Motor loopt op 3 poten bij koude start (740GL '90 aut.)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De storingscode is ook niet teruggekomen vandaag.
Maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Ik ga de bougies en die eerste injector maar eens vervangen. Wellicht dat de wagen dan direct start op alle 4 de cylinders.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je nu de bougie kabel los haalt ( helemaal,dus ook van de verdelerkap ) en ook die van cylinder 2,en je verwisseld ze.Loopt dan cylinder 2 niet goed? M.a.w zo kun je eenvoudig en goedkoop testen of de kabel goed is,...........
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Van de week even langs druten gereden en daar oa. 1 injecctor en een set bougiekabels meegenomen. 1e bougiekabel vervangen; geen resultaat!
Dit weekeinde heb ik even tijd en ga ik de injector uitproberen.
gr,
michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Conclusie: nog niets verder na vervangen injector en oppoetsen van de verdeler.
Stap 1: injector vervangen
Eerst eens begonnen met het vervangen van de 1e injector. Dit bleek een fluitje van een cent; binnen een kwartier zat de vervangende (gebruikte) injector er op en liep de motor weer. Echter... de motor bleef maar op 3 pitten lopen. Later bleek dat die vervangende injector waarschijnlijk gewoon stuk is.
Stap 2: verdeler opfrissen
Naar suggestie van Jan-Geert (hartelijk dank!) eens de verdeler onder de loep genomen. Deze bleek behoorlijk vies en de contacten waren erg gecorrodeerd. Ik had geen nieuwe set liggen, dus ik heb de oude een beetje opgefrist: De 4 punten even met een dremeltje (voorzichtig) schoon geschuurd en vervolgens licht naar binnen gebogen zodat ze weer wat beter contact kunnen maken. Daarna de rotor licht opgeschuurd en de zaak terug gezet.
Met een half uurtje liep de motor weer. Maar.... nog steeds op 3 poten. Zelfs toen de motor goed op temperatuur was, deed de 1e cylinder nog steeds niet mee. Die B230F heeft trouwens nog steeds verbazingwekkend veel trekkracht met maar 3 cylinders

Stap 3: injector terugplaatsen
Na een klein rondje op 3 cylinders heb ik de oude injector weer teruggezet. Deze sloeg direct aan de de motor liep mooi kalm en rustig op 4 cylinders. De motor was echter al op temperatuur, dus ik kon nog niet zien of de verdeler de boel nou had opgelost. Conclusie: de vervangende injector is slecht, mogelijk gewoon defect. Dat wordt dus weer een ritje terug naar Druten; ik heb er 25 euro voor neergeteld, grmbl.
Stap 4: afkoelen en opnieuw proberen
De rest van de dag de auto laten staan, zodat de motor weer goed af kon koelen.
Net even opnieuw geprobeerd, maar het probleem blijft bestaan. De eerste 30-60 seconden loopt de motor op 3 pitten, waarna na een paar kuchjes de 1e cylinder weer mee gaat doen. Na ± een klein minuutje liep de motor weer mooi rustig.
Conclusie:
En lekker middagje geklungeld met de auto, maar nog geen steek opgeschoten.
Ik zou nog kunnen proberen met een echt nieuwe verdeler, maar momenteel betwijfel ik of dat het probleem is. Verder moet ik wsch op en neer naar Druten om de vervangende injector om te wisselen (of maar gewoon helemaal terug te geven).
Wie heeft er nog een andere suggestie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Helaas is bij het vastzetten van de brandstofrail de achterste bout afgebroken. De kop van de bout zit nu in m'n broekzak. Het draadeinde zit echter nog in het spruitstuk. Bummer! De boel zit nu provisorisch vast, maar dat moet beter. Zo durf ik er geen lange stukken mee te rijden (stel je voor dat die rail plots losschiet!).
Van de week even een tegendraads tapje halen om de boel los te maken en een nieuwe bout er in te draaien. En dan verder op zoek naar de oorzaak

Nieuwjaarsgroet!
Michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
als bougiekabels slechter worden ( en dat doen ze over langere tijd) dan zullen de langste daar het eerst last van krijgen. ( doorslag van hoogspanning direct naar blokmassa of ergens anders en DUS dan geen vonk aan de bougie ( die in gecomprimeerd mengsel hangt = lastiger ontsteken, stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand.)
Koop en frisse set orginele Volvo bougiekabels en een frisse set bougies ( gewone goedkope NGK's, is zeer goede kwaliteit)
Kans dat het een injector probleem is lijkt mij erg klein.
Als de motor goed start op 3 cil zit het met de koudstart regeling wel goed.
Deze motoren zijn zeker in de normale versies zonder turbo erg robuust en ook na 400000 of 500000km moet het mogelijk zijn het blok snel en netjes op 4 cil te laten starten.
als extraatje een leerzaam filmpje waarin alles nog eens (in engels) prima uit de doeken wordt gedaan:
<a href="">
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Ik denk dat je met een tegendraadstapje weinig kunt uitrichten. De schroefdraad is M6 en het afgebrokem boutje zit vastgevreten in het aluminium. Ik zou met een centerpons precies in het midden van het afgebroken boutje een center zetten en daarna met b.v boor 3 van HSS een ondiep gaatje boren. Lukt het om in het midden te boren dan een boor van 4.5 nemen en compleet doorboren.michielhelsloot schreef : Zooo.. maar weer ns een update-je. Inmiddels is de injector omgeruild. Erg schappelijk; ze stuurden gewoon gratis een andere op, no questions asked. Wat een service! Afgelopen weekend even gemonteerd. Maar het probleem bleef. Nu dat de dooi inzet is het echter alweer een stuk minder en loopt de motor veel sneller al rustig op 4 cylinders.
Helaas is bij het vastzetten van de brandstofrail de achterste bout afgebroken. De kop van de bout zit nu in m'n broekzak. Het draadeinde zit echter nog in het spruitstuk. Bummer! De boel zit nu provisorisch vast, maar dat moet beter. Zo durf ik er geen lange stukken mee te rijden (stel je voor dat die rail plots losschiet!).
Van de week even een tegendraads tapje halen om de boel los te maken en een nieuwe bout er in te draaien. En dan verder op zoek naar de oorzaak.
Nieuwjaarsgroet!
Michiel
De kern valt er dan wel uit. Eventueel met een Tap M6 de schroefdraad na nalopen. Kijk wel goed uit dat de tap niet breekt!
Succes. Lukt het niet een ander spruitstuk kan ook!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.