960 niet starten opgelost aardingspunt 31/32
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-05-2018 21:44 #1445887
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Link
Via deze link kun je TP-2321071 downloaden:
www.pscvdplas.com/s/TU2cXKo53awrdWe
Op pagina 411-412 worden de mogelijke oorzaken van het niet starten van de motor kort genoemd.
Op pagina's 414-417 wordt de diagnose van storingen in de brandstofvoorziening besproken. Ik denk dat jij dat voorlopig wel kan overslaan.
Op pagina's 418-428 gaat het dan over de diagnose van storingen in de ontsteking.
Test WW D1 met minimaal twee bougies even en oneven nummer uitvoeren omdat er twee ontstekingsversterkers zijn.
Test WW D2 heb je eigenlijk een Volvo System Tester (VST) nodig. Misschien dat het ook lukt met Vol-FCR of Torque, nooit geprobeerd.
Tests WW F1-F8 moet lukken met een multimeter
Test WW G1 heb je al gedaan.
Test WW H1 gaat het handigst met een VST
Test WW I1 gaat misschien behalve met de VST ook met Vol-FCR of Torque. Bij een motor die niet aan wil slaan moet je natuurlijk gewoon de buitentemperatuur aflezen.
Test WW J1 heb je een brandstofdrukmeter voor nodig
Als de oorzaak dan nog niet gevonden is dan wordt het echt vervelend en kom je op pagina 429 bij test WW K1 terecht om alle inkomende en uitgaande signalen van de Motronic te gaan meten. Daarvoor heb je een zogenaamde Break-Out box nodig en die heb ik ook niet.
Heel veel succes!
Piet
Op pagina 411-412 worden de mogelijke oorzaken van het niet starten van de motor kort genoemd.
Op pagina's 414-417 wordt de diagnose van storingen in de brandstofvoorziening besproken. Ik denk dat jij dat voorlopig wel kan overslaan.
Op pagina's 418-428 gaat het dan over de diagnose van storingen in de ontsteking.
Test WW D1 met minimaal twee bougies even en oneven nummer uitvoeren omdat er twee ontstekingsversterkers zijn.
Test WW D2 heb je eigenlijk een Volvo System Tester (VST) nodig. Misschien dat het ook lukt met Vol-FCR of Torque, nooit geprobeerd.
Tests WW F1-F8 moet lukken met een multimeter
Test WW G1 heb je al gedaan.
Test WW H1 gaat het handigst met een VST
Test WW I1 gaat misschien behalve met de VST ook met Vol-FCR of Torque. Bij een motor die niet aan wil slaan moet je natuurlijk gewoon de buitentemperatuur aflezen.
Test WW J1 heb je een brandstofdrukmeter voor nodig
Als de oorzaak dan nog niet gevonden is dan wordt het echt vervelend en kom je op pagina 429 bij test WW K1 terecht om alle inkomende en uitgaande signalen van de Motronic te gaan meten. Daarvoor heb je een zogenaamde Break-Out box nodig en die heb ik ook niet.
Heel veel succes!
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2018 01:10 #1445889
door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic Een aantal punten heb ik al
Een aantal punten heb ik al gedaan maar ik ga het rijtje zoals beschreven doorwerken. Valt er nog iets te meten aan de sturingskant van de bobines?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2018 10:42 #1445892
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Uiteraard. Maar dan heb je
Uiteraard. Maar dan heb je wel een oscilloscoop nodig om de aansturingspuls te controleren.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2018 14:27 #1445903
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Mijn V90 3.0 met Motronic 4.4
Mijn V90 3.0 met Motronic 4.4 heeft iets dergelijks. Die moet je niet koud even een meter verplaatsen en nog koud wegzetten, want dan wil ie onherroepelijk niet meer eenvoudig starten. Motor gaat goed rond, vonk en brandstof aanwezig maar slaat totaal niet aan.
Wat helpt is seconden lang doorstarten en pompend gas geven, zodra hij op een paar cilinders begint te lopen in leven houden met het gaspedaal. na een paar seconden pruttelen en als de rook is opgetrokken loopt hij prachtig op alle 6. Ik doe >50K per jaar, en dit heeft hij al sinds ik hem heb. Verder merk je niks aan hem. Trekt als een malle en heeft me nooit laten staan.
