Motor loopt warm!! .... na nieuwe waterpomp... Opgelost!!
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Gisteren heb ik bij Nordicar een nieuwe waterpomp op Skepp gezet...... en vandaag loopt mijn motor warm cq. heet!
Ik heb uiteraard de koelvloeistof bijgevuld, maar na een paar kilometer (vandaag, gisteren geen problemen gehad) klimt de tempratuurmeter snel naar het rood.
Natuurlijk stoppen en voorzichtig de dop van het expansivaatje los gedraaid waarna een hoop gesis en een beetje koelvloeistof wat eruit spoot. Even gewacht, een hoop geborrel en ineens zakte het peil tot ver onder het minimum.
Koelvloeistof bijgevuld tot halverwege, rijden en na een paar kilometer hetzelfde probleem..... waarop hetzelfde verhaal, losdraaien een hoop gesputter, bijgevuld en weer verder gereden..... weer in het rood!
De beide slangen die van de radiateur komen (boven die naar het blok loopt en onder die naar de waterpomp gaat) worden erg warm, de poelie van de nieuwe pomp draait maar ook de pomp wordt erg heet.
Wat zou dit kunnen zijn en hoe sluit ik uit dat er te veel of te weinig koelvloeistof in zit?
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen, want ik heb nooit problemen hiermee gehad, maar nu na een nieuwe waterpomp ineens wel!
Gulle Groet,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
De snaar staat goed strak (niet dat ie na even ingelopen te zijn, losser is gaan zitten?)
Niveau, koud op min, warm op max, let op kokende kvst als je de dop eraf haalt.Te wenig is met koud of warm blok onder min. Te veel werkt de dop er als het goed is gewoon uit.
Lekkage rond de pomp-pakking? Heb je enig iedee hoeveel kvst erin gegaan is? Dan weet je namelijk dat er een bel in zit, of niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hebben wij laatst ook gehad met een Volvo 480 Turbo,echt lastig....Heb je er misschien wat teveel koelvloeistof ingedaan ? Wij n.m. wel, hij gooide er veel uit...
Gr Björn
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
Groeten.Hedwig
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waarschijnlijk heb je in Heerhugowaard niet even buiten de auto gestart. Kan dat? Anders had je wellicht dit probleem zaterdag ontdekt en hadden we allemaal even kunnen helpen.
Net als dat lampje wat vervangen moest worden ... (Eric Bakker)
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik moest zelf ook als eerste aan lucht denken, ik kon het af en toe ook horen borrelen, en er kwam ook lucht uit dat kleine slangetje dat van de radiateur naar het expantievaatje loopt...
Het vreemde is dat er gisteren na Nordicar nog niets aan de hand was, ik ben toen met keurig in het midden staande tempratuur meter naar huis gereden!
Er lekt in ieder geval niets langs de pomp of ergens anders.
Dus nadat ik de lucht had laten ontsnappen zag ik ineens het kvst peil drastisch zakken tot ver onder de min, daarna weer bijgevuld tot halverwege.... maar na een paar kilometer weer in het rood, ik heb toen de kachel aangezet (als extra radiateur, iets wat ik in de woestijn geleerd heb als je motor oververhit dreigt te raken) en die deed het erg goed, maar de meter zakte niet.
Mag ik daaruit opmaken dat de pomp wel werkt? De poelie draaid in ieder geval vrolijk rond, en de pomp wordt goed warm.
Hoe kan ik het systeem het beste ontluchten? Doe ik dat met draaiende motor of juist niet?

Ik weet nu niet meer hoeveel erin zit aan vloeistof, ik heb er het nodige bij gegooit maar er ook weer het nodige uit laten ontsnappen door de druk die erop stond.
Ik zag trouwens dat de overdruk niet door het grijze (150Hpa geloof ik) overdruk ventiel naar buiten kwam, maar pas ontsnapte nadat ik de dop een beetje had los gedraaid!
Ik hoop dat jullie nog meer suggesties hebben voor als ik er morgen mee aan de slag ga.

Gulle Groet,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat zou best kunnen, want 150 HPa is wel heel erg veel....Miquelangelo1969 schreef : Ik zag trouwens dat de overdruk niet door het grijze (150Hpa geloof ik) overdruk ventiel naar buiten kwam, maar pas ontsnapte nadat ik de dop een beetje had los gedraaid!

Standaard is het een 150KPa dop, die dus bij anderhalf bar (grofweg) begint te ontluchten.Als je het reservoir tot max vult, met koude of lauwe motor, zou het teveel zichtbaar moeten zijn op het reservoir (droogt wit op) of op de balk en schutbord eronder, wat bij mijn afgescheurde inloop het geval was.
Ontluchten met draaiende motor (let op hete kvst bij het eraf draaien van de dop, doe dat bij voorkeur tijdens het opwarmen, niet als je net 100 kilometer gereden hebt.....

- André Struis
- Nieuw lid
-
Er ontstaat alleen stroming door de rijwind.
Pomp goed gemonteerd?
Of; de waaier van de (nieuwe) pomp los? Maw draait niet mee.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Mogelijkheid 2 is dat je een pomp hebt met foutieve schoepen. Als je een originele Volvopomp hebt gemonteerd kun je dit uitsluiten.