Rook en olieverbruik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 20:17 #1215086 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wit
Wit is inderdaad condens/waterdamp. Mag koud, warm eigenlijk niet volgens mij. Soms zit er ook nog wat vocht in de uitlaat dempers, bij koude motor okmt dat mee met de uitlaatgassen. Als de motor warm is (zeg na een kilometertje of 30) lijkt me dat dat wel verdampt moet zijn. Met lpg is iets anders, die motoren blijven wat langer/meer wit roken (omdat je lpg verstookt ipv benzine). Maar als het warm (op benzine) ook wit rookt zou ik in ieder geval het koelwaterniveau in de gaten houden (waar komt anders water vandaan dat als damp de uitlaat uit gaat).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 20:22 #1215088 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ey....
Daar zeg je wat. Als het de koppakking is, zou dat dan ook het olieverbruik kunnen verklaren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 21:46 #1215109 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedenken
Beetje slecht, maar het ontbreekt me een beetje aan inspiratie om mogelijkheden te bedenken waarbij je en olie en water verliest. Is het niet meestal één van beide naar buiten, of naar de andere ?Zou eerst de niveaus eens in de gaten gaan houden en niet meteen de kop trekken...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 22:38 #1215124 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tsja, witte rook heeft mijn
tsja, witte rook heeft mijn 240 ook vaker gegeven, zeker in koudere/nattere tijden, ook met warme motor. Koppakking nog goed, geen koelvloeistof-verbruik. kan ook iets onschuldigs zijn.

Het olieverbruik is wel wat aan de hoge kant, kan goed een(of meerdere) seals versleten zijn, zeker icm met een wat dichtere carterventilatie. Probeer anders Valvoline Maxlife, goede olie (halfsynteet) die toevoegingen heeft om de seals te ontzien. Zal geen wonderen verrichten, maar kan net die kleine drukjes voorkomen als een seal niet meer 100% is.

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2021 21:46 #1467737 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Per toeval bij dit topic
Per toeval bij dit topic gekomen, maar herkenbaar probleem. Mijn 740 walmt ook na een tijdje stationair en puft dan in een keer een flinke walm eruit en walmt dan nog na. Daarna trekt het weer weg. Tijdens rijden verder geen rook of appart luchtje. Ik check regelmatig het oliepijl en blijft netjes op pijl. Intercooler is wat vettig idd van binnen. Cilinderkop is slechts 2000km geleden nagekeken en gereviseerd dus verdenk niet de klepseals. Compressie test is ook allemaal rond de 10 bar dus verdenk ook niet de zuigerveren. Blok is open geweest en 3 jaar geleden opnieuw opgebouwd. Carterventilatie is toen schoongemaakt en terug geplaatst maar zou misschien toch hieraan kunne liggen?

Welke stappen kan ik checken / ondernemen om het walmpje te verhelpen ?

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2021 09:35 #1467741 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Hoelang walmt die al?
Hoelang walmt die al?
Was het voor bv voor de kop revisie ook al zo?
Of was het ook 3 jaar geleden al zo?

En welke kleur heeft de rook? blauwig, of grijs, wit.. of zwart

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2021 22:46 #1467764 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Dank voor je reactie!
Dank voor je reactie!

Auto walmde al voor de koprevisie. Is niet toe of afgenomen. Is een andere kop opgekomen en heb deze laten reviseren bij van Dam in Leersum.
Auto walmde eigenlijk al sinds het begin dat ik deze heb. Staat door de motor setup wel wat rijk afgesteld (chips in ecu vervangen)

Kleur rook is blauwig en je ruikt ook een vies verbrand olie luchtje als hij het uitpuft.

Wat zou het kunnen zijn en wat zou ik hoe kunnen checken/ uitsluiten?

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2021 09:27 #1467770 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Als ik met niet vergis heb je
Als ik met niet vergis heb je een B230FT in de 740 zitten, en dus een turbo.
In dat geval sluit ik me aan bij JanV zijn eerste reactie uit 2008, en verdenk ik de seals van de turbo.

Je kan de slang van de turbo->intercooler eens heel goed schoonmaken van binnen.
En dan na een koude start eens kijken hoe snel het vettig het wordt.
Eventueel de carterventilatie voor dit testje loskoppelen, zodat je zeker weet dat je daar geen vettigheid door aanzuigt.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2021 22:09 #1467782 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Revisie turbo
Ik ken een turbo man uit Zevenhuizen die je kan helpen. Die vindt je op facebook, stuur hem een berichtje met je probleem. Hij is ook een Volvo man. Bastian hummel. Hij heeft al een hoop van onze turbo's weer opgeknapt. Hij doet zowel revisies als upgrades, mocht je een grotere maat turbo willen.

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2021 08:26 #1467790 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Dank voor jullie reacties. Ik
Dank voor jullie reacties. Ik ga vanavond eens inventariseren. En kom dan met foto’s en bevindingen

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC