Temperatuurregeling
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2018 01:39 #1443349
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic @Pietjeprecies
Leg eens uit dan svp.
Bij mijn weten staat een thermostaat dicht bij het starten.
Het koelcircuit is beperkt zodat de motor snel opwarmt. Heeft de kvs een bepaalde temperatuur bereikt dan gaat de thermostaat open en wordt er meer capaciteit van het koelsysteem beschikbaar gesteld. De thermostaat blijft gewoon open staan als de auto op temperatuur blijft. Of die nou rijdt of stilstaat. In beide gevallen blijft die thermostaat toch gewoon openstaan ? En is dat toch ook de bedoeling ?
Dan doet de thermostaat toch wat ie moet doen ?
Het is wat anders als ie open blijft staan in die zin dat ie niet meer sluit na afkoeling.
wil het niet teveel invullen maar ik denk dat jij dit laatste effect bedoelt.
Bij mijn weten staat een thermostaat dicht bij het starten.
Het koelcircuit is beperkt zodat de motor snel opwarmt. Heeft de kvs een bepaalde temperatuur bereikt dan gaat de thermostaat open en wordt er meer capaciteit van het koelsysteem beschikbaar gesteld. De thermostaat blijft gewoon open staan als de auto op temperatuur blijft. Of die nou rijdt of stilstaat. In beide gevallen blijft die thermostaat toch gewoon openstaan ? En is dat toch ook de bedoeling ?
Dan doet de thermostaat toch wat ie moet doen ?
Het is wat anders als ie open blijft staan in die zin dat ie niet meer sluit na afkoeling.
wil het niet teveel invullen maar ik denk dat jij dit laatste effect bedoelt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
11-01-2018 08:07 #1443352
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Wanneer de thermostaat kapot
Wanneer de thermostaat kapot is, en in de volledig "open" stand blijft staan koelt deze te veel tijdens het rijden. Er wordt maximaal water door de radiateur gepompt en de kvs komt op deze manier niet op de gewenste temperatuur.
Maarr.... dit gebeurd alleen als je aan het rijden bent, want dan heb je rijwind over de radiateur en dus koeling. Met als gevolg dat je temperatuur-naald dus ergens links van het midden blijft staan.
Wanneer je voor het stoplicht staat wordt er nog steeds vrolijk kvs rondgepompt, niet veel anders dan wanneer je aan het rijden bent. Enig verschil is dat er geen rijwind is, en dus geen koeling. De temperatuur zal oplopen totdat de maximale temperatuur bereikt is, en dan slaat de fan aan als vervanger voor de rijwind. Oftewel je temperatuur-naald zal in deze situatie gewoon midden-bovenaan staan.
Totdat je weer gaat rijden, dan is er weer teveel koeling, en zal je naald weer naar links van het midden zakken.
Een normaal werkende thermostaat zal de flow naar de radiateur beperken (wanneer de kvs temperatuur te laag wordt) door gedeeltelijk of helemaal dicht te gaan. Op deze manier zal bij een normaal werkende thermostaat in alle situaties (rijdend of stilstaand) de naald midden-boven moeten staan.
Oftewel de schommelende temperatuur is een goede indicatie dat in dit geval de thermostaat hoogstwaarschijnlijk defect is in de "open" stand.
Maarr.... dit gebeurd alleen als je aan het rijden bent, want dan heb je rijwind over de radiateur en dus koeling. Met als gevolg dat je temperatuur-naald dus ergens links van het midden blijft staan.
Wanneer je voor het stoplicht staat wordt er nog steeds vrolijk kvs rondgepompt, niet veel anders dan wanneer je aan het rijden bent. Enig verschil is dat er geen rijwind is, en dus geen koeling. De temperatuur zal oplopen totdat de maximale temperatuur bereikt is, en dan slaat de fan aan als vervanger voor de rijwind. Oftewel je temperatuur-naald zal in deze situatie gewoon midden-bovenaan staan.
Totdat je weer gaat rijden, dan is er weer teveel koeling, en zal je naald weer naar links van het midden zakken.
Een normaal werkende thermostaat zal de flow naar de radiateur beperken (wanneer de kvs temperatuur te laag wordt) door gedeeltelijk of helemaal dicht te gaan. Op deze manier zal bij een normaal werkende thermostaat in alle situaties (rijdend of stilstaand) de naald midden-boven moeten staan.
Oftewel de schommelende temperatuur is een goede indicatie dat in dit geval de thermostaat hoogstwaarschijnlijk defect is in de "open" stand.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2018 08:56 #1443353
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Meten
Ga nu eerst eens meten. Dan weet je wat. Kost niks. In de auto zie ik de temp in de kop en de temp van de radiateurbuis na thermostaat. Heb dus nooit een vraag.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2018 09:53 #1443356
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De temperatuurmeter doet het
De temperatuurmeter doet het alweer meerdere ritten probleemloos, dus dat ga ik nu even laten rusten totdat het probleem weer optreedt. Troubleshooting zonder storing heeft niet zoveel zin.
Wat er gebeurt met mijn temperatuur is precies wat noppen20 beschrijft.
Conclusie van de thermostaat die dus te ver open gaat of teveel open blijft, is dus gerechtvaardigd.
Hij wordt onder garantie vervangen. No problemo. Zal het verbruik ook ten goede komen denk ik, momenteel 1:6...
Wat er gebeurt met mijn temperatuur is precies wat noppen20 beschrijft.
Conclusie van de thermostaat die dus te ver open gaat of teveel open blijft, is dus gerechtvaardigd.
Hij wordt onder garantie vervangen. No problemo. Zal het verbruik ook ten goede komen denk ik, momenteel 1:6...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2018 12:48 #1443357
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schommelde temperatuurmeter
Ik heb eens een thermostaat gehad waarbij het ontluchtingsgaatje zover was uitgelubberd, dat het pennetje klem kwam te zitten tussen de thermostaatklep. Dat gaf ook zo'n schommelende meter.
Een thermostaatklep is geen open/dicht klep maar een regelklep. Als die door het pennetje wijd open blijft staan, wordt er in sommige gevallen veel te veel gekoeld of duurt het opwarmen erg lang.
Een thermostaatklep is geen open/dicht klep maar een regelklep. Als die door het pennetje wijd open blijft staan, wordt er in sommige gevallen veel te veel gekoeld of duurt het opwarmen erg lang.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2018 18:32 #1443361
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ik volg
hem nu
Regelen en niet slechts dicht of open.
Regelen en niet slechts dicht of open.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2018 12:21 #1443367
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic niks verder
Want je weet nog niks. Die tempmeter van Volvo staat vanaf 60 graden tot 110 graden in het midden. Wordt geregeld door de IC op de printplaat.
Wil je toch zuiniger rijden en minder slijtage aan je motor hebben, dan zul je je toch moeten vergewissen dat de thermostaat goed werkt.
Wil je toch zuiniger rijden en minder slijtage aan je motor hebben, dan zul je je toch moeten vergewissen dat de thermostaat goed werkt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2018 16:18 #1443384
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus bij het hele bereik 60
Dus bij het hele bereik 60-110 hoort de naald recht omhoog te staan?
M.a.w., als mijn naald altijd onder het midden staat is de koelwatertemperatuur <60?
M.a.w., als mijn naald altijd onder het midden staat is de koelwatertemperatuur <60?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2018 18:11 #1443395
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Claro
que si
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2018 18:40 #1443397
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maar eh,
Ik ken geen Frans, maar..............
Om in Volvo taal te blijven: Jo, det är klart!
Nu is het toch wel duidelijk?
Groeten,
Om in Volvo taal te blijven: Jo, det är klart!
Nu is het toch wel duidelijk?
Groeten,
Moderators: Jerry Stam