Koelvloeistof bruin
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2017 15:27 #1439227
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Vijf euro per halve liter.
Vijf euro per halve liter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2017 15:32 #1439228
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tenminste, zo uit het hoofd.
Tenminste, zo uit het hoofd. Ik heb voor de 960 in totaal een twaalf liter gehaald bij de dealer: deels premix, deels onverdund. Daar heb ik vorig jaar ongeveer dertig euro voor betaald, dus het moet nog minder zijn. Minder ook dan de link van Piet22, maar die is ook niet goedkoop: ook een KVS dopje was goedkoper bij de dealer.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2019 23:27 #1458311
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Dit eens leven in blazen
Heb 80000 km gereden met Action KVS.
Nu de waterpomp vervangen ( na 240000 km)
Niet bijzonders aan die pomp te zien qua corrosie.
Nu overgestapt op G12+ van Mannol uit Duitsland (5 liter 11,95 of zoiets) omdat ik van het om de 2 á 3 jaar verversen wel af wil.
Nu de waterpomp vervangen ( na 240000 km)
Niet bijzonders aan die pomp te zien qua corrosie.
Nu overgestapt op G12+ van Mannol uit Duitsland (5 liter 11,95 of zoiets) omdat ik van het om de 2 á 3 jaar verversen wel af wil.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2019 20:47 #1458328
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat ik hier mis in de
Wat ik hier mis in de discussies is dat veel verversen van koelvloeistof helemaal niet goed is, de bedoeling is om zo veel mogelijk zuurstof uit het koelwater te krijgen hoe dooier de vloeistof is hoe beter.
De zuurstof zorgt voor een lager kookpunt hierdoor krijg je inplosie in het koelsysteem oftewel waar een luchtbel ontstaat krijg je een enorme onderdruk wat schade aan met name aluminium delen kan geven met name bij de kop kan dit ontstaan daar wordt de koelvloeistof heet.
Heb afgelopen zomer bij mij de koppakking vervangen en ook bij mij in de kop zaten diepen putten in de kop waarschijnlijk van de inplosie.
Dus alleen verversen als de koelvloeistof sterk vervuild is.
De zuurstof zorgt voor een lager kookpunt hierdoor krijg je inplosie in het koelsysteem oftewel waar een luchtbel ontstaat krijg je een enorme onderdruk wat schade aan met name aluminium delen kan geven met name bij de kop kan dit ontstaan daar wordt de koelvloeistof heet.
Heb afgelopen zomer bij mij de koppakking vervangen en ook bij mij in de kop zaten diepen putten in de kop waarschijnlijk van de inplosie.
Dus alleen verversen als de koelvloeistof sterk vervuild is.
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2019 22:20 #1458331
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Evans
Ik rijd al 7 jaar op dezelfde KVS rond denk ik. Ik ververs het nooit. Is van Evans. Heeft met water dan weer niets te maken. Je mag/ moet het niet eens verdunnen. Maar goed kost een vermogen.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2019 12:04 #1458334
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Evans
Hoef je ook niet te vervangen.
Gaat tig miljoen km mee,.
Gaat tig miljoen km mee,.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
02-01-2020 10:30 #1458399
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic @Taxi Feiken; volgens mij
@Taxi Feiken; volgens mij haal je een aantal dingen door mekaar in je theorie over zuurstof en de door jou genoemde "inplosie".
"Dus alleen verversen als de koelvloeistof sterk vervuild is." is ook niet zo'n heel best plan....
"Dus alleen verversen als de koelvloeistof sterk vervuild is." is ook niet zo'n heel best plan....
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2020 18:39 #1458405
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ik denk ook van hmmm?
Inplosie (implosie?).
Zuurstof zal toch snel genoeg verdwijnen? Kan me niet voorstellen dat die er na twee jaar nog steeds inzit en dat bij een wissel op dat moment (waarbij er idd vast even meer zuurstof in het systeem zit) dat leidt tot een constant te hoog zuurtofgehalte.
Borrels stijgen op namelijk als gas en zitten dan boven de kvs in het reservoir en ontsnappen daar als de druk te hoog is.
Het klopt dat verse vloeistof zuurstofrijker zal zijn maar in de genoemde effecten geloof ik niet zo. Putten in de kop zijn meestal verwijdingen van de kvs kanalen door corrossie ( door kvs te lang te laten zitten).
Zuurstof zal toch snel genoeg verdwijnen? Kan me niet voorstellen dat die er na twee jaar nog steeds inzit en dat bij een wissel op dat moment (waarbij er idd vast even meer zuurstof in het systeem zit) dat leidt tot een constant te hoog zuurtofgehalte.
Borrels stijgen op namelijk als gas en zitten dan boven de kvs in het reservoir en ontsnappen daar als de druk te hoog is.
Het klopt dat verse vloeistof zuurstofrijker zal zijn maar in de genoemde effecten geloof ik niet zo. Putten in de kop zijn meestal verwijdingen van de kvs kanalen door corrossie ( door kvs te lang te laten zitten).
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2020 18:51 #1458407
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zoektocht gedaan
Het verschijnsel bestaat wel. Het heet cavitatie.
Hier lees ik iets;
www.anobel.nl/nl/fleetguard-koelvloeistoffiltratie/
en hier
amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws.com/app...01_1347544478541.pdf
In het laatste artikel wordt echter geen relatie gelegd met het zuurstofgehalte van de kvs als oorzaak maar is de oorzaak warmtestuwing. Wellicht dat een hoog O2 gehalte het effect versterkt.
Hier lees ik iets;
www.anobel.nl/nl/fleetguard-koelvloeistoffiltratie/
en hier
amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws.com/app...01_1347544478541.pdf
In het laatste artikel wordt echter geen relatie gelegd met het zuurstofgehalte van de kvs als oorzaak maar is de oorzaak warmtestuwing. Wellicht dat een hoog O2 gehalte het effect versterkt.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
02-01-2020 22:56 #1458411
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic cavitatie is koken door hoge snelheid van een onderdeel dat door
cavitatie is veroorzaakt door koken door hoge snelheid van een onderdeel dat door koudere vloeistof heen draait. Zo zou er in theorie bij de pomp cavitatie kunnen optreden, Maar niet bij de cilinderwand. Cavitatie treedt bijvoorbeeld op bij snel draaiende scheepsschroeven. Ik heb het nog nooit gezien in Volvo's en ik denk dat het bij de cilinders onmogelijk is. Corrosie natuurlijk wel, maar de twee zijn zeer verschillende processen. Voor cavitatie is geen zuurstof nodig, cavitatie veroorzaakt zelf "stoom"
Moderators: Jerry Stam