Motor loopt op 3 poten bij koude start (740GL '90 aut.)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 15:52 #1071417 door V700 register
Hallo!

Eerst even voorstellen!
ik ben Michiel Helsloot en woon in Den Bosch. Sinds 2 weken rij ik in de 740GL  van mijn schoonouders. Wat een genot!
Naast deze 740 heb ik een amazon voor de hobby en een 206 diesel (maar daar hebben we het niet over ;)

Met de 740 zijn een aantal zaken 'loos'. 
De belangrijkste is dat bij een koude start de motor op 3 poten loopt. Dat houdt zo'n 200-300 meter aan en daarna hoor ik na een paar kuchjes de 4e cylinder ook aanslaan. Hierna loopt de motor soepel en rustig.
Benzine verbruik is normaal (1:10).
Olieverbruik en koelvloeistof verlies weet ik nog niet; daarvoor heb ik de wagen nog te kort.

Is dit een bekend probleem? 
Waar moet ik de oorzaak zoeken?
Is dit een versleten blok, of moet ik het meer zoeken in een van de koude start sensoren/regelaars/kleppen?
Alle suggesties zijn welkom! :D

Alvast bedankt.
Mvgr,
Michiel Helsloot 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 16:28 #1221765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic best veel
Misschien nog de moeite van het vermelden waard: het 2.3l injectieblok in de wagen heeft bijna 430000km gelopen.
Voor zover ik weet nog steeds op het orginele blok. De eerste eigenaar heeft de wagen op gas gereden tot ca.75000km. Daarna is het gas er weer uit gehaald en heeft de wagen de rest van de km's alleen benzine geroken.
mvgr,
Michiel 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 21:17 #1221787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vocht
Een nieuw setje bougiekabeltjes? Voor een "paar cent" kun je het proberen toch?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 21:28 #1221789 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nouou....

hdalhuisen schreef : Een nieuw setje bougiekabeltjes? Voor een "paar cent" kun je het proberen toch?

Voor een setje goede bougiekabels ben je vrij gemakkelijk 40 - 45 euro kwijt hoor!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 21:38 #1221790 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veur weinig!
Da,s altijd nog 'minder" dan kabeltjes voor Slurpje
Vandaar 'die paar centen".....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 22:12 #1221795 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leuk :)
Haha, slurpje! Da's een zeer treffende naam voor de 740.   
Wij hebben de 740 "de GVR" genoemd en de amazon heet Roodkapje (en de peug sneeuwwitje trouwens).
Bedankt voor de reactie. Ik zal eens kijken of de kabeltjes de boosdoener zijn. Door ze een voor een los te trekken moet ik in elk geval kunnen achterhalen welke cylinder moeite heeft met wakker worden.
Zelf zat ik nog te denken aan de bougies (maar die zijn recent vervangen), de verdeler rotor en kap of misschien de injectoren.
mvgr,
Michiel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 22:22 #1221796 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en...

michielhelsloot schreef : Haha, slurpje! Da's een zeer treffende naam voor de 740. 

Wij hebben de 740 "de GVR" genoemd en de amazon heet Roodkapje (en de peug sneeuwwitje trouwens).
Bedankt voor de reactie. Ik zal eens kijken of de kabeltjes de boosdoener zijn. Door ze een voor een los te trekken moet ik in elk geval kunnen achterhalen welke cylinder moeite heeft met wakker worden.
Zelf zat ik nog te denken aan de bougies (maar die zijn recent vervangen), de verdeler rotor en kap of misschien de injectoren.
mvgr,
Michiel

Vergeet niet ook kleppen na te kijken....vooral die van de cilinder die later mee gaat doen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 23:10 #1221805 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onsteking
zou het eerste in ontsteking en klepspeling zoeken dan pas evt in de injectie.
en met 430 dkm waarvan meer dan driekwart op benzine zou het blok nog lang niet versleten moeten/hoeven zijn. 
Ennuh Slurpje is overigens de naam van de wagen van Henk(Dalhuisen), Slurpje is overigens een hele gave en apparte verschijning. En tsja mijn tankje heet Deep Blue 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2008 00:48 #1221981 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic update
Daar ben ik weer met een kleine update.
De VIN vertelt me dat ik rij in een 740 van '90, gebouwd in Gent met een B230F / LHjet2.4 en een AM70 bak. 

Vanmiddag eens alle bougiekabels nagelopen; ze lijken in orde te zijn. Geen grote weerstand en alle connectortjes zitten goed klem. Voor de zekerheid eea even met kopervet ingesmeerd, maar da's meer voor het idee.
Daarna ben ik eens gaan kijken naar wat de zelfdiagnose met te vertellen had.

Pin 2 gaf in eerste instantie codes 1-2-1 en 2-3-2 (luchtmassameter fout en "iets" in de stationaire lambda regeling)
Pin 6 wist me te vertellen dat er een typisch gevalletje 2-2-4 aan de hand was (foutieve motortempsensor)

Vervolgens even de stekkers van de luchtmassameter, tempsensor en injectoren losgehaald, geinspecteerd en terug gezet.
Daarna de foutcodes gereset zodat beide pinnen 1-1-1 teruggaven. En een stukje gereden.

Bij thuiskomst kwam alleen code 2-3-2 terug uit pin 2 (stationaire lambda regeling). Dit lijkt volgens de tech info op deze site mogelijk te duiden op -toch- een probleem in een van de injectoren.
Wie heeft hier ervaring mee? Is dit een kwestie van injectoren vervangen, of moet/kan ik subtieler te werk gaan?

Alvast bedankt weer voor de reacties!
mvgr,
Michiel 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2008 18:51 #1222117 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic update 2
Vanmiddag weer even bezig geweest met de GVR. Bij het starten liep 'ie eerst weer op 3 poten.
Bij het lostrekken van de bougiekabels was gelijk duidelijk dat cylinder 1 het probleem was. De kabel en de bougie waren beide in orde, al zou een fris setje bougies geen kwaad kunnen.
Vervolgens de injector contacten en de connector even geinspecteerd, schoongemaakt voor zover nodig en in het kopervet gezet (gelijk de rest ook maar even gedaan). En tenslotte de foutcode nogmaals gereset.
Daarna startte en liep de motor in een keer goed. En na de proefrit kwam de foutcode ook niet meer terug. Nu mag de GVR weer even een nachtje afkoelen en dan kijken hoe de wagen start alstie weer helemaal koud is. 
mvgr,
Michiel 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC