Motor loopt warm!! .... na nieuwe waterpomp... Opgelost!!

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2008 21:45 #1215385 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic modificeren?

wp001 schreef : Een goede remedie is om de thermostaat te modificeren.
Mogelijkheid 2 is dat je een pomp hebt met foutieve schoepen. Als je een originele Volvopomp  hebt  gemonteerd kun je dit uitsluiten.

Hoi Timen,

er zit een originele Volvo pomp in, dus dat zou goed moeten zijn.
Wat bedoel je met de thermostaat modificeren? Is dat iets dat je zelf kan doen?

Gulle Groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2008 22:11 #1215389 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic koelsysteem
De constructie van  het koelsysteem is zodanig dat de lucht in de cilinderkop niet snel genoeg kan ontsnappen wanneer het koelsysteem opnieuw gevuld wordt. Het afwisselend in de slangen knijpen kan soms wel lucht verdrijven maar de thermostaat zit dicht. De aanwezige lucht wordt zorgt ervoor dat de cilinderkop plaatselijk veel te heet kan worden. De thermostaat gaat echter nog niet open. Remedie is om in de zijkant van de thermostaat een klein gaatje te boren waardoor tijdens het vullen de lucht gemakkelijk door kan ontsnappen..
Een andere mogelijkheid is nog dat de ventilator niet inkomt, tenminste daar heb nog niets over over gehoord.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2008 22:18 #1215391 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Waar?
Voor zover ik weet draait de ventilator gewoon mee, je bedoeld toch de fan achter de radiator, die aan de waterpomp zit?
Waar zit de thermostaat precies, en kan ik daan zomaar een gaatje in boren? En wat daarna, als er een gaatje inzit? Kan ik hem er niet in zijn geheel afhalen om zo de lucht te laten onsnappen?
Is er niet een andere manier, hoe doen ze dat bv in de garage?

Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2008 22:22 #1215392 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gieten
In de haynes raadt men aan het koelwater langzaam in het reservoir te gieten. Door langzaam te gieten heeft de lucht meer gelegenheid te ontsnappen.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2008 22:45 #1215396 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Die Haynes toch

henk 940LPT schreef : In de haynes raadt men aan het koelwater langzaam in het reservoir te gieten. Door langzaam te gieten heeft de lucht meer gelegenheid te ontsnappen.

Prima manier van Haynes. Alleen niet meer dan 1 druppel per minuut. Vul het systeem zelf maar eens af dan merk je het wel.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2008 22:53 #1215398 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Beetje laat?
Daar ben ik nu ook wel een beetje laat mee denk ik?

Vandaar nogmaals mijn vragen...:
Voor zover ik weet draait de ventilator gewoon mee, je bedoeld toch de fan achter de radiator, die aan de <a href="/taxonomy/term/1827"><acronym>waterpomp</acronym></a> zit?
Waar zit de <a href="/taxonomy/term/813"><acronym>thermostaat</acronym></a> precies, en kan ik daan zomaar een gaatje in boren? En wat daarna, als er een gaatje inzit? Kan ik hem er niet in zijn geheel afhalen om zo de lucht te laten onsnappen?
Is er niet een andere manier, hoe doen ze dat bv in de garage?
&#160;
Gulle Groet,
&#160;
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2008 22:54 #1215399 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het koelvloeistofreservoir
het koelvloeistofreservoir even oraal bevredigen ;)
nee zonder gekheid even blazen in het reservoir met aardig wat druk blaast een bel ook snel weg :D

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2008 22:59 #1215400 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thermostaat
In de ene thermostaat zit standaard een gaatje in de zijkant met meestal een penetje erin.In de andere thermostaat zit geen gaatje.Ik boor er ook altijd een gaatje in van een mm of 2 om de zelfde reden als Timen al omschrijft.Blijkbaar staat niet alle wijsheid in de boeken.

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2008 23:17 #1215404 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic in zijn huisje

Miquelangelo1969 schreef : Waar zit de <a href="/taxonomy/term/813"><acronym>thermostaat</acronym></a> precies, en kan ik daan zomaar een gaatje in boren? En wat daarna, als er een gaatje inzit? Kan ik hem er niet in zijn geheel afhalen om zo de lucht te laten onsnappen?

De thermostaat zit in het thermostaathuis. Dat is waar de bovenste radiatorslang op het motorblok vastzit. (als je voor de grille staat rechtsvoor op het motorblok.
Als je voldoende vloeistof hebt afgetapt kun je de slang op het motorblok losmaken (slangklem), en dan de twee boutjes losmaken waar het huis mee vaszit. Daaronder zit dan de thermostaat. Het gaatje moet dan in de ronde schijf die door de veer de doorgang verspert.

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2008 23:20 #1215402 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Mogelijk alternatief voor een gaatje?
Voor het geforceerd openen van de thermostaat zou je deze tijdens het afvullen met koelvloeistof en aansluitend gedurende het stationair draaien, kunnen verwarmen met de föhn/verfbrander. Stoken tot 92/95 graden Celsius via het verwarmen van de thermostaatbehuizing moet wel lukken en zonder dat dit gevolgschades aan kop en omliggende appendages opleverd. De meeste "Steinels" gaan al gauw tot voorbij de 600 graden (uitstroom temp, maar goed). Wordt ook met lagere temperaturen toegepast bij het leegtrekken van het aircosysteem. Föhn op de droger/verdamper voorkomt op deze manier bevriezen van het patroon tijdens het wegpompen van het koudemiddel. Er zijn auto's welke zeer moeilijk te ontluchten zijn. Onze Volvo's behoren normaliter niet tot deze groep. Maar voor de dwarsliggers bij andere merken zijn zelfs uitzonderlijke remedies beschreven waarbij het voertuig aan de voorkant tot een hoek van 40 a 45 graden moet worden opgetild, om zo alle lucht te kunnen laten ontsnappen. Zeg maar het tegenovergestelde van Andre Struis zijn avatar. De 1.4 en 1.6 8v blokjes in Fiatjes zijn hier voorbeelden van.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC