940 met B230FK (lpi) wil niet starten.....MAAR NU WEER WEL!!!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2008 16:31 #1208978 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog geen oplossing,
maar wel blij met het meedenken van jullie.
totnu toe kunnen constateren dat er benzine in de cilinder komt (bougies nat en ruiken naar benzine..)Verwisselen van brandstofrelais geen resultaat, vervangen lpg-zekeringen evenmin, ben nu bezig accu flink door te laden.
Het gedrag van het "lpg lampje" blijft me wel door het hoofd spelen: contact aan, lampje aan, kort daarna lampje uit met klik brandstofrelais. Bij terugdraaien van sleutel een tweede klik in het brandstofrelais. Past dat beeld bij het gedrag van de andere lpi-940's?
Ik hoor het zoemen ook als ik in de achterbak de pomp van de lpi installatie loskoppel, kan me alleen maar voorstellen dat het zoemen door de benzine pomp verzoorzaakt wordt, maar sta uiteraard helemaal open voor andere suggesties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2008 16:35 #1208979 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bougies nat, geen
Bougies nat, geen ontsteking dus??
Misschien bobine alhoewel die niet vaak stuk gaan.
Gr, Bert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2008 16:43 #1208981 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wil wel even voor je luisteren
Maar ik heb alleen een intank benzine pomp en daar recht boven (sedan) de LPi tank. Ben dus bang dat ik je niet kan vertellen welke ik precies hoor. Mijn lpg-gpl lampje (rood) brandt niet meer op benzine. Schijnt 75 euri te kosten... , nieuw drukknopje + 2 kleurenledje.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2008 18:07 #1208995 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic gasinjectoren.
Nu ik lees dat je LPI in je auto hebt, kunnen ook deze injectoren verdacht zijn. Als er eentje ( of meerderen) erg nalekt dan meet je computer bij het starten een te rijk mengsel en houdt de benzinetoevoer dicht. Ik heb dat destijds met mijn 940 uit 1998 gehad. Als de auto een tijd had gestaan moest ik soms wel 30 seconde starten voordat ie aansloeg. Twee injectors van het lpi bleken de boosdoener. Vervangen en het was weer tikken en lopen.
Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2008 19:15 #1209006 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontluchten
In dat geval zou je dus de toevoer af moeten sluiten (aansturing magneetklep op tank wegnemen) en de druk eraf moeten halen. Tijdje op benzine rijden en je merkt t vanzelf. Druk eraf halen kan wel, heb dat zelf ook eens gedaan (hoewel ik het niet verwachtte). Op de LPi injectoren zit een aluminium beugeltje geschoven, deze zit om de slangen die van injector naar injector lopen. Daar zit een schroefje op. Die losdraaien en de beugeltje van de injector afschuiven. De slang schiet dan los en de lpg komt er vloeibaar uit en verdampt. Er komen geen liters uit zetten hoor. Dan is alles leeg, de injectoren zitten in een soort ringleiding met elkaar en de drukregelaar. Als je de ring dus op één plaats onderbreekt ontlucht je dat hele stuk.
Belangrijk !! Doe dit buiten en draag handschoenen. Ik deed dat niet omdat ik niet wist wat te verwachten. Buiten omdat je geen lpg in een afgesloten ruimte wilt ivm brandgevaar. Handschoenen beschermen je handen tegen de slang die losschiet en vrijkomend lpg ivm koude-brandwonden door verdampend lpg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2008 19:42 #1209011 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijstje.
Hans, maak even een lijstje met de opgegeven suggesties ter reparatie en de uitgevoerde reparaties en de gevolgen/veranderingen.
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar het komt me nu een beetje rommelig over, wat niet lullig bedoeld is.Je (in het algemeen) probeert vanalles, maar nog steeds geen resultaat.Ik ben heel lang bezig geweest met mijn sedan, en uiteindelijk na stelselmatig nagaan van alle mogelijke oorzaken kon ik maar 1 conclusie trekken. Sommige dingen kun je veel eerder bedenken als je een puntenlijstje maakt. 't Is maar een tip.
Andere vraag: Dat 'nieuwe' brandstofpomprelais, kwam dat uit een werkende B230FK of was hij nagelnieuw uit een doosje?Tweedehands (met onduidelijke werking) zou ik niet meer vertrouwen, ze gaan niet voor niets stuk. Ik had er twee in de schuur die ik beide heb weggegooid, nadat ik zedoorgesoldeerd had maar nog steeds niet werkten. Een nieuwe wel.
Maar natte bougies (van benzine) duidt wel op een werkende brandstofpomp. Je hebt blijkbaar geen vonk, althans dat denk ik.
Bougiekabels zitten alle 5 goed vast en goed aangeklikt?Heb je toevallig een bougie over en iemand die je kan helpen, als het gaat om het nakijken of de bougies wel vonken (als in, kabel los, bougie erin, bougiedraadeind tegen het blok laten houden door iemand (met een geisoleerde tang!) en even de sleutel omdraaien.)Dit moet je even bij alle vier doen. Meld even terug wat er gebeurd.
Als je de contactsleutel omdraait en probeert te starten (als de bougiekabels weer op hun plek zitten), kun je tijdens het straten, de LPG-GPL knop indrukken, zodat het lampje rood brand. Nu start de auto op benzine en heb je met gas dus niets van doen.De pomp in de benzinetank, draait 2 seconden en stopt dan, als je niet start. Als je start, moet de pomp weer gaan draaien, alleen merk je dat niet. Wat wel gebeurd, is dat er voldoende benzinedruk wordt opgebouwd, om te kunnen starten in de brandstofrail op je blok. Trek de vacuumslang van je drukregelaar eraf (dat zilverkleurige potje aan het eind van de rail) en ruik aan de vacuumslang.Hier hoort geen benzine in te zitten enhet hoort ook niet naar benzine te ruiken (ja heel licht, maar niet overvloedig)Helaas kun je niet in het ding kijken, dus is bij twijfel vervanging (of uitwisseling) de enige optie.Post het resultaat.
De ander kant van de brandstofrail, heeft ergens schroefaansluiting om twee delen aan elkaar te zetten, ik meen steeksleuteltje 17 en 15. Draai dit deel ietsje los (let op, daar komt benzine uit, met 3 bar) om te zien of er inderdaad benzine uit komt.Post het resultaat.
Accu doorladen kan, maar zou niet mogen uitmaken. Als er genoeg prik in de accu zit, om de startmotor rond te krijgen, start ie er ook op. Mogelijk slaat ie gelijk weer af, maar starten doet ie wel. Als je hem gelijk boven de 900 toeren weet te krijgen, laadt de dynamo ook gelijk weer bij.
Anyway, het zijn weer wat tips, mogelijk dubbel.Pas de eerste posting even aan met de dingen die je al gedaan hebt, dat kan enorm schelen.
Succes. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2008 17:49 #1209095 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Samenvatting
De tip van Bas is handig: Als je het zo doorleest is het benzinesysteem of de onsteking eigenlijk niet als verdachte aan te wijzen.
Blijft de suggestie van Jan open, dat lekkende LPi injectoren mogelijk roet in het eten gooien. Wat ook zou kunnen is dat het relais wat het signaal van de ECU schakelt tussen benzine injectoren en LPE (lpg computer) niet meer goed werkt. Zie <a href="/node/872">dit</a> schema en <a href="/node/16644">dit</a> draadje. Hoewel de symptomen in het draadje anders zijn, kan het relais hier misschien toch roet in het eten gooien. Jouw opmerking over op 2 cilinders lopen triggert me hierop: de benzine injectoren (en LPi geloof ik ook) worden met 2 tegelijk aangestuurd (en geschakeld door het relais). Verder zou je de massaverbindingen op het inlaatspruitstuk van de benzineinjectoren kunnen checken, die gaan ook per 2. Maar.... als je bougies nat zijn van de benzine (alle 4 !!) dan werken je benzineinjectoren gewoon goed (en kom je eigenlijk weer terug op de tip van Jan).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2008 14:50 #1209156 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aangepast
Zag dit draadje in een ooghoek opeens aangepast worden. Slang van de drukregelaar ruikt dus naar benzine, maar licht of echt sterk ? Je ziet geen 3bar benzine in de rail, de benzine blijft ook niet doorstromen ? Heb je het contact wel aangehouden ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2008 14:55 #1209160 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reactie
Henk,
Je reactievermogen is snel zeg! De slang van de drukregelaar ruikt in zoverre sterk naar benzine dat je m daarvoor wel echt onder een neusgat moet houden, maar dan is de benzine lucht onnmiskenbaar.
De benzine in de rail blijft inderdaad niet doorstromen, ook met contact aan. Echter..... na 2 ongeveer 2 seconden schakelt het lpg lampje uit, met een tik van een relais. Een opmerking in het geheel die van de lezers en meedenkers nog niet zo veel reactie gekregen heeft. Een benzine spuiter van 3 bar stel ik me heel anders voor, dat wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2008 16:02 #1209167 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Luisteren
Zou nog even voor je luisteren. Vrijdagmiddag vergeten (hij liep al voordat ik het in de gaten had, vrijdagmiddag he). Zojuist even geluisterd. Op contact zetten: Tik vanuit de LPi tank, als ik m op contact laat na een seconde ongeveer een tweede tik en het lampje knippert 1x groen en blijft dan uit. Als ik m daarna weer van contact haal en er weer op zet, hoor ik niets. Als ik dan start hoor ik ook niets (op benzine stand), als ik m dan op de lpg stand zet weer een klik en zoemen van de pomp. Mijn rode lampje doet het niet, dus ik kan je daar niets over vertellen.
De tik die ik hoor lijkt me de tik van de afsluiter op de pomp. Verder hoor ik geen tikken (vanuit middenconsole oid).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC