder problemen uitlezen.
Nooit problemen gehad met uitlezen tgv van de immobilizer.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC