Temperatuurregeling
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2018 09:02 #1107461
door V700 register
Temperatuurregeling is gemaakt door V700 register
Beste Volvorijders,
Ik heb een vermoeden dat mijn motor te koud blijft.
Bij normale ritten (40+ km woon-werk, deels provinciale wegen, deels snelwegen) komt de T-meter op het dash vrij langzaam los van het minimum en stijgt niet uit boven 'een kwart'.
Als ik wat langer in de file sta loopt ie wel langzaam op tot 'half', waarna je de fan hoort aanslaan en kruipt dan niet verder op. Bij rijden daalt ie dan weer tot ruim onder 'half'.
Dit lijkt samen te vallen met het relatief koude weer nu en ook een opvallend slechter verbruik (momenteel eerder 1:6 dan 1:
.
Ik heb dus een vermoeden dat de thermostaat aan het overlijden is: dat ie niet goed sluit en altijd enigszins open staat.
Maar: de thermostaat zit er pas iets meer dan een half jaar in, dus in dat opzicht zou ik nog niet denken dat ie overleden is.
Dus mijn vragen:
(1) Klinkt dit als 'te koud'? Waar hoort normaal de wijzer van de meter te staan?
(2) Klopt het dat een motor die te koud is meer gaat verbruiken (rijker lopen o.i.d.)?
(3) Klopt mijn analyse dat de thermostaat waarschijnlijk de veroorzaker is in geval van 'ja' op bovenstaande twee?
Groeten!
Ik heb een vermoeden dat mijn motor te koud blijft.
Bij normale ritten (40+ km woon-werk, deels provinciale wegen, deels snelwegen) komt de T-meter op het dash vrij langzaam los van het minimum en stijgt niet uit boven 'een kwart'.
Als ik wat langer in de file sta loopt ie wel langzaam op tot 'half', waarna je de fan hoort aanslaan en kruipt dan niet verder op. Bij rijden daalt ie dan weer tot ruim onder 'half'.
Dit lijkt samen te vallen met het relatief koude weer nu en ook een opvallend slechter verbruik (momenteel eerder 1:6 dan 1:
Ik heb dus een vermoeden dat de thermostaat aan het overlijden is: dat ie niet goed sluit en altijd enigszins open staat.
Maar: de thermostaat zit er pas iets meer dan een half jaar in, dus in dat opzicht zou ik nog niet denken dat ie overleden is.
Dus mijn vragen:
(1) Klinkt dit als 'te koud'? Waar hoort normaal de wijzer van de meter te staan?
(2) Klopt het dat een motor die te koud is meer gaat verbruiken (rijker lopen o.i.d.)?
(3) Klopt mijn analyse dat de thermostaat waarschijnlijk de veroorzaker is in geval van 'ja' op bovenstaande twee?
Groeten!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2018 09:48 #1443242
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt als.....
Klinkt als kapotte thermostaat.
Wijzer staat normaal in het midden.
Een koude motor verbruikt meer.
Waarschijnlijk een slechte thermostaat gemonteerd, of een goedkoop merk, of verkeerd gemonteerd, of gewoon pech.......
Wijzer staat normaal in het midden.
Een koude motor verbruikt meer.
Waarschijnlijk een slechte thermostaat gemonteerd, of een goedkoop merk, of verkeerd gemonteerd, of gewoon pech.......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2018 10:03 #1443243
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor je reactie!
Bedankt voor je reactie!
Hoort de wijzer ook bij rijden op de snelweg in het midden te staan?
Ik meen me te herinneren dat de wijzer, toen deze thermostaat geplaatst werd, dan op, zeg maar, 'kleine wijzer op kwart voor twaalf' stond onder normale omstandigheden. Dus nét onder het midden.
En na hoeveel km rijden na koude start verwacht je dat de meter wel goed in het midden staat? Dat duurt nu toch zo'n km of 10 voordat de meter staat in zijn huidige rijstand.
Hoort de wijzer ook bij rijden op de snelweg in het midden te staan?
Ik meen me te herinneren dat de wijzer, toen deze thermostaat geplaatst werd, dan op, zeg maar, 'kleine wijzer op kwart voor twaalf' stond onder normale omstandigheden. Dus nét onder het midden.
