Motor loopt op 3 poten bij koude start (740GL '90 aut.)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2009 07:55 #1224776 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doorboren
Doorboren en een M6 boutje erin kan ook. Heb ik gedaan omdat de draad in het gat erg slecht werd, hoewel de originele bout was gebruikt. Wel even goed naar de lengte kijken, ik dacht 35mm. Aan de onderzijde is de lip waar het gat in zit niet recht/evenwijdig met de bovenkant, daar heb je dus een langer boutje voor nodig. Ik heb een zelfborgende (met zon blauw ringetje) gebruikt en niet superstrak aangehaald zodat de boel de beperkte uitzetting nog toe kan laten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2009 10:54 #1224779 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Moedig

henk 940LPT schreef : Doorboren en een M6 boutje erin kan ook. Heb ik gedaan omdat de draad in het gat erg slecht werd, hoewel de originele bout was gebruikt. Wel even goed naar de lengte kijken, ik dacht 35mm. Aan de onderzijde is de lip waar het gat in zit niet recht/evenwijdig met de bovenkant, daar heb je dus een langer boutje voor nodig. Ik heb een zelfborgende (met zon blauw ringetje) gebruikt en niet superstrak aangehaald zodat de boel de beperkte uitzetting nog toe kan laten.

Moedig om te vertellen dat je de draad stuk gemaakt hebt. Op zich niet zo verwonderlijk. Volvo gebruikt daar een speciaal type driekantige schroefdraad die enigszins draad tapt. Draai je de bout in beginsel er niet goed in dan ga je dus nog weer draad snijden. 
Die achterkant kun je ook nog wel recht maken. Is het tenminste technisch correct.
Het stukdraaien van tapeinden, boutjes e.d. komt veelvuldig voor. In de mijn periode bij een revisiebedrijf werd dit soort brokken dagelijks binnengebracht.
De boel origineel houden als het kan lijkt me beter!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2009 12:46 #1224791 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Origineel

wp001 schreef : Moedig om te vertellen dat je de draad stuk gemaakt hebt. Op zich niet zo verwonderlijk. Volvo gebruikt daar een speciaal type driekantige schroefdraad die enigszins draad tapt. Draai je de bout in beginsel er niet goed in dan ga je dus nog weer draad snijden. Die achterkant kun je ook nog wel recht maken. Is het tenminste technisch correct.
Het stukdraaien van tapeinden, boutjes e.d. komt veelvuldig voor. In de mijn periode bij een revisiebedrijf werd dit soort brokken dagelijks binnengebracht.
De boel origineel houden als het kan lijkt me beter!

Origineel houden is uiteraard beter. Had het al eens losgehad om mijn spruitstuk naar de gasboer te kunnen brengen. Toen weer met de originele bout vastgezet. Een paar weken terug heb ik voor mijn eigen kennis mijn LPi installatie nagelopen, toen de bout weer losgehad om massakabels door te kunnen meten (er zaten kabelogen van massakabels onder). Uitdraaien ging toen al zwaar, voor indraaien de bout bekeken. Er zat al wat aluminium van het spruitstuk in de schroefdraad, dit zo goed en zo kwaad zoveel mogelijk geprobeerd te verwijderen. Maar helaas niet al het juiste gereedschap bij de hand en ik moest naar huis. Dus er maar in gedraaid, ik kreeg m niet helemaal onderin. Later maar doorgeboord.
Heb trouwens een B230F spruitstuk op de kop getikt voor als mijn LPi zittingen/injectoren weer los zitten. Die is nog wel netjes :) Mocht het zover zijn dan neem ik wel even contact op.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2009 12:57 #1224793 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic afgebroken boutjes
Meestal doe ik het volgende bij afgebroken bouten:
Eerst probeer ik er een GROTE moer op te lassen, soms is er net genoeg lengte om dit te doen.
Als de moer niet lukt: gaatje in de bout boren en een torxbitje (kost bijna niks) die net groter is dan het gat er stevig inslaan met de hamer. Dan ratel erop en losdraaien.
Groeten,
Frans

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2009 14:23 #1224798 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rustig aan!

