940 met B230FK (lpi) wil niet starten.....MAAR NU WEER WEL!!!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2008 20:43 #1069214
door V700 register
940 met B230FK (lpi) wil niet starten.....MAAR NU WEER WEL!!!! is gemaakt door V700 register
Mede Volvoïtislijders,
Mijn geliefde 940 weigert aan te springen.
Al enige tijd had'ie af en toe kuren: bij koude start af en toe moeilijk starten, meestal na een lange rit. Hij leek dan op 2-3 cilinders te lopen, met gasgeven op te lossen en dan "gewoon" stationair. Wél rook'ie dan buiten en binnen "niet fris".
Tijdens de vakantie gebeurde dit ook af en toe direkt na het tanken. Op "benzine" of "lpg" starten maakt geen verschil.
Al enige tijd verlies ik een beetje koelwater, maar vloeistof in reservoir wordt niet troebel/grijs/zwart, slangen niet spijkerhard direkt na motor uitzetten. Eén van de bougies (2) is zwart, anderen mooi van kleur. Olie is schoon en blijft (na turbo reparatie) op nivo.
Gisteravond zonder problemen van Bilthoven naar Emmen gereden, bij stilzetten nog even, zoals gewoonlijk, stationair laten draaien, daarna motor uit en slapen.
Vanmorgen vrolijk instappen, wel ronddraaien, maar niet aanslaan. Even lpg knopje naar rood, niet aanslaan. Brandstofrelais verwisselen, niet aanslaan. Benzine bijgevuld, niet aanslaan. Computer resetten, niet aanslaan. Alles wat vacuum lijkt nalopen, niet aanslaan. Volgens mij loopt de benzinepomp. Wat me opgevallen is, is dat bij op contact zetten het lampje in de lpg schakelaar even brandt, daarna uitgaat. (zowel rood als groen) Het omzetten van groen naar rood gaat niet elke keer goed, soms meerdere keren moeten drukken, soms ook geen lichtje zichtbaar. Af en toe bleef groene ledje na "contact af" nog licht geven, dan na ong. 5 seconden uit.
Tot nu toe getest:
werkende brandstofrelais gewisseld: niet starten
Benzinepomp draait hoorbaar na " contact aan"
computer resetten: niet starten
bij uitdraaien bougies zijn ze nat van benzine
alle bougiekabels geven vonk
lpg knopje rood of groen: beide situaties niet starten
accu volledig doorladen: niet starten.
Benzine bijgevuld
Wat me opgevallen is, is dat bij op contact zetten het lampje in de lpg schakelaar even brandt, daarna uitgaat. (zowel rood als groen)
Vacuum langsgelopen: geen misser kunnen ontdekken
Vacuumslang van drukregelaar los: ruikt naar benzine als ik de slang echt onder een neusgat hou.
De door Baseman genoemde koppeling los draaien: Er komt benzine uit, 3 bar niet waarneembaar. Blijft ook niet doorlopen.
Eigen vermoedens:
Schakelaartje kaduuk?
Iets met omschakelen benzine/lpg? Daar zal ergens een relais voor zitten denk ik?
evt. verband met koelwaterverlies?
Ik hoop op vele reacties, na de turbo reparatie is "op laten halen door de dealer" niet écht mijn favoriete optie...
Uiteraard alvast dank.
ok, gisteren de BDP-sensor vervangen en vol spanning en hoop de sleutel omgedraaid. Resultaat: Bijna..... maar niet willen lopen.Intussen was door alle startpogingen de accu bijna leeggestart, dus vannacht aan de lading gezet. Op advies van de onderhoudsmonteur (de man racet met niet geringe resultaten) die ik intussen gevraagd had om 'm maar te komen ophalen de meerdere malen zeiknat geworden bougies vervangen door blinkend nieuwe NGk's en vanmorgen opnieuw de sleutel omgedraaid, dit keer wel met spanning maar nergens op rekenend... Reslultaat: een ZOEMENDE MOTOR!! Kennelijk is het uitermate verstandig om in een situatie van "zeiknatte bougies" ook de bougies te vervangen.
Zijn 'BDP-sensor vervang procedure': vervang de sensor, draai de bougies uit, laat de startmotor enkele malen draaien zonder bougies, draai nieuwe bougies in, starten en lopen'.
Jullie allen nogmaals dank voor alle bijdragen!

Mijn geliefde 940 weigert aan te springen.
Al enige tijd had'ie af en toe kuren: bij koude start af en toe moeilijk starten, meestal na een lange rit. Hij leek dan op 2-3 cilinders te lopen, met gasgeven op te lossen en dan "gewoon" stationair. Wél rook'ie dan buiten en binnen "niet fris".