En na hoeveel km rijden na koude start verwacht je dat de meter wel goed in het midden staat? Dat duurt nu toch zo'n km of 10 voordat de meter staat in zijn huidige rijstand.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2018 12:53 #1443248
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic De wijzer hoort, als de
De wijzer hoort, als de watertemperatuur op niveau is, altijd in het midden te staan en te blijven. De meter hoort, ook als het koud is, binnen een minuut of tien in het midden te staan.
Een nieuwe thermostaat kost je zo'n 15 piek. Monteren is binnen 20 seconden gedaan. Geen enkele reden dus om hier mee te wachten. Te koud koelwater is slecht voor je motor.
Een nieuwe thermostaat kost je zo'n 15 piek. Monteren is binnen 20 seconden gedaan. Geen enkele reden dus om hier mee te wachten. Te koud koelwater is slecht voor je motor.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2018 17:34 #1443255
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wijzer.....
Bij mijn 940 (B230FK) staat de wijzer altijd in het midden. Zomer, winter, file, snelweg, met caravan/aanhanger, etc. Na pl/min 5 km rijden is de wijzer al in het midden, maar dan zal de motor nog niet op bedrijftemperatuur zijn. Is ook afhankelijk van of je de verwarming binnen vol open hebt staan of niet (denk ik...). Ook belangrijk; zorg dat je de juiste thermostaat er in zet met de juiste graden. Misschien heb je nu een te koude thermostaat er in zitten?
Orgineel is dacht ik 82 graden, maar dat weet ik niet zeker.
En zoals hierboven al geschreven; klusje van niks, lage kosten, groot plezier!
Orgineel is dacht ik 82 graden, maar dat weet ik niet zeker.
En zoals hierboven al geschreven; klusje van niks, lage kosten, groot plezier!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2018 17:37 #1443256
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 88....
Oh nee..... 88 graden is orgineel denk ik......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2018 13:57 #1443276
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duidelijk, bij mij duurt het
Duidelijk, bij mij duurt het vrij lang voordat ie überhaupt uit zijn dalletje kruipt, en dat 'in het midden staan' heb ik met rijden echt niet nu.
Heb nog garantie, even fixen dus.
Toevallig heb ik nu ook wat 'mayo' aan de oliepeilstok hangen, terwijl ik geen KVS verlies, of menging van olie in de KVS, of andere symptomen van een lekke koppakking. Zodoende vermoed ik dat dit door condensatie komt, die er niet uit kan komen omdat de motor en dus de olie te koud blijft door de slechte thermostaat.
Heb nog garantie, even fixen dus.
Toevallig heb ik nu ook wat 'mayo' aan de oliepeilstok hangen, terwijl ik geen KVS verlies, of menging van olie in de KVS, of andere symptomen van een lekke koppakking. Zodoende vermoed ik dat dit door condensatie komt, die er niet uit kan komen omdat de motor en dus de olie te koud blijft door de slechte thermostaat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2018 22:35 #1443300
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thermostaat 940
Origineel in Nederland is 88° C, part no. 273459
Voor 'koude klimaten' is er ook een 92° C (273307).
Met de 88° C stond bij mijn 940 de temperatuur wijzer altijd net voor het midden.
Ik heb bij vervangen per ongeluk de verkeerde besteld en toen is er een 92° C in gekomen. Nu gaat de wijzer net voorbij het midden. Voor wat het waard is, want die meter is vooral ter indicatie.
Dat de temperatuurnaald bij auto van TS bij rijden zakt en bij stilstaan weer wat stijgt duidt ook m.i. inderdaad op een thermostaat die open blijft staan. Bij stilstand is er geen rijwind om de radiateur te af koelen.
Als je inderdaad last hebt van condens doordat de motor niet warm wordt zou je dat m.n. onder de vuldop moeten vinden. Aan de peilstok vind ik een beetje vreemd, of bedoel je bovenaan net onder het handvatje? En het moet weer verdwijnen na een paar langere ritten met goede warme motor.
Voor 'koude klimaten' is er ook een 92° C (273307).
Met de 88° C stond bij mijn 940 de temperatuur wijzer altijd net voor het midden.
