Rook en olieverbruik

  • phil nijhuis (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2008 18:54 #1070393 door phil nijhuis (GAST)
Rook en olieverbruik is gemaakt door phil nijhuis (GAST)
Beste allemaal,
Mijn mooie 940 SE uit 1992 met een B200FT motor rookt uit de uitlaat als hij lang stationair loopt (minuut of 15) verder rijdt hij prima en dus rookvrij maar als je lang stil moet staan is het mistig achter mij.
Ook merkte ik op dat mijn olieverbruik best wat aan de hoge kant was dus ook maar even bijgevuld.
Mijn vraag is nu: is dit ernstig of kan ik hiermee blijven doorrijden ??? en wat is het euvel ???
Verder niet mee aan de hand dus.....
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2008 19:34 #1214843 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als de (blauwe)oliewalm uit
als de (blauwe)oliewalm uit de uitlaat komt EN de bougies zijn niet vettig zijn EN er is geen overdreven veel carterdruk is
DAN denk ik het eerst aan  kapotte turbineas olieseals.
De turbo is dan aan revisie/vernieuwing toe. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2008 19:48 #1214845 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Revisieset.

JanV schreef : De turbo is dan aan revisie/vernieuwing toe. 

Zijn er turborevisiesets in de handel (vast wel)?Wat kosten die ongeveer?Waar kan ik die krijgen?
Ik heb nog een turbo in de schuur liggen, kan ik mooi op oefenen, just in case.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • phil nijhuis (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2008 20:02 #1214848 door phil nijhuis (GAST)
Beantwoord door phil nijhuis (GAST) in topic Kan ik dat aan nog iets
Kan ik dat aan nog iets anders zien dan de bougies ?Ik zal ze er in het weekeinde even uit halen. Is het niet erg om er mee door te blijven rijden ?  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2008 20:08 #1214850 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja

Baseman schreef :

JanV schreef : De turbo is dan aan revisie/vernieuwing toe. 

Zijn er turborevisiesets in de handel (vast wel)?Wat kosten die ongeveer?Waar kan ik die krijgen?
Ik heb nog een turbo in de schuur liggen, kan ik mooi op oefenen, just in case.

Ja, die zijn er. Ik heb er recent een aan JanV verkocht voor de een Garrett T3. Mitsubishi is moeilijker te krijgen... 
Bij mitsubishis's komt ook nog het feit om de hoek kijken dat ze gebalanceerd moeten woren. Garrett turbo's hebben de draaiende delen afzonderlijk gebalanceerd, dus hoeft dat (in principe) niet.
Dit balanceren kunnen maar een paar bedrijven in Nederland. Het zijn stuk voor stuk ........ Ze raken de turbo alleen aan, als zij hem gereviseerd hebben, ivm schade enzo...  
Groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2008 20:08 #1214851 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valt mee
Tis natuurlijk niet goed voor je katalysator. En je moet niet zonder olie komen te staan of rondrijden met een minimale hoeveelheid. Volgens mij is het lampje in je dashboard een druklampje wat gaat branden bij 0.5 bar oliedruk. Dus geen niveaumeter en de normale druk is minimaal 2.5 bar. Ik zou dus niet op dat lampje vertrouwen om te beoordelen of je nog genoeg olie aan boord hebt. Gewoon ouderwets peilen :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2008 20:20 #1214853 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mitsu?

flip_21 schreef : Ja, die zijn er. Ik heb er recent een aan JanV verkocht voor de een Garrett T3. Mitsubishi is moeilijker te krijgen...

Ik ben in turbo-typen nog niet zo thuis, maar standaard zal er in de LPt wel een Mitsubishi geleverd zijn.....???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2008 20:22 #1214854 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jep

Baseman schreef :

flip_21 schreef : Ja, die zijn er. Ik heb er recent een aan JanV verkocht voor de een Garrett T3. Mitsubishi is moeilijker te krijgen...

Ik ben in turbo-typen nog niet zo thuis, maar standaard zal er in de LPt wel een Mitsubishi geleverd zijn.....???

Correct. Ik heb ze nog niet echt gezocht dus, maar ze zijn moeilijker te vinden.
Groet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • phil nijhuis (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2008 20:28 #1214856 door phil nijhuis (GAST)
Beantwoord door phil nijhuis (GAST) in topic Lampje
Dat van het lampje had ik al gemerkt.
Het peil was erg laag dat terwijl het lampje pas af en toe aan ging bij het optrekken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2008 20:35 #1214858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik zou de carterventilatie
ik zou de carterventilatie eens controleren, de terugloop van de turbo. als een van de 2 verstopt zit kan de turbo zijn olie slecht terug het carter in laten stromen. Bij een echt verstopte carterventilatie komt er ook olie uit de seals gelopen.
Kijk ook eens of er veel olie in de intercooler zit. dat kan aangeven of de turbo ergens veel olie (aan de compressorkant) er door duwt. 
Geeft de motor veel gassen via de peilstok als je deze met lopende motor er uit haalt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD