benzine 98 RON
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
 hlambrechts schreef : Is me in België ook al opgevallen.
Volgens voorschrift van Volvo zou ik voor de 745 met B200ET 98 moeten tanken,terwijl voor de 780 met B230FT dan weer 95 is voorgeschreven.
Groeten.Hedwig
B230FT in een 780?! Dat kan dus!! stuiter stuiter!
Weet je toevallig de overbrengingsverhouding van de achteras?
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
Ja dus, m'n mail nog eens nalezen?Je kan ook eens kijken in de <a href="/node/2981" target="_blank">motorentabel</a>.marnix schreef :
B230FT in een 780?! Dat kan dus!! stuiter stuiter!hlambrechts schreef : Voor de 780 met B230FT dan weer 95 is voorgeschreven.
Weet je toevallig de overbrengingsverhouding van de achteras?
Overbrengingsverhouding achteras is 3.73 net zoals bij de B280F in tegenstelling met de B280E die dan weer 3.91 heeft.
Groeten.Hedwig
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een late reactie wellicht, maar wáárom dit vermogen scheelt is volgens mij omdat de pingelsensor ingrijpt bij RON95 en de ontsteking een fractie later staat, om schade te voorkomen.arjenT5 schreef : om het volle vermogen uit het blok te krijgen moet je idd 98 tanken
als je (bij de 850 T5 dan) een rollenbank test doet met 98 en met 95 scheelt dit bijna 20 pk
het betekent niet dat je er niet op kan rijden het scheelt vermogen en het verbruik op 95 ligt hoger
nou verbruikt mijn T5je toch als genoeg zal dan op 95 wel helemaal een ramp zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Geen idee waarop je 'rotzooi' baseert. Shell V-Power is een premium brandstof die over langere tijd door Shell is verfijnd op basis van praktijktesten in de Formule 1 met Ferrari, op Le Mans met Audi en met Ducatti in de motorracerij. Het primaire doel van V-Power is meer vermogen leveren zonder eficientieverlies. Dit gebeurt onder meer door de toevoeging van wrijvingsverminderaars. Mijn 740 Turbo rijdt soepeler en feller op V-Power en, nog belangrijker, een kilometer verder per liter vergeleken met de normale FuelSave benzine van Shell. Dit betekent dat ik het prijsverschil terugverdien en nog lekkerder rijd ook (ik tank geen V-Power om hard te rijden). En zuiniger rijden is beter voor het milieu.Scorpio29GLX schreef : ... shell noemt een mix van rotzooi V-Power....ooit in nederland 100 octaan, daarna werd het 97 RON, daarna de 95 die wij altijd al kennen. is en blijft gewoon euro 95 met een extratje. waarvoor je dik meer betaald.....en dan aangeven dat het beter voor het milieu is...........
Additieven zorgen bovendien dat het brandstofsysteem wordt gereinigd en schoon blijft. V-Power is zeker een betere brandstof en komt natuurlijk ook voort uit de wens van mensen om te kunnen kiezen uit meerdere producten: de een wil gewoon een goed product voor een concurrerende prijs, de andere wil het beste voor zijn auto. Zoals ik
Groet,
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beek auto racing en ook andere serieuze tuningbedrijven hebben het niet zo met V-power. Althans voor motoren die hoge presttaies moeten leveren. Beek Autoracing heeft een test voor een -alweer- serieus autoblad uitgevoerd en auto's met verschillende soorten benzines op de rollenbank getest. BP ultimate en niet V-power kwam daar als de beste benzine uit de bus.
Wat overigens niet wegneemt dat Beek geen kans onbenut laat om benzine uit Duitsland te laten ''overkomen'' de zgn. racing versie. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat met mijn getunede motor van 300+ pk en een turbodruk van 1,4 bar ik wel degelijk de verschillen merk.
groet,
Wart
- V700 register
- Nieuw lid
-
BP-Ultimate in NL RON98, in Heimat: RON100
volgens mij wordt er in NL verplicht ethanol bij de benzines bijgemengd , ik meen 5%. Dit maakt de benzine klopvaster maar zorgt door de energiewaarde van ethanol wel voor een hoger verbruik.
dat gezegd hebbende: mij boeit het niet want ik rij op LPG en gebruik alleen benzine om te starten en warm te rijden. Dus nooit vol vermogen. Dus is voor mij RON95 genoeg.
Als ik dan toch een keer op de Nurburgring rij tank ik wel RON100, dat mengt dan wel met dat beetje RON95 dat er dan nog in zit en dan zit ik effectief nog altijd beter dan RON98.
Is dat voelbaar? Ik weet het niet. Ik weet wel dat het blok er beregoed en snel op draait (237km/h op klok. met 0,9bar)
Het fijne van V-power en ook BP-ultimate is dat er dopes in zitten die je injectoren en je kleppen schoon houden. Vooral de veneveling van de benzine door de injectoren moet goed zijn want dat voel je direct in het vermogen. Beter vernevelde benzine = betere completere verbranding = meer vermogen. (of een lager verbruik bij gelijk vermogen.) ( zo heeft Bosch tegenwoordig de generation 3 injectoren op de markt die echt heel erg goed vernevelen in een heel breed bereik van 2-6bar. (Zoek maar eens naar injector tests op YouTube)
Als je echte klopvaste brandstof voor je getunede turbo-motor wil hebben: kieper een paar liter tolueen bij de benzine in je tank! ( doe eiegenlijk ook maar niet, het is giftig!) Als je vroeger op de paddock van Zandvoort rondliep of op het serviceterrein van een rally dan rook je overal tolueen... voor in de GrA turbo auto's. goeie oude tijd!
wart schreef : Mooi verhaal hoor, over V-power. Ik zal me enigszins op de vlakte houden aangezien ik mijn kennis ook maar van ''hear say'' heb.
Beek auto racing en ook andere serieuze tuningbedrijven hebben het niet zo met V-power. Althans voor motoren die hoge presttaies moeten leveren. Beek Autoracing heeft een test voor een -alweer- serieus autoblad uitgevoerd en auto's met verschillende soorten benzines op de rollenbank getest. BP ultimate en niet V-power kwam daar als de beste benzine uit de bus.
Wat overigens niet wegneemt dat Beek geen kans onbenut laat om benzine uit Duitsland te laten ''overkomen'' de zgn. racing versie. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat met mijn getunede motor van 300+ pk en een turbodruk van 1,4 bar ik wel degelijk de verschillen merk.
groet,
Wart
- V700 register
- Nieuw lid
-

Vandaag was ik bij de "witte pomp" waar ze nog wel 98 verkopen. Toevallig werd er net bijgevuld door de leverancier. Hij gaf aan dat 98 er helemaal uitgaat.
In mijn boekje voor de Turbo 16V (B204GT) staat dat hij voorkeur heeft voor Euro 98.
Het wordt steeds lastiger om aan zijn dorst te voldoen.

- V700 register
- Nieuw lid
-