Temperatuurregeling
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2018 10:07 #1443321
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic sensor test
Tap met een draadje de plus van de sensor af op de tempmeter.
Het draadje bevestig je aan het bovenste schroefje waarmee de tempmeter achterop het klokkenhuis bevestigd is. Het spoor loop naar A14 waaraan bij de stekker de geelwitte draad zit.
Tijdens een rit controleer je het voltage tussen plus en aarde, bijvoorbeeld van de sigarettenaansteker, met een multimeter.
Bij koude start heb je ongeveer 2 a 3 volt. Bij bedrijfstemp ongeveer 1 volt. Is de motor heet over de 100 graden heb je ongeveer 0,7 volt.
Waarschijnlijk is de ic van de tempmeter overleden. De tempmeter kun je uitwisselen met een willekeurige uit een andere Yazaki benzine uitvoering.
Een andere methode is een infrarood tempmeter op je thermostaat of kop richten.
Ik doe het liever in de auto tijdens de rit. Is bij mij standaard uitvoering in het dashboardkastje.
Het draadje bevestig je aan het bovenste schroefje waarmee de tempmeter achterop het klokkenhuis bevestigd is. Het spoor loop naar A14 waaraan bij de stekker de geelwitte draad zit.
Tijdens een rit controleer je het voltage tussen plus en aarde, bijvoorbeeld van de sigarettenaansteker, met een multimeter.
Bij koude start heb je ongeveer 2 a 3 volt. Bij bedrijfstemp ongeveer 1 volt. Is de motor heet over de 100 graden heb je ongeveer 0,7 volt.
Waarschijnlijk is de ic van de tempmeter overleden. De tempmeter kun je uitwisselen met een willekeurige uit een andere Yazaki benzine uitvoering.
Een andere methode is een infrarood tempmeter op je thermostaat of kop richten.
Ik doe het liever in de auto tijdens de rit. Is bij mij standaard uitvoering in het dashboardkastje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2018 10:42 #1443324
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je bedoelt, ik moet met het
Je bedoelt, ik moet met het draadje de stekker bij A14 en dat schroefje kortsluiten?
Ik neem aan omdat de baan op de printplaat slecht is geworden?
Ik neem aan omdat de baan op de printplaat slecht is geworden?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2018 11:16 #1443326
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic nee
Je zet er een draadje aan om met een multimeter het voltage te kunnen uitlezen.
Doe je de meting daar dan weet je meer of het aan bedrading of sensor ligt of aan de meter zelf.
Doe je de meting daar dan weet je meer of het aan bedrading of sensor ligt of aan de meter zelf.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2018 11:19 #1443327
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic test
Als test kun je rustig aarde op het draadje zetten de meter moet dan vol uitslaan.
Doet de meter dit, dan kun je ook bij de sensor deze doorverbinden. Slaat de meter vol uit dan weet je dat de bedrading goed is.
Doet de meter dit, dan kun je ook bij de sensor deze doorverbinden. Slaat de meter vol uit dan weet je dat de bedrading goed is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2018 11:22 #1443328
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah, zo.
Ah, zo.
Dus:
- als ik tussen massa en dat schroefje de genoemde voltages meet is het wijzertje de veroorzaker en dus kaduuk; remedie: andere erin schroeven
- als ik daar nul volt meet maar wel tussen A14 en massa de genoemde voltages meet, is de printplaat/printfolie de veroorzaker; remedie: baan hersolderen of kabeltje ertussen om die te bypassen;
- meet ik ook nul volt tussen A14 en massa, is de bedrading tussen cilinderkop en instrumenten, stekker op de sensor, of sensor zelf de oorzaak
Klopt zo?
Dus:
- als ik tussen massa en dat schroefje de genoemde voltages meet is het wijzertje de veroorzaker en dus kaduuk; remedie: andere erin schroeven
- als ik daar nul volt meet maar wel tussen A14 en massa de genoemde voltages meet, is de printplaat/printfolie de veroorzaker; remedie: baan hersolderen of kabeltje ertussen om die te bypassen;
- meet ik ook nul volt tussen A14 en massa, is de bedrading tussen cilinderkop en instrumenten, stekker op de sensor, of sensor zelf de oorzaak
Klopt zo?
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-01-2018 11:27 #1443329
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic de thermostaat moet niet helemaal open
Op bedrijfstemperatuur moet de thermostaat niet altijd helemaal open, alleen als het buiten heel warm is, of zonder rijwindkoeling. Verder pendelt de thermostaat en in de winter staat ie vaak maar een klein stukje open.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2018 13:46 #1443336
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic bijna goed
Houd rekening met de stroomrichting.
De plus komt van de tempmeter.
Eerst maar eens testen.
De plus komt van de tempmeter.
Eerst maar eens testen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2018 20:39 #1443344
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
<blockquote>
"Dat de temperatuurnaald bij auto van TS bij rijden zakt en bij stilstaan weer wat stijgt duidt ook m.i. inderdaad op een thermostaat die open blijft staan." Dat hoort toch zo in die situatie ? Bij een auto die op temperatuur is.
</blockquote>
Nee, dat is juist wat een goed werkende thermostaat voorkomt.
"Dat de temperatuurnaald bij auto van TS bij rijden zakt en bij stilstaan weer wat stijgt duidt ook m.i. inderdaad op een thermostaat die open blijft staan." Dat hoort toch zo in die situatie ? Bij een auto die op temperatuur is.
</blockquote>
Nee, dat is juist wat een goed werkende thermostaat voorkomt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2018 01:22 #1443347
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderdeel vervangem
Ik zou (onder garantie) een nieuwe thermostaat monteren. Let op dat het ontluchtingsgaatje van de thermostaat boven moet zitten.
Daarnaast op zoek gaan naar een tweedehands tellerbak zodat je de temp meter kunt uitwisselen ( en andere zaken als reserve hebt zoals lampjes en andere meters). Tellerbakken zonder turbometer zijn zo duur niet.
Werkt een nieuwe thermostaat en metertje niet, dan sensor voor de temp meter vervangen. Dit is de de ‘andere stekker’ dan onder cilinder 3 (ik weet zeker dat nr 3 de sensor voor de ECU is) op het motorblok aan de onderzijde van het inlaatspruitstuk.
Succes
Daarnaast op zoek gaan naar een tweedehands tellerbak zodat je de temp meter kunt uitwisselen ( en andere zaken als reserve hebt zoals lampjes en andere meters). Tellerbakken zonder turbometer zijn zo duur niet.
Werkt een nieuwe thermostaat en metertje niet, dan sensor voor de temp meter vervangen. Dit is de de ‘andere stekker’ dan onder cilinder 3 (ik weet zeker dat nr 3 de sensor voor de ECU is) op het motorblok aan de onderzijde van het inlaatspruitstuk.
Succes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2018 01:26 #1443348
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanvulling
Controleer de stekkerverbinding tussen de sensor (de andere dan cil 3, deze is de ECU sensor) op het blok en de kabelboom naar de tellerbak.
Kan zijn dat door vuil,vocht, olie deze niet helemaal lekker meer is.
Kan zijn dat door vuil,vocht, olie deze niet helemaal lekker meer is.
Moderators: Jerry Stam