Motor loopt op 3 poten bij koude start (740GL '90 aut.)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn blauwe 740 is er weliswaar een met carburator (B 230 K) en dus geen injectie, maar vertoont precies dezelfde symptomen : bij koude start veel te weinig toeren maken, slechts drie cilinders en ruiken naar onverbrande benzine. Na een paar honderd meter schiet hij erdoor en is alles ok. Het is ook vreemd dat hij bij koude start niet onmiddellijk naar zijn verhoogd stationair toerental gaat, doch pas enkele minuten later na eerst manueel het motortoerental kunstmatig te hebben gehouden. De motor schudt dan ook heel erg. Het lijkt alsof er eerst iets wat warm moet worden...maar wat ?
Bij mijn zijn rotor, verdeelkap en bobinekabel een 3000 km geleden vervangen (probleem blijft) en de bougies en bougiekabels eerder al een 10.000 km geleden.
Tom
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ha, een lotgenoot! Bedankt voor je reactie!
Ik vroeg me af of je de bobine of de bougiekabels al eens hebt vervangen?
En weet je toevallig welke cylinder er bij jou niet mee doet? Bij mij is het altijd de 1e (vooraan bij de fan).
Wel interessant dat bij jou het probleem optreedt bij een carb motor. Wat voor ontsteking zit daar op mechanisch of elektrisch?
Bij mij regelt de injectiecomputer de inspuiting om het toerental (en de labda) goed te krijgen; ik hoef de motor dus niet zelf aan de praat te houden. Wel krijg ik een terugkerende foutcode (2-3-2) van de injectiecomputer).
mvgr,
Michiel
- Eric Quak
- Nieuw lid
-
Toen bij Scheele in Ede de auto neergezet en die constateerden een lekke koppakking adhv het uitlaatgasmengsel. Nieuwe pakking en het loopt weer als het spreekwoordelijke zonnetje. Helaas laten doen dus aardig wat kosten, inmiddels zou ik het zelf doen maar ja...
Succes ermee in ieder geval.
gr.,
Eric
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals ik al schreef heb ik de bougiekabels en de bougies een 10.000 km geleden vervangen (bood geen soelaas). Ook is de bobinekabel een 3000 km geleden vervangen, dus kan die het ook niet zijn.
De bobine zelf is bij mij nog niet vervangen.
Welke cilinder het precies is die niet meedoet, weet ik op dit ogenblik niet.
Tom
- V700 register
- Nieuw lid
-
Pardon Tom, ik had je bericht niet goed gelezen. Van de bougies en kabels hoef ik dan wsch niet veel te verwachten.
Ik las ook ergens op t forum dat ik es kan proberen om de injectiecomputer helemaal te resetten (tijdje van de accu af halen), zodat deze zich opnieuw in kan regelen op de nieuwe situatie. Ik merkte vanochtend dat de 1e cylinder veel sneller oppakte dan gister. Maar dat kan ook nog het verschil in buitentemperatuur zijn.
Eric, ook bedankt voor je bericht.
Ik hoop niet dat het de koppakking is, maar je zou natuurlijk goed gelijk kunnen hebben. Ik zal eens een compressietest doen van t weekend (warm en koud). Dan zou het ook duidelijk moeten worden. Als de koppakking zodanig lekt dat het mengsel niet wil ontsteken, zou dat op die manier toch aan het licht moeten komen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Van voor naar achter zijn de gemeten waarden (warme motor):

- 12,5 bar
- 12,5 bar
- 13 bar
- 13,5 bar
Wat zijn de 'fabrieksspecs' voor n B230F?
Wat opvalt is dat de eerste twee cylinders beduidend lagere druk opbouwen dan de laatste twee. Dit zou kunnen duiden op een lek (koppakking) tussen de eerste twee cylinders.
Verder bleek het koelvloeistof reservoir bijna leeg te zijn. Ook dat zou op een kapotte koppaking kunnen duiden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
mee eens, er zit ook vrij weinig 'spek' tussen 2 cilinerboringen is, het zijn zwakke plekken. Je moet het dan ook kunnen zien aan de kleur van de bougies, de bougies die in aanraking komen met koelwater zullen zeer schoon zijn, de goeie bougies zullen een grijzige stoffige laag op electrode hebben.michielhelsloot schreef : Vanmiddag heb ik even de tijd genomen om de compressie te meten op de 4 cylinders.
Van voor naar achter zijn de gemeten waarden (warme motor):Wat zijn de 'fabrieksspecs' voor n B230F?
- 12,5 bar
- 12,5 bar
- 13 bar
- 13,5 bar
Wat opvalt is dat de eerste twee cylinders beduidend lagere druk opbouwen dan de laatste twee. Dit zou kunnen duiden op een lek (koppakking) tussen de eerste twee cylinders.
Verder bleek het koelvloeistof reservoir bijna leeg te zijn. Ook dat zou op een kapotte koppaking kunnen duiden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
michielhelsloot schreef : Vanmiddag heb ik even de tijd genomen om de compressie te meten op de 4 cylinders.
Van voor naar achter zijn de gemeten waarden (warme motor):
- 12,5 bar
- 12,5 bar
- 13 bar
- 13,5 bar
Wat zijn de 'fabrieksspecs' voor n B230F?
De GVR start en loopt weer netjes op 4 cylinders!
Bij het meten van de compressiewaarden heb ik gelijk de bougies even vervangen; had ze toch liggen. Ik had het niet meer verwacht, maar sindsdien lijken alle problemen opgelost.
Kan het werkelijk zo simpel zijn? Es kijken hoe lang de GVR het nu volhoudt.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor de zekerheid ga ik van de week nog 1 test doen: de bobine vervangen.
Als dat niets uithaalt zal t waarschijnlijk toch de koppakking zijn. 't Koelwater zal wel in de bougie terechtkomen, waardoor deze minder goed vonkt (of het water verstiert het mengsel).
Verder moet ik binnenkort een APK regelen; ik hoop dat de wagen op dit moment door de emissietests komt. Dan heb ik daarna rustig de tijd om naar de koppakking te kijken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja hoor, een bougie kan immers ook kapot, als deze direct sluiting maakt naar massa produceert 'ie geen vonk. geen vonk = geen boem.michielhelsloot schreef : Kan het werkelijk zo simpel zijn? Es kijken hoe lang de GVR het nu volhoudt.