Hoog verbruik 945 (1997) op LPG

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2019 21:47 #1109163 door V700 register
Hoog verbruik 945 (1997) op LPG is gemaakt door V700 register
Hoi,

Sinds een aantal weken "klaagt" m'n vrouw over hoog verbruik van de 940. Normaal reed ze zo'n 350 km op een tank en nu moet ze al gaan tanken bij de 250km. Dus heb ik even gevraagd 5
Ui uitankbeurten de standen op te schrijven en kom uit op een verbruik tussen de 1:6,5 en 7. Terwijl dat eerst rond de 1:8 was. Qua rijden is er niks veranderd. Ze rijdt veel kleine stukjes, maar dat deed ze eerder ook. Benzine gaat ook sneller op (start op benzine).

Auto rijd ook goed verder en er loopt niks aan. Laatst zijn distributie, schijven, achterdemper (bosal), waterpomp vervangen en zijn de kleppen gesteld. Helaas weten we niet zeker of het daarvoor nog wel goed was. Kleppen stellen pas gedaan na hoog verbruik, hopend op verbetering.

Wat me wel opvalt is dat de temperatuurmeter rijdend op stand 1/3 staat en als als ie een tijdje stationair loopt wel in het midden gaat staan. Is dat normaal? Lpi installatie is overigens 2 jaar oud.

Iemand een idee waar ik naar kan kijken of kan proberen? Of moet ik gewoon uit laten lezen?

Dank!

Gr Maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2019 21:50 #1456861 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het zou denk ik de
Het zou denk ik de thermostaat kunnen zijn. Als die te lang open blijft staan dan komt de motor te langzaam op temperatuur en zal hij te lang te rijk blijven lopen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2019 22:37 #1456862 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thanks! Dat zou inderdaad
Thanks! Dat zou inderdaad kunnen. Dat zou een low budget oplossing kunnen zijn. Ga meteen nieuwe bestellen. Heb ook nog een nieuwe temp sensor liggen die ik er ook meteen maar in ga zetten.

Laat wel weten of het geholpen heeft.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2019 01:57 #1456864 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Verbruik
Een thermostaat is niet de oorzaak van een ter hoog verbruik. Althans, niet significant. De maatregelen zoals het vervangen van remschijvenm uitlaatdempers e waterpomp hebben ook amper effect op het verbruik, evenals kleppen stellen.

Er zitten twee thermostaten in. Een koelwaterthermostaat, deze zit vooraan op het blok. Deze moet opengaan bij de temperatuur die er op staat plusminus 1 graad Celsius (meestal 87 C, er kan ook een 92 C exemplaar in zitten, afhankelijk van het type0 en villedig opengaan bij 97 resp. 102 graden C.. Testen in een pannetje water op het fornuis met een thermometer.

En er zit ook een sensor onder het inlaatspruitstuk ten behoeve van de Ecu. Deze dient voor het motormanagement. Met losgenomen kabel moet je bij 20 C een weerstand meten van 2280 -2720 Ohm. Bij een warme motor (80 C) een weerstand van 290-364 Ohm.

Je kunt er ook (bij de garage) een uitlaat-emissietester aan hangen, deze moet een CO waarde aangeven van 0,5% max. Bij verhoogd toerental (tussen 2000 en 3200 rpm) is dit max. 0,2 %. Overigens, wanneer het voertuig door de APK komt heb je de juiste waarde,

De emissiewaarden zijn hoger wanneer er een of meer injectoren staan te piesen.

Op zich is he verbruik niet echt alarmerend, wanneer je op gas rijdt, bij benzine zou het tot 5% zuiniger hoger mogen zijn. Ik vermoed dat je een 945 hebt met onderbouw LPG tank (47 liter), dan rijd jw van pomp tot pomp. Voor de benzinetank van 60 liter zou 250 tot 300 liter op een tank alarmerend zijn...

Veel hang ook af van de rijstijl en van rijden in steden. Het verbruik kan tussen de 1:7 en 1:8,5 liggen.

Oorzaken van hoog verbruik kunnen ook zijn:

Slechte uitlijning, te zachte banden,, te lage snelheden in verhouding tot het motortoerental zoals bij een hoge versnelling laten zwoegen, bij voorbeeld 70 of 80 rijden of snelheid vermeerderen in de vijfde versnelling wanneer je 90 rijdt (dus niet tijdig terugschakelen wanneer je de snelheid verhoogt), laten 'razen' wanneer er geen vermogen wordt gevraagd en een motor die niet op temperatuur komt (bij kleine stukjes).

Het verbruik hangt nauw samen met rijstijl en gebruik.

Voorbeeld: Bij stadsgebruik 1;6,5 - 1:7, buiten de stad 1:8 tot 1:8,5. Een vriend van mij rijdt op langere afstanden 1:9,5 - 1:10, maar hij rijdt dan ook nooit sneller dan 90 km. per uur...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2019 14:27 #1456875 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thermostaat + emissie
Vervang in ieder geval de thermostaat. Dat ding kost nog geen twee tientjes, dus ik zou die oude niet eens controleren, maar gewoon wegmikken. Ze hebben sowieso niet het eeuwige leven.
Ik zou die temperatuursensor voor de ECU geen thermostaat willen noemen, dat is verwarrend. De temperatuurmeter in het dashboard heeft overigens een eigen sensor. Als die sensor defect is en de temp meter wijst verkeerd aan, dan wil dat nog niet zeggen dat ook de ECU een verkeerde waarde doorkrijgt.
Dat de temperatuur bij stationair wel oploopt, wijst toch wel sterk op een defecte thermostaat en niet op een defecte sensor. Maar wat Jur zegt, zoveel invloed heeft dat niet op het verbruik. Is het hogere verbruik direct na het vervangen van de onderdelen begonnen?
Heb je het verbruik gemeten door naar het aantal liters getankte LPG te kijken? Steeds bij dezelfde pomp getankt? Als ik bij mij in de buurt tank, staat de auto heel ietsje scheef naast de pomp. Scheelt maar zo een liter of twee, drie dat de 80% vulling afslaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2019 17:21 #1456877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thermostaat.....
Denk ook dat een kapotte thermostaat de oorzaak is van het hoge verbruik. Een motor die niet op bedrijfstemperatuur komt verbruikt gewoon meer. Als dat het probleem niet oplost...., dan... schrijf je ook over een distributie wissel. Kan het zijn dat ie een tandje verkeerd staat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2019 21:07 #1456881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi,
Hoi,

Bedankt voor de tips. Maar ze rijdt gewoon zoals ze rijdt, dus ze is niet extreem anders gaan rijden ofzo. Dus daar zou ik niet direct naar kijken. Toevallig kwam ze net thuis en vertelde ze dat de ABS en accu lamp blijven branden en de auto even inhield. Ook bleven alle lampjes even aan nadat de auto gestart was. Dus er is wel iets meer aan de hand denk ik.

Distributie zal wel goed staan, want ik ben bij Timen in Vaassen geweest om kleppen te stellen (en slijpen). Heeft de hele boel eraf gehad en weer erop gezet.

Tanken doen we inderdaad niet altijd bij hetzelfde station, maar dat verbruik heb ik berekend over tankbeurten bij verschillende stations. Zit op gemiddeld 1:6,8 bij 5 tankbeurten.

Denk toch maar even uit laten lezen. Nieuwe thermostaat is al besteld dus gaat er sowieso in. Samen met nieuwe temp sensor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2019 21:20 #1456882 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik verdenk trouwens de accu
Ik verdenk trouwens de accu als accu en abs gaan branden. Of misschien de dynamo. Of niet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2019 21:27 #1456883 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmmmm, toch net maar even
Hmmmm, toch net maar even gemeten en stilstaand meet ik tegen de 12V en met de motor lopend 11,5 volt. Dus t zal de dynamo dan wel zijn. Of kan een slechte accu ook ervoor zorgen dat ie lage waarde geeft bij lopende motor?

Sorry, ik dwaal wel af van topic zo...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2019 08:02 #1456885 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nu bij daglicht: riem was
Nu bij daglicht: riem was eraf gelopen. Gelukkig.

Moderators: Jerry Stam