Ik heb bij vervangen per ongeluk de verkeerde besteld en toen is er een 92° C in gekomen. Nu gaat de wijzer net voorbij het midden. Voor wat het waard is, want die meter is vooral ter indicatie.
Dat de temperatuurnaald bij auto van TS bij rijden zakt en bij stilstaan weer wat stijgt duidt ook m.i. inderdaad op een thermostaat die open blijft staan. Bij stilstand is er geen rijwind om de radiateur te af koelen.
Als je inderdaad last hebt van condens doordat de motor niet warm wordt zou je dat m.n. onder de vuldop moeten vinden. Aan de peilstok vind ik een beetje vreemd, of bedoel je bovenaan net onder het handvatje? En het moet weer verdwijnen na een paar langere ritten met goede warme motor.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2018 00:10 #1443303
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Maar
"Dat de temperatuurnaald bij auto van TS bij rijden zakt en bij stilstaan weer wat stijgt duidt ook m.i. inderdaad op een thermostaat die open blijft staan."
Dat hoort toch zo in die situatie ? Bij een auto die op temperatuur is.
Dat hoort toch zo in die situatie ? Bij een auto die op temperatuur is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2018 07:56 #1443314
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee, geen mayo onder de
Nee, geen mayo onder de vuldop. Dat was mijn eerste check toen ik het aan de peilstok zag, want de koppakking is dan het eerste wat door je hoofd schiet nietwaar...
Ik heb daarvoor even de garage gebeld die 2 weken terug mijn baksteen in huis gehad heeft. Volgens hen is mayo aan de peilstok hét teken van condensatie door de temperaturen en vind je dat niet zozeer terug onder de vuldop. Veel kleine stukjes rijden in koud weer kunnen dat ook veroorzaken, en qua temperatuurregeling doet mijn auto dat nu eigenlijk: door de thermostaat die niet goed sluit warmt de motor eigenlijk onvoldoende écht goed op.
En alsof de duvel er mee speelt weigerde vanmorgen de temperatuurmeter op het dashboard. Een klap op het dash gaf even een paar seconde een naaldje dat op een kwart bleef steken, en daarna weer zijn nulstand zocht.
Tot een kilometer vóór aankomst, toen schoot ie opeens op de momenteel normale stand voor bedrijfstemperatuur en bleef daar.
Zit dus waarschijnlijk nog ergens een slechte connectie achter de klokkenwinkel of in de kabelboom. Maar ik begrijp dat de ECU een eigen temperatuursensor en bedrading heeft die los staat van de sensor en bedrading van het wijzertje, dus het lijkt me dat het niet direct kwaad kan dat het wijzertje even aan het lijntrekken is, behalve dat het nu lastig is het gedrag van de thermostaat te volgen.
Even kijken of het blijft zo.
Ik heb daarvoor even de garage gebeld die 2 weken terug mijn baksteen in huis gehad heeft. Volgens hen is mayo aan de peilstok hét teken van condensatie door de temperaturen en vind je dat niet zozeer terug onder de vuldop. Veel kleine stukjes rijden in koud weer kunnen dat ook veroorzaken, en qua temperatuurregeling doet mijn auto dat nu eigenlijk: door de thermostaat die niet goed sluit warmt de motor eigenlijk onvoldoende écht goed op.
En alsof de duvel er mee speelt weigerde vanmorgen de temperatuurmeter op het dashboard. Een klap op het dash gaf even een paar seconde een naaldje dat op een kwart bleef steken, en daarna weer zijn nulstand zocht.
Tot een kilometer vóór aankomst, toen schoot ie opeens op de momenteel normale stand voor bedrijfstemperatuur en bleef daar.
Zit dus waarschijnlijk nog ergens een slechte connectie achter de klokkenwinkel of in de kabelboom. Maar ik begrijp dat de ECU een eigen temperatuursensor en bedrading heeft die los staat van de sensor en bedrading van het wijzertje, dus het lijkt me dat het niet direct kwaad kan dat het wijzertje even aan het lijntrekken is, behalve dat het nu lastig is het gedrag van de thermostaat te volgen.
Even kijken of het blijft zo.
Moderators: Jerry Stam