Fransf schreef : Eerst probeer ik er een GROTE moer op te lassen, soms is er net genoeg lengte om dit te doen.
Als de moer niet lukt: gaatje in de bout boren en een torxbitje (kost bijna niks) die net groter is dan het gat er stevig inslaan met de hamer. Dan ratel erop en losdraaien.

Het is wel gietaluminium toch? Lijkt me niet goed om daarbij in de buurt te lassen of er met een hamer op te hengsten. Schokkenkan het ook al niet zo goed hebben.
En Michiel, waar woon je ergens in Den Bosch (mag gewoon per prive-bericht, als je dat prettiger vind)Sitel is van jou zag ik, op de Brand, of ben je daar werknemer? Omdat ik toch aan het zoeken was, moet ik zeggen dat je een leuke CV hebt, qua opleiding en ervaring.De reden trouwens dat ik het vraag, is omdat je als je te laat remt op de Maastrichtse weg een en paar keer aan je stuur strekt, je bij mij voor de deur staat, ook in Den Bosch, AA-wijk om precies te zijn. Ik kan je Besbo in Rosmalen als automaterialenzaak van harte aanbevelen, mocht het nodig zijn, maar specifieke Volvo onderdelen hebben ze niet.Verdelerkapje van Bosch natuurlijk wel.
Overigens hebben we elkaar al eens gezien, net na de rotonde in Rosmalen, op de route naar Berlicum. Je reed in jouw Amazon, met een Gangsta-kap meen ik, kan dat?Waar ik in rij, staat hieronder:

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2009 11:29 #1224907 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oeteldonk
Tjonge! Wat een geknapt boutje al niet voor stof op doet waaien. 
Ik heb een gaatje in het draadeinde van de bout geboord en er een linkse tap op gezet. Het effect was dat ik stukje bij beetje het gat steeds groter maakte. Maar het draadeind gaf geen centimeter mee; zoals Timen al zei zit het muurvast in het alu spruitstuk. Jammer dat ik dat nu pas lees :}.
Daarna heb ik de kern helemaal door geboord met een M3 boortje. Opnieuw geprobeerd met de linkse tap, maar een gegeven moment zat er helaas alu slijpsel in m'n tapje; ik ben dus te ver doorgegaan! Het zit nu weer provisorisch vast met een M3,5 (?) zelftappende schroef. Nog niet perfect, maar voor nu zit t. 
Uiteindelijk betekent wsch een ruimer gat boren (M8?), nieuwe tap maken en een grotere bout gebruiken om de boel goed echt vast te zetten?

@Baseman:
Ik werk inderdaad bij SiTel (ben er werknemer). We ontwerpen daar met ca 100 man chips voor DECT telefoons. Als je een Siemens of Panasonic DECT telefoon thuis hebt staan, heb je grote kans dat daar een chip in zit die hier ontworpen is!
Een beetje handige google-ert kan trouwens zelfs mn huisadres vinden (staat in m'n patent-aanvragen). Ik ben er niet helemaal gelukkig mee, maar what's on the internet stays on the internet. Niks meer aan te doen ben ik bang.
Het lijkt me leuk om je een keer te ontmoeten. Hoe werkt dat met die persoonlijke emails?
Die keer bij de rotonde in Rosmalen is wsch iemand anders geweest; Roodkapje heeft (nog) geen rood kapje :). Er rijden een stuk of 5-6 amazons in Den Bosch. Degene die jij gezien hebt is waarschijnlijk een two-tone (rode wagen, wit dak) geweest met rode gangsta-kap; die zie ik regelmatig staan in de buurt van de verkadefabriek.
Wat is trouwens je ervaring met Bogamat (Den Bosch) en met Broerze Parts (Hilversum)? Mijn 2e hands spulletjes komen bij Auto Rima in Druten vandaan.
gr,
Michiel 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2009 11:46 #1224910 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic interessant!
Hey JanV,

