Rammelende voorkant klinkerwegen
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-07-2020 18:13 #1461819
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic @Taz965: Ik heb even je
@Taz965: Ik heb even je voorsteldraadje erbij gepakt, om te kijken wat voor auto je precies hebt.
Dat blijkt een 960 estate uit 1996 te zijn, dus met de totaal andere wielophanging (zowel voor als achter) dan de 940's waar deze tip oorspronkelijk over ging. Dat soort gegevens is belangrijk als je om raad vraagt, anders krijg je tips die nergens op slaan.
Bij mijn S90 heb ik de draagarmbussen vervangen, maar ik had niet vooraf de geluiden die je beschrijft. De stabistokjes en de rubbers onder de chassisbalken waar de stabistang in draait zijn wel bekende oorzaken: die heb je allemaal vervangen?
Oh, en heb je aluminium of stalen draagarmen?
Dat blijkt een 960 estate uit 1996 te zijn, dus met de totaal andere wielophanging (zowel voor als achter) dan de 940's waar deze tip oorspronkelijk over ging. Dat soort gegevens is belangrijk als je om raad vraagt, anders krijg je tips die nergens op slaan.
Bij mijn S90 heb ik de draagarmbussen vervangen, maar ik had niet vooraf de geluiden die je beschrijft. De stabistokjes en de rubbers onder de chassisbalken waar de stabistang in draait zijn wel bekende oorzaken: die heb je allemaal vervangen?
Oh, en heb je aluminium of stalen draagarmen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2020 13:16 #1461836
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voortgang in zoektocht rammels en andere hinderlijke geluiden.
Dank Willem. Ik ben me ervan bewust dat een 940 op tal van punten anders is dan een 965. Maar de overeenkomsten trokken mijn aandacht, vandaar mijn voegen in dit draadje.
Vanochtend 10-07-2020 weer verder gezocht want de rubber ringen lijken niet alles opgelost te hebben. En tot mijn verbazing trof ik het volgende aan. De carterpan rust op een rubber strip op het subframe. Dat kan nooit zo bedacht zijn. Dus voorzichtig het blok opgetild en ja hoor een strook rubber ligt op het subframe.
Dus vrees voor de motorsteunen. Vermoeide steunen en deze situatie zouden verschillende rammels kunnen veroorzaken, dus snel motorsteunen besteld. Zal mijn bevindingen in deze draad weer plaatsen
Vanochtend 10-07-2020 weer verder gezocht want de rubber ringen lijken niet alles opgelost te hebben. En tot mijn verbazing trof ik het volgende aan. De carterpan rust op een rubber strip op het subframe. Dat kan nooit zo bedacht zijn. Dus voorzichtig het blok opgetild en ja hoor een strook rubber ligt op het subframe.
Dus vrees voor de motorsteunen. Vermoeide steunen en deze situatie zouden verschillende rammels kunnen veroorzaken, dus snel motorsteunen besteld. Zal mijn bevindingen in deze draad weer plaatsen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2020 16:22 #1461838
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Oh ja, die ken ik. Ik denk
Oh ja, die ken ik. Ik denk dat je vooral aan een nieuwe baksteun toe bent, en ik moet je waarschuwen dat dat ook betekent dat je je hele uitlaat opnieuw moet afhangen.
Maar motorsteunen zal ook geen kwaad kunnen.
Maar motorsteunen zal ook geen kwaad kunnen.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2020 17:04 #1461850
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Eh,
Om even on topic te blijven, ik vraag mij af of de ruimte tussen het bovenste rubber en het metaal van de veerpoot de oorzaak is.
Ik neem graag aan dat de genoemde extra rubber ring er tussen een bestaande rammel op kan lossen, maar is de oorzaak daarmee weg genomen?
Want, bij mij zit diezelfde ruimte, zo zit het al zolang ik de wagen heb, ook na de laatste schokdemper wissel, wanneer weet ik niet meer wel dat er Monroe onder is gegaan.
We zijn nu weer in Zweden, welke kant we ook op gaan, de eerste 15 kilometer van huis is gruisweg, en naast gruis ook stenen en kuilen en je kunt nooit alles ontwijken.
Wie hier voor het eerst komt vindt 50 kilometer hard zat maar na een tijd is 80 of 90 ook op zo een weg heel normaal geworden.
En er rammelt echt niets bij mij.
Groeten,
Ton.
Ik neem graag aan dat de genoemde extra rubber ring er tussen een bestaande rammel op kan lossen, maar is de oorzaak daarmee weg genomen?
Want, bij mij zit diezelfde ruimte, zo zit het al zolang ik de wagen heb, ook na de laatste schokdemper wissel, wanneer weet ik niet meer wel dat er Monroe onder is gegaan.
We zijn nu weer in Zweden, welke kant we ook op gaan, de eerste 15 kilometer van huis is gruisweg, en naast gruis ook stenen en kuilen en je kunt nooit alles ontwijken.
Wie hier voor het eerst komt vindt 50 kilometer hard zat maar na een tijd is 80 of 90 ook op zo een weg heel normaal geworden.
En er rammelt echt niets bij mij.
Groeten,
Ton.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2020 21:58 #1461984
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motorsteunen zitten eronder!
Op mijn 73 ste als een slangenmens onder mijn 965 rollend, soms zittend, en op andere momenten van bovenaf met een heel lang verlengstuk bouten en moeren kunnen losmaken.
Vrijdagmiddag had ik de beide nieuwe motorsteunen geplaatst en even daarvoor de baksteun.
Het was niet helemaal "appeltje, eitje", maar het motorblok hangt nu 1,5 cm boven het subframe. De rubber plak lijkt geplakt, dus laat ik maar zitten.
Dus vol verwachting het boerenweggetje op....................!
Shit, ik hoor nog steeds het roffelen, het rammelende geluid.
Welke rammels ik van de achterkant ook doorkrijg kan ik niet onderscheiden.
Maar wat moet en kan ik nu nog aanpakken.
Of waar moet en kan ik alsnog of opnieuw zoeken.
Graag suggesties.
En dat het mijn 965 betreft en dit draadje begon bij een 740, ben ik me nog altijd bewust.
En bij mijn vorige S60, ben ik er ook niet achter kunnen komen, waar die roffel op kasseien, klinkerwegen, oneffen binnen weggetjes door veroorzaakt worden.
Svp. suggesties.
Hans Visser
Vrijdagmiddag had ik de beide nieuwe motorsteunen geplaatst en even daarvoor de baksteun.
Het was niet helemaal "appeltje, eitje", maar het motorblok hangt nu 1,5 cm boven het subframe. De rubber plak lijkt geplakt, dus laat ik maar zitten.
Dus vol verwachting het boerenweggetje op....................!
Shit, ik hoor nog steeds het roffelen, het rammelende geluid.
Welke rammels ik van de achterkant ook doorkrijg kan ik niet onderscheiden.
Maar wat moet en kan ik nu nog aanpakken.
Of waar moet en kan ik alsnog of opnieuw zoeken.
Graag suggesties.
En dat het mijn 965 betreft en dit draadje begon bij een 740, ben ik me nog altijd bewust.
En bij mijn vorige S60, ben ik er ook niet achter kunnen komen, waar die roffel op kasseien, klinkerwegen, oneffen binnen weggetjes door veroorzaakt worden.
Svp. suggesties.
Hans Visser
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2020 10:08 #1461996
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het mooiste zou zijn als we
Het mooiste zou zijn als we weer eens een sleuteldag hebben: dan kan er eens iemand meeluisteren die de auto's goed kent. Zo over het forum blijft het heel lastig om mee te denken. Lokaliseren van geluiden vind ik altijd al lastig, ik heb weleens gedacht dat een achterrem piepte, en dat bleek een voorrem te zijn...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2020 21:56 #1462808
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik wilde van dat rammelen af!
Hou je vast want ik weet inmiddels waar in mijn 965 het gerammel vandaan kwam. Bij een garage hier in Krommenie, bekend met önze Volvo's", heeft mijn 965 aan een voorschouw onderworpen. En hij vond .................. de onderste Fuseekogel die speling vertoonde. Gelijk de veerpoten vervangen, inclusief de beide veerpootlagers. De bestaande veer behouden.
Ons landweggetje weer over. Wel 10 keer (!), want kon mijn oren niet geloven. Helemaal weg. En ik heb met mijn zoon toch echt wat toeren uitgehaald, om de voortrein op de grond, beetje van de grond, 1 wiel omhoog en ga maar door. Zo blij. Nu nog de achterveer vervangen en de airco, met z'n vacuum leidingwerk nalopen. Is hier op de site het nodige geschreven.
Hans uit Assendelft
Ons landweggetje weer over. Wel 10 keer (!), want kon mijn oren niet geloven. Helemaal weg. En ik heb met mijn zoon toch echt wat toeren uitgehaald, om de voortrein op de grond, beetje van de grond, 1 wiel omhoog en ga maar door. Zo blij. Nu nog de achterveer vervangen en de airco, met z'n vacuum leidingwerk nalopen. Is hier op de site het nodige geschreven.
Hans uit Assendelft
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2020 09:45 #1462834
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rammel beduidend minder
Een paar weken terug even een knutselmiddagje ingelast.
Uit een stuk rubberplaat (wat ik had liggen) 2 ringen geknipt, en gewapend met sleutel 24 en een Bahco (ook van het merk Bahco) aan het werk.
Nog geen kwartier later was de klus alweer geklaard en bleef de rest van de middag over om de MBC er in te zetten.
Het zal vast ook wel het wensdenken zijn; maar over klinkerwegen en drempels is de auto echt stiller. Bij mij heeft het in ieder geval goed geholpen.
Uit een stuk rubberplaat (wat ik had liggen) 2 ringen geknipt, en gewapend met sleutel 24 en een Bahco (ook van het merk Bahco) aan het werk.
Nog geen kwartier later was de klus alweer geklaard en bleef de rest van de middag over om de MBC er in te zetten.
Het zal vast ook wel het wensdenken zijn; maar over klinkerwegen en drempels is de auto echt stiller. Bij mij heeft het in ieder geval goed geholpen.
- Bastiaan van den Hurk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2020 21:24 #1462846
door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic Halleluja!
Goed gevoel he? als het na zoveel zoekwerk eindelijk opgelost is.
Blijkbaar weten die bakstenen hun fusee problemen goed te verbergen: heb die van mij op zo'n 'voortrein mishandelbank' gezien, waarbij de fusee geen krimp gaf, maar later met de bandelichter gewoon zichtbare speling had.
Blijkbaar weten die bakstenen hun fusee problemen goed te verbergen: heb die van mij op zo'n 'voortrein mishandelbank' gezien, waarbij de fusee geen krimp gaf, maar later met de bandelichter gewoon zichtbare speling had.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-09-2020 22:32 #1462880
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Mischien dat belast
de speling eruit gedrukt wordt ?
Moderators: Jerry Stam