Tijdens de vakantie gebeurde dit ook af en toe direkt na het tanken. Op "benzine" of "lpg" starten maakt geen verschil.
Al enige tijd verlies ik een beetje koelwater, maar vloeistof in reservoir wordt niet troebel/grijs/zwart, slangen niet spijkerhard direkt na motor uitzetten. Eén van de bougies (2) is zwart, anderen mooi van kleur. Olie is schoon en blijft (na turbo reparatie) op nivo.
Gisteravond zonder problemen van Bilthoven naar Emmen gereden, bij stilzetten nog even, zoals gewoonlijk, stationair laten draaien, daarna motor uit en slapen.
Vanmorgen vrolijk instappen, wel ronddraaien, maar niet aanslaan. Even lpg knopje naar rood, niet aanslaan. Brandstofrelais verwisselen, niet aanslaan. Benzine bijgevuld, niet aanslaan. Computer resetten, niet aanslaan. Alles wat vacuum lijkt nalopen, niet aanslaan. Volgens mij loopt de benzinepomp. Wat me opgevallen is, is dat bij op contact zetten het lampje in de lpg schakelaar even brandt, daarna uitgaat. (zowel rood als groen) Het omzetten van groen naar rood gaat niet elke keer goed, soms meerdere keren moeten drukken, soms ook geen lichtje zichtbaar. Af en toe bleef groene ledje na "contact af" nog licht geven, dan na ong. 5 seconden uit.
Tot nu toe getest:
werkende brandstofrelais gewisseld: niet starten
Benzinepomp draait hoorbaar na " contact aan"
computer resetten: niet starten
bij uitdraaien bougies zijn ze nat van benzine
alle bougiekabels geven vonk
lpg knopje rood of groen: beide situaties niet starten
accu volledig doorladen: niet starten.
Benzine bijgevuld
Wat me opgevallen is, is dat bij op contact zetten het lampje in de lpg schakelaar even brandt, daarna uitgaat. (zowel rood als groen)
Vacuum langsgelopen: geen misser kunnen ontdekken
Vacuumslang van drukregelaar los: ruikt naar benzine als ik de slang echt onder een neusgat hou.
De door Baseman genoemde koppeling los draaien: Er komt benzine uit, 3 bar niet waarneembaar. Blijft ook niet doorlopen.
Eigen vermoedens:
Schakelaartje kaduuk?
Iets met omschakelen benzine/lpg? Daar zal ergens een relais voor zitten denk ik?
evt. verband met koelwaterverlies?
Ik hoop op vele reacties, na de turbo reparatie is "op laten halen door de dealer" niet écht mijn favoriete optie...
Uiteraard alvast dank.
ok, gisteren de BDP-sensor vervangen en vol spanning en hoop de sleutel omgedraaid. Resultaat: Bijna..... maar niet willen lopen.Intussen was door alle startpogingen de accu bijna leeggestart, dus vannacht aan de lading gezet. Op advies van de onderhoudsmonteur (de man racet met niet geringe resultaten) die ik intussen gevraagd had om 'm maar te komen ophalen de meerdere malen zeiknat geworden bougies vervangen door blinkend nieuwe NGk's en vanmorgen opnieuw de sleutel omgedraaid, dit keer wel met spanning maar nergens op rekenend... Reslultaat: een ZOEMENDE MOTOR!! Kennelijk is het uitermate verstandig om in een situatie van "zeiknatte bougies" ook de bougies te vervangen.
Zijn 'BDP-sensor vervang procedure': vervang de sensor, draai de bougies uit, laat de startmotor enkele malen draaien zonder bougies, draai nieuwe bougies in, starten en lopen'.
Jullie allen nogmaals dank voor alle bijdragen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2008 21:03 #1208765
door V700 register
Het klinkt mij een beetje in de oren als een defecte koelwater temperatuurmeter (je hebt er twee, een voor ECU en een voor de meter in je dashboard). Misschien kun je je foutcodes eens uitlezen ?
Beantwoord door V700 register in topic hans dus schreef:
"benzine"
Qua brandstof niet, want je start met LPi altijd op benzine. Je bedoelt denk ik met rood of groen lampje. Bij rood probeert de LPi computer niet over te gaan op LPG, bij groen (knipperen) is de computer bezig met overschakelen. Voor de zekerheid: Je hoort de (start)motor draaien maar hij wil niet aanslaan. Hij ruikt niet fris, maar wat ruik je dan ? Overdreven benzine lucht ?hans dus schreef : "benzine" of "lpg" starten maakt geen verschil.
Het klinkt mij een beetje in de oren als een defecte koelwater temperatuurmeter (je hebt er twee, een voor ECU en een voor de meter in je dashboard). Misschien kun je je foutcodes eens uitlezen ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2008 21:19 #1208769
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Dank voor je reactie Henk. Je conclusie over "benzine" en stand van de schakelaar is correct. De omschrijving van de geur die ik ruik heeft Baseman al eens plastisch gedaan: het meurt... ik meen me te herinneren dat hij het vergeleek met deels vergaan dierlijk weefsel.... Géén overdreven benzine lucht. Foutcodes uitlezen.... hmmm dat kom ik met een '96er dus bij de dealer uit en dat zou ik graag in eerste instantie willen vermijden.
De suggestie over de koelwatertemperatuurmeter is zeker het onderzoeken waard, maar ... dan zou het verbruik volgens mij ook vrij hoog moeten zijn en dat wijkt niet af van hetgeen tot nu toe gemeten (8 tot 8,5 km per liter).
De suggestie over de koelwatertemperatuurmeter is zeker het onderzoeken waard, maar ... dan zou het verbruik volgens mij ook vrij hoog moeten zijn en dat wijkt niet af van hetgeen tot nu toe gemeten (8 tot 8,5 km per liter).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2008 21:27 #1208772
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Garagetest
Tis meteen een garagetest: Je gaat erheen en zegt dat je alleen foutcodes uit wilt lezen. Zullen ze vast doen, sommigen rekenen 2 tientjes, anderen doen het gratis. QUa stank meer een verbrande olie lucht ? Miischien is je olieafscheider verstopt. Maar die vervangen in een LPT met LPi gaat je eigenlijk zonder uitbouwen van (veel) onderdelen niet lukken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2008 21:40 #1208774
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais.
Brandstofpomprelais.
Had ik ook, zelfde symptomen, zelfde probleem.
Had ik ook, zelfde symptomen, zelfde probleem.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2008 21:44 #1208776
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 4-5 tientjes
Voor ongeveer 50 euro heb je een nieuwe toch ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2008 21:49 #1208777
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzinepomp
laat ik nou 4 weken geleden hetzelfde problee gehad hebben. Bij mij was het de bezinepomp die stuk was.................... Hoe je dat makkelijk zelf kan constateren weet ik niet, maar zoals ik lees heb je al aardig wat geprobeerd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2008 22:42 #1208781
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic haal je zekeringen van het
haal je zekeringen van het lpi systeem maar even los , en doe er nieuwe in

dan moet ie het weer doen

dan moet ie het weer doen

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2008 21:05 #1208859
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzine
Let op:het kan ook je benzine druk regelaar zijn!
Deze zorgt als ie defect is of slecht dat je slecht start en een flinke benzine lucht hebt.
Is te testen door het vacuum slangetje eraf te trekken en te kijken en ruiken of daar benzine uit komt zodra je hem op contact zet,zo ja dan is hij dus lek en komt er benzine in je vacuum en verlies je druk.
Deze zorgt als ie defect is of slecht dat je slecht start en een flinke benzine lucht hebt.
Is te testen door het vacuum slangetje eraf te trekken en te kijken en ruiken of daar benzine uit komt zodra je hem op contact zet,zo ja dan is hij dus lek en komt er benzine in je vacuum en verlies je druk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2008 21:05 #1208860
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas...
Helaas,
Alle aanwijzingen uitgeprobeerd, maar nog steeds niet aanslaan. Zijn er nog meer ideeën? Als ik op "rood" het contact omzet, hoor ik een klik, een zoemtoon en weer een klik.. Ik maak daar uit op dat de benzinepomp werkt.
Wél ontdekte ik dat een van de benzineinjectoren een enigzins nat voetje heeft bij de aansluiting op het spruitstuk.. Kan dat deze "crisis" veroorzaken..??
De optie "dealer" begint intussen in mijn gedachten steeds dreigender vormen aan te nemen..
Alle aanwijzingen uitgeprobeerd, maar nog steeds niet aanslaan. Zijn er nog meer ideeën? Als ik op "rood" het contact omzet, hoor ik een klik, een zoemtoon en weer een klik.. Ik maak daar uit op dat de benzinepomp werkt.
Wél ontdekte ik dat een van de benzineinjectoren een enigzins nat voetje heeft bij de aansluiting op het spruitstuk.. Kan dat deze "crisis" veroorzaken..??
De optie "dealer" begint intussen in mijn gedachten steeds dreigender vormen aan te nemen..
Moderators: Jerry Stam