Bedankt voor de link. Erg educatief filmpje! Vooral die doorslag van de kabels was iets waar ik me nog niet zo erg bewust van was.
De problemen die er beschreven worden gaan wel vooral over een motor onder belasting (accelleratie), niet over koude motor condities. Het feit dat mijn probleem verdwijnt na een paar meter rijden doet mij in ieder geval denken aan een temperatuur probleem. Ik begin zelfste denken aan een koude las op een van de stuur-transistoren in de LHjet computer.
Maar ja. Inderdaad eerst nog maar weer eens terug naar de basics. Nieuwe kap (60euro), verdeler (10) en kabels (50 euro) en bougies (20). 't tikt toch weer aan!
thanks,
michiel 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2009 11:54 #1224911 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oetelhazendam

michielhelsloot schreef : Het lijkt me leuk om je een keer te ontmoeten. Hoe werkt dat met die persoonlijke emails?

Nou, je klikt gewoon op PB aan Schrijver, typt je bericht, klikt op verzenden en dan doet het machien de rest.Smile

michielhelsloot schreef : Die keer bij de rotonde in Rosmalen is wsch iemand anders geweest; Roodkapje heeft (nog) geen rood kapje :). Er rijden een stuk of 5-6 amazons in Den Bosch. Degene die jij gezien hebt is waarschijnlijk een two-tone (rode wagen, wit dak) geweest met rode gangsta-kap; die zie ik regelmatig staan in de buurt van de verkadefabriek. Dat klopt ja, die heb ik daar ook al eens zien staan. Er rijdt nog een schitterende roomwitte rond, met groene kap en een hele rits 7 en 9 series. Ben benieuwd naar de jouwe. Er staat al jarenlang een 740 op een oprit in Hintham, die vorige maand ineens weg was, zou toch wel toevallig zijn. Wat is trouwens je ervaring met Bogamat (Den Bosch) en met Broerze Parts (Hilversum)? Mijn 2e hands spulletjes komen bij Auto Rima in Druten vandaan.

Bogamat ben ik geen Fan van, maar ik kan je helaas niet zeggen waarom. gevoelsmatig denk ik. Datzelfde heb ik met P.Heijl op de zandzuigerstraat. Ik weet niet, spreekt me niet aan. Auto Rima hoor ik hier prima geluiden over, maar persoonlijk ben ik er nooit geweest. Onderdelen komen via deze site, andere leden of Wytze. Wytze heb ik persoonlijk hele goede ervaringen mee. Zit weliswaar in Hilversum, maar opsturen is geen probleem (hoewel, 4 remschijven, wordt best een zwaar pakketje.....;-). Prima gast, is ook lid van deze vereniging. Ik ga meestal voor spulletjes naar Besbo, op de Burg. Mazairaclaan in Rosmalen, bij de spoorwegovergang. Prima volk, snelle bestelling, mochten ze iets niet hebben liggen en goedkoper dan Brezan, is mijn ervaring.
(sorry voor het onoverzichtelijke stuk stekst, maar ik krijg de quotes niet goed, en heb even geen zin om uit te zoeken waarom.)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2009 17:20 #1225035 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic I love the smell of napalm in the morning
Interessant voortschrijdend inzicht:
bij de koude start ruiken de uitlaatgassen naar onverbrande benzine. De 1e injector werkt dus prima, maar het mengsel wordt niet ontstoken. Bougies + verdelerkap/rotor zijn inmiddels in bestelling bij Wytze: 52 euro ex verzenden. Dat valt weer mee :).
En als dat niet werkt kan ik de electronische ontsteking eens gaan nalopen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2009 10:26 #1225826 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verdelerkap en rotor
En weer een udpate-je:
gisteravond heb ik de rotorkap en de rotor vervangen voor nieuwe exemplaren.
De motor draait onmiskenbaar soepeler. Als ik stil sta voor het stoplicht hoor ik em amper draaien. En ik stond vanochtend bijna achterstevoren bij het uitrijden van de wijk ;).
Maarr... het koudestart probleem blijft. 
Volgende tests

1. Opnieuw andere bougiekabels proberen
  2. Nieuwe bougies
  3. Andere bobine?
  4. elektronische onsteking?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC