Just to be sure (koelsysteem)
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2017 18:19 #1438776
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Geruststellend
Nou dit zijn geruststellende antwoorden.
Dan gaat de Volvo lekker mee naar Slovenië op vakantie.
Dan gaat de Volvo lekker mee naar Slovenië op vakantie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2017 00:20 #1438996
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic En...
Hoe is het er nu mee ?
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-07-2017 18:27 #1439256
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Lekkage
Zo duurde ff voordat ik weer fatsoenlijk internet had om te reageren.
Ben ondertussen alweer bijna 2 weken in Slovenië. De heen reis was redelijk bijzonder. Ongeveer iedere 150km kvs/water moeten bijvullen. Eerst was het iedere 100km ofzo. Heb de kachelkraan open gezet en hierna werd het rond de 150km zoals hierboven vermeld. Had een stop in Oostenrijk omdat het te lang was voor 1 dag. En na deze stop doorgereden maar na 150km kvs bijgevuld en daarna moest ik een pas door met hellingen van 18% dus grotendeels hoog toeren rijden in z'n 2 omdat het in de 3 niet lukte. En dus ook rond de 5000 toeren stukken. Maar heb geen kvs moeten bijvullen met zo'n 250km.
Dat de kachelkraan open zetten iets doet betekent mij dat er dus denk nog ergens een lek zit. Maar waarom die bergpas goed ging verbaast mij wel en is een raadsel voor mij.
Hier in Slovenië ook nog wel moeten bijvullen. Maar dat zijn voornamelijk korte stukken rijden.
Ga vanavond/morgen terug rijden naar Nederland en we gaan zien hoe de terugweg gaat. En laat het weten.
Ben ondertussen alweer bijna 2 weken in Slovenië. De heen reis was redelijk bijzonder. Ongeveer iedere 150km kvs/water moeten bijvullen. Eerst was het iedere 100km ofzo. Heb de kachelkraan open gezet en hierna werd het rond de 150km zoals hierboven vermeld. Had een stop in Oostenrijk omdat het te lang was voor 1 dag. En na deze stop doorgereden maar na 150km kvs bijgevuld en daarna moest ik een pas door met hellingen van 18% dus grotendeels hoog toeren rijden in z'n 2 omdat het in de 3 niet lukte. En dus ook rond de 5000 toeren stukken. Maar heb geen kvs moeten bijvullen met zo'n 250km.
Dat de kachelkraan open zetten iets doet betekent mij dat er dus denk nog ergens een lek zit. Maar waarom die bergpas goed ging verbaast mij wel en is een raadsel voor mij.
Hier in Slovenië ook nog wel moeten bijvullen. Maar dat zijn voornamelijk korte stukken rijden.
Ga vanavond/morgen terug rijden naar Nederland en we gaan zien hoe de terugweg gaat. En laat het weten.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2017 07:33 #1439264
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tot welke stand vul je 'm bij
Tot welke stand vul je 'm bij? Met warme of koude motor? Je hebt een kans dat je gewoon teveel erin doet, en dat teveel telkens aanvult, waarna de auto het er via het overdrukventiel weer uit gooit. Die fout wordt wel vaker gemaakt.
Met koude motor moet het niveau in het vaatje op of heel even boven minimum staan. Halfvol is al veel te veel: dat wordt er weer uitgegooid.
Met echt warme motor mag het natuurlijk wel maximaal staan, bijvoorbeeld na die bergpassen.
Met koude motor moet het niveau in het vaatje op of heel even boven minimum staan. Halfvol is al veel te veel: dat wordt er weer uitgegooid.
Met echt warme motor mag het natuurlijk wel maximaal staan, bijvoorbeeld na die bergpassen.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2017 16:24 #1439308
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Bijvullen
Koud vul ik hem bij tot net boven het minimum streepje.
En onderweg (warm) vul ik hem bij tot iets onder maximum (ongeveer tot aan de felsnaad van het tankje).
En hij gooit het er dan toch uit totdat het niveau/druk goed is? En dit lijkt mij niet totdat de sensor aanslaat.
Ben gisteren terug gekomen van vakantie. En maar 1 keer moeten bijvullen na zo'n 900km.
Dus snap er momenteel niks meer van wat er aan de hand is.
En onderweg (warm) vul ik hem bij tot iets onder maximum (ongeveer tot aan de felsnaad van het tankje).
En hij gooit het er dan toch uit totdat het niveau/druk goed is? En dit lijkt mij niet totdat de sensor aanslaat.
Ben gisteren terug gekomen van vakantie. En maar 1 keer moeten bijvullen na zo'n 900km.
Dus snap er momenteel niks meer van wat er aan de hand is.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2017 08:13 #1439323
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Drukopbouw
Heb je van koud naar warm.
Eenmaal warm heb je geen drukopbouw door temperatuuropbouw, hooguit door bellenblazen.
Er zal wel ergens een klein lekje zitten.
Ook kan de efan te laat ingeschakeld worden.
Eenmaal warm heb je geen drukopbouw door temperatuuropbouw, hooguit door bellenblazen.
Er zal wel ergens een klein lekje zitten.
Ook kan de efan te laat ingeschakeld worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2017 09:48 #1439328
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien geen gek idee om
Misschien geen gek idee om eens een andere koelvloeistofdop te proberen. Mogelijk is het ventiel niet meer jofel.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2017 17:24 #1439350
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Dop al vervangen
Heb er al een nieuwe dop op zitten, dus dat lijkt mij uitgesloten.
Zit inderdaad ergens een lekje maar ik snap niet waarom het de ene keer net een vergiet is en de andere keer er eigenlijk niks uit komt.
Ga aanstaand weekend maar weer een druktest doen en kijken of ik wat kan vinden wat het kan verklaren. Dus nog een poreuze slang of lekke radiator.
Zit inderdaad ergens een lekje maar ik snap niet waarom het de ene keer net een vergiet is en de andere keer er eigenlijk niks uit komt.
Ga aanstaand weekend maar weer een druktest doen en kijken of ik wat kan vinden wat het kan verklaren. Dus nog een poreuze slang of lekke radiator.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2017 19:55 #1439352
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Oliekoeler
Vergeet bij een FK blok niet de koelwaterslangen bij het oliefilter te controleren. Die worden wel eens vergeten. Er zitten daar twee u vormige slangen die veel te lijden hebben omdat er altijd wel olie op komt. Als je die gaat vervangen probeer dan origineel Volvo slangen te krijgen of siliconen reproductie. De rubberen aftermarket zijn bagger en dat weet ik helaas uit eigen ervaring.
In een thermostaat zit een ontluchtingsgaatje, dat gaatje moet boven zitten en als dat niet het geval is dan blijft er lucht in het systeem zitten. Met lucht in het systeem verdwijnt er ook telkens een klein beetje kvs. Het is de moeite waard om even te controleren of je thermostaat er wel goed in zit.
In een thermostaat zit een ontluchtingsgaatje, dat gaatje moet boven zitten en als dat niet het geval is dan blijft er lucht in het systeem zitten. Met lucht in het systeem verdwijnt er ook telkens een klein beetje kvs. Het is de moeite waard om even te controleren of je thermostaat er wel goed in zit.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2017 19:55 #1439353
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic komt er bij warme motor stoom
komt er bij warme motor stoom uit de oliepeilbuis?
Piet
Piet
Moderators: Jerry Stam