Hoog verbruik 945 (1997) op LPG

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2019 23:23 #1457166 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Niet zonder reden: Vos is
Niet zonder reden: Vos is zeker 1 van de betere gasinbouwers.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2019 23:46 #1457167 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gewoon een 12V led en een
gewoon een 12V led en een schakelaartje inderdaad.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2019 10:19 #1457170 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG temperatuursensor
De LPi temperatuursensor zit in de LPi computer zelf en meet alleen de omgevingstemperatuur. De LPi computer meet niet rechtstreeks de motortemperatuur maar schat die in aan de hand van een aantal gegevens die die wel beschikbaar heeft, zoals hoe lang de motor de laatste keer heeft gedraaid, motorbelasting en hoe lang de motor heeft stilgestaan. Heeft dus geen enkele invloed op het gebruik, behalve dan dat laat overschakelen van benzine naar LPG een lager LPG verbruik zou moeten geven, behalve bij veel lange ritten.

Ik betwijfel of je met een uitleeskastje altijd een defecte motortemperatuursensor kunt vaststellen. Misschien alleen een ontbrekend temperatuursignaal. Of het systeem zo slim is dat die ook een onlogische waarde registreert, betwijfel ik. Je zou de weerstand ook rechtstreeks kunnen meten met een multimeter.

Dit is een plaatje van een 240 temp.sensor. Je ziet dat 40 kOhm voor het systeem geen rare waarde is, maar wel onlogisch als het buiten +20 graden is.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2019 18:53 #1457212 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Thermostaat en motortemp
Thermostaat en motortemp sensor maken echt veel uit in verbruik, vooral in de winter merkte ik in verbruik goed op de snelweg naar Oostenrijk dat de thermostaat defect was.
Bij gas los laten boven de +/- 1500,toeren heb je geen verbranding.
Zeker in de winter komt er met defect thermostaat veel te veel koel water binnen.
De temp sensor meet dit en ecu gaat iets meer brandstof inspuittijd iets verlengen.
Defecte temp sensor zal foute temp doorgeven en ecu maakt dan ook fout mengsel.
Geheel defecte sensor zal een foutcode geven, dan gaat de ecu van een temp setting uit van ik geloof 60 graden, dus ook ietsjes verrijken.

Lambdasonde die op z'n einde is kan ook voor meer verbruik zorgen maar meestal loopt de motor dan ook minder mooi.

Van welk jaar is je auto? De ecu's tot 1996 gaan op den duur altijd iets rijker lopen maar niet de hoeveelheid die jij beschrijft.
Misschien zekering 1 Ff 10 seconden trekken.

Wat ook nog kan is dat 1 van de lpi injectoren false lucht trekt of dat 1 injector niet lekker juist inspuit.
Hierdoor meet lambdasonde een te arm mengsel en gaat bij regelen dmv langere injector tijd.

Zoals je ziet kan het veel zijn.
Vaak iets simpels maar als die uitgesloten zijn dan ligt het dieper.
Meten is weten.

Met uitleeskastje lees je alleen storingen uit en je kan een testprogramma draaien om wat onderdelen te laten aansturen terwijl de motor uit staat (benzine injectoren, cis klep, ventilator op 2 toerentallen etc).

Is op benzine het verbruik ook hoger?
Misschien een 100km oid op benzine rijden om te kijken of je daar ook verschil merkt.
Lpi kan je ook uitlezen op storingen.

Succes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2019 14:16 #1457241 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo allen,
Hallo allen,

Een perfecte zondag om even te prutsen aan de auto's. Een 945 die slurpt en een Amazon combi die helemaal niet meer wil starten. Wat zijn ze toch leuk, die oude auto's.... Maar ja, Amazon is zo spartaans, dat zal wel weer goedkomen.

De 945 is een lastiger verhaal...
Nu bezig met uitlees"ding" maken en dan maar uitlezen en kijken of ik überhaupt wat kan doen met de waarden.

@wessdan: de injectoren lijken niet lek. Is trouwens een apart systeem met een centrale injector unit waarvan dan slangen naar het spruitstuk gaan. Ben naam even kwijt van systeem. Is door vorige eigenaar vrij recent ingebouwd. Heb getest met remreiniger te spuiten op de koppelingen. Is er een lek, dan gaat toerental variëren. Benzine rijden we niet op, dus kan ik alleen van zeggen dat het sneller opgaat dan normaal (start op benzine). Heb ik geen keiharde cijfers van.. Ik ga wel de temp sensor op het blok vervangen vandaag, dus wie weet heeft dat effect. Lang proces allemaal, want dan moeten we weer even rijden om te kijken of het wat geholpen heeft.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2019 20:59 #1457254 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Vervang wel de goede sensor,
Vervang wel de goede sensor, er zijn er 2.
1 voor ecu en 1 voor je ogen (dashboard meter).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2019 13:09 #1457363 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi,
Hoi,

@wessdan, ja ik hoorde ook van iemand dat er 2 waren. Wist ik niet. dank je.
Helaas niks gevonden in foutcode uitlezen. Ik heb nog wel een aantal tips gevonden van dingen die ik nog kan checken (via volvotips.com). Kan er sommige wegstrepen, maar een aantal zijn nog wel interessant om te checken. Al is het ook wel weer een gezoek HOE je sommige dingen kunt checken. En waarschijnlijk zijn er ook een aantal dingen die bij de foutcodes uitlezen al wel naar voren waren gekomen.

Hall Effect sensor; zit boven vliegwiel of niet?

POOR FUEL ECONOMY

Check for leaky fuel injectors.
Check for faulty oxygen sensor.
Check throttle switch and connector.
Check for poor wire connections and fouled spark plugs.
Check engine speed sensor or Hall Effect sensor (turbo).
Check for gasoline in oil.
Check MAP sensor (if applicable).
Check for malfunctioning intake system.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2019 14:47 #1457365 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hall sensor
Jouw 940 heeft geen Hall sensor, maar een bovenste dode punt sensor op het vliegwielhuis.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2019 10:12 #1457375 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah ok. Dacht dat dat
Ah ok. Dacht dat dat hetzelfde was...

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2019 01:08 #1457392 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ze doen hetzelfde
Het moment vaststellen dat de inspuiting iets moet gaan doen maar de werking is geheel anders. En de montagepositie ook.
Bij 740 ( 940 heeft geen Hall Gever) zit de Hall gever verwerkt in de distributiekap en kijkt dus naar de nokkenas.
Bij de 940 (740 ( op wat latere types na) heeft geen BDP sensor) zit de BDP sensor op het vliegwielhuis en kijkt die naar de stand van het vliegwiel (Lees krukas).
En aangezien krukas en nokkenas met elkaar verbonden zijn middels een distributieriem is de stand van de nokkenas daarmee ook direct af te leiden en dus ook de inspuiting

Moderators: Jerry Stam