Wat er blijkbaar gebeurt is dat hij bij het koud starten zichzelf nagenoeg verzuipt in benzine. Zet je hem dan uit, dan slaat dat neer in het gasklephuis en voor de kleppen. Die benzine + de extra bij de volgende koude start er ook nog bijgespoten wordt zorgt dan voor echt verzuipen. Zoals vroeger met de carburateur. De work-around is ook hetzelfde als vroeger.
Rij je als minimum een rondje door de straat (de temperatuurmeter hoeft echt nouwelijks bewogen te hebben), dan start hij altijd perfect. Nu ken ik dit gedrag en weet ik hoe ik het voorkom, maar vreemd blijft het. Mijn 960-II met Motronic 1.8 heeft dit symptoom totaal niet.
Ik heb ook al een hele vrachtwagen aan onderdelen er tegenaan geschoten, maar geen oplossing of oorzaak. Kortom, ik ben benieuwd wat jij wellicht gevonden krijgt.
Wat helpt is seconden lang doorstarten en pompend gas geven, zodra hij op een paar cilinders begint te lopen in leven houden met het gaspedaal. na een paar seconden pruttelen en als de rook is opgetrokken loopt hij prachtig op alle 6. Ik doe >50K per jaar, en dit heeft hij al sinds ik hem heb. Verder merk je niks aan hem. Trekt als een malle en heeft me nooit laten staan.
Wat er blijkbaar gebeurt is dat hij bij het koud starten zichzelf nagenoeg verzuipt in benzine. Zet je hem dan uit, dan slaat dat neer in het gasklephuis en voor de kleppen. Die benzine + de extra bij de volgende koude start er ook nog bijgespoten wordt zorgt dan voor echt verzuipen. Zoals vroeger met de carburateur. De work-around is ook hetzelfde als vroeger.
Rij je als minimum een rondje door de straat (de temperatuurmeter hoeft echt nouwelijks bewogen te hebben), dan start hij altijd perfect. Nu ken ik dit gedrag en weet ik hoe ik het voorkom, maar vreemd blijft het. Mijn 960-II met Motronic 1.8 heeft dit symptoom totaal niet.
Ik heb ook al een hele vrachtwagen aan onderdelen er tegenaan geschoten, maar geen oplossing of oorzaak. Kortom, ik ben benieuwd wat jij wellicht gevonden krijgt.
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2018 19:46 #1445907
door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic aardingspunt 31/32
Waar zit aardingspunt 31/32 ergens onder de motorkap?
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2018 20:19 #1445908
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic die van de ignition modules?
die van de ignition modules? die is niet echt te zien, zit verstopt onder de grote 'emmer' die het gasklephuis is.
eigen foto: i.imgur.com/9zZ6ITW.jpg
eigen foto: i.imgur.com/9zZ6ITW.jpg
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2018 20:19 #1445909
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic waarom werkt die link niet?
waarom werkt die link niet?
imgur.com/9zZ6ITW
imgur.com/9zZ6ITW
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2018 09:31 #1445916
door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic Ik ga eerst maar eens de
Ik ga eerst maar eens de weerstand meten tussen midden-kontakt stekker-vonkversterker en aarde voor dat ik dat nog allemaal ga loshalen. Vooral dat ene boutje aan de onderkant.
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2018 09:05 #1445940
door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic De verbindingen van de
De verbindingen van de voorste vonkversterker maar eens doorgemeten richting bobine en richting connector leek in orde. Om de verbindingen van de achterste vonkversterker te meten toch maar het inlaatspruitsuk verwijderd die lijken ook in orde. Het aardingspunt 31/32 ziet er roestig uit maar zit dan weer zo knullig met een boutje met gleufkop dat dit niet los wil komen. Het zou natuurlijk kunnen dat het met meten(weerstand) goed lijkt maar als er wat meer stroom door moet toch teveel weerstand geeft. Dus dat wordt kop eraf boren en nieuw boutje en moertje. Of er een stukje draad eraan solderen en naar een ander punt aarden?
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2018 21:46 #1445955
door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic Vandaag kop van het boutje
Vandaag kop van het boutje van aardingspunt 31/32 weg geboord. Ik dacht dan valt het boutje naar onderen er wel uit. Nog een paar keer met een drijver erop getikt maar geen beweging in te krijgen. Toen maar de 2 ogen van de draad geknipt draad aan gesoldeerd. Alles weer even globaal in elkaar gezet. De verlengde aardingsdraad bij de accu - pool vast gezet en jawel hij start. Ik mis nog injector 4 maar dat komt nog wel goed. Eindelijk eens een gewone foutmelding met vol-fcr
Moderators: Jerry Stam