Just to be sure (koelsysteem)

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2017 14:04 #1106854 door Yannic Nuijt
Just to be sure (koelsysteem) is gemaakt door Yannic Nuijt
Heb de laatste tijd last van kvs verlies. Kan helaas niet zeggen hoeveel precies. Maar denk ongeveer een 200ml op 1000km. Heb ondertussen al wel wat slangen en kachelkraan vervangen. Maar durf niet te zeggen of het nou volledig opgelost is.

Maar iets wat ik enger vind is dat als ik na het rijden (±25km) met draaiende motor de dop van het kvs vaatje eraf haal dat het kvs niveau van net boven het minimale niveau iets stijgt en soms dan na 1 á 2 minuten het niveau tot aan de dop staat tot overstromen aan toe. Gaat dan in een een paar seconden. En dan een halve minuut later staat het niveau weer normaal. Lijkt mij ergens dus een luchtbel in het systeem. Slangen worden niet knetterhard, ook het overloop slangetje in de kvs en het testje van Timen geeft geen reden om de koppakking te verdenken. Welke er trouwens afgelopen november/december bij Timen is vervangen met een gereviseerde kop.

Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken? Aangezien die volgende week waarschijnlijk naar Slovenië moet/mag rijden. Betreft een wagen met een b230fk blok uit 1998

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2017 18:37 #1438732 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Naar mijn weten gaat bij
Naar mijn weten gaat bij warme motor en dus open thermostaat de druk in het koelsysteem opgevoerd worden tot ca 1 bar. Dit is normaal.
Hierdoor lijkt het niveau te dalen aangezien er hierdoor 'meer vloeistof' in het systeem zit en dus minder in het reservoir.

Wanneer je de dop er af haalt gaat de druk eraf en zal de KVS weer uitzetten, tot mogelijk aan overstromen toe.

Daarom peil je de KVS altijd met koude motor om een eenduidige meting te hebben (en kunnen vaststellen dat er vloeistof lekt)

Om te checken dat er geen lucht in zit, gewoon een stuk rijden met de verwarming aan (motor op temperatuur laten komen). Dop tussendoor niet losdraaien!
Daarna stop zetten en KVS weer laten afkoelen. Mogelijk zul je moeten bijvullen.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2017 20:16 #1438737 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic bij mij
lekte de aansluiting op de kachelradiator en ook de kachelkraan wil ook wel een lekken.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2017 20:17 #1438738 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic maar
misschien heb je die slangen naar/op de kachelradiator ook al vervangen?

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2017 21:20 #1438742 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Wat ik ondertussen vervangen heb
Heb ondertussen de slang tussen de kop/kachelkraan/kachelradiatorinlaat, de slang tussen de expansievat/radiator/turbo(aansluiting turbo was verrot), nieuwe dop expansievat, expansievat en de kachelkraan(ook al weer gerepareerd met epoxy op de aansluiting van het boven/onder deel ervan. En heb de slangtules versterkt door er een rvs buisje van 12x1 in te schuiven). Heb ook al meerdere keren een druktest gedaan en hierbij ook de verschillende delen vervangen. En iedere keer hierna ook wel het systeem ontlucht eerst stilstaand en daarna meerdere malen door de kachelkraan open te zetten(vacuum slang los halen) en gewoon gaan rijden. En daarna de dop eraf en volledig laten afkoelen.

Het verlies van de kvs is nog misschien mijn minste zorg. Maar voornamelijk dat in 1 keer het niveau omhoog komt en daarna ook weer naar normaal niveau gaat. Is dit schadelijk voor de motor? Het is natuurlijk een relatief grote hoeveelheid die ergens plotseling vandaan moet komen die niet direct los komt.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2017 22:05 #1438750 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je hebt een liter of zeven
Je hebt een liter of zeven kvs in het systeem, en dat staat onder druk. Daarmee staat ook het hele systeem onder druk. Nu neem je op 1 plek (het expansievaatje) ineens de druk weg, en dan zie je het niveau daar dus even stijgen. Het lijkt veel, maar tussen min en max van het vaatje zit nog geen halve liter. Na een korte periode stabiliseert de druk in het hele systeem ne zie je het dus weer terugvloeien.
Ik zou niet panieken maar dit als volkomen normaal aannemen. En ik zou die dop in het vervolg lekker dichtlaten bij een warme, draaiende motor. Brandwonden zijn niet fijn...

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2017 23:55 #1438754 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic zonder druk
Met een warme motor raakt je koelsysteem ontregeld.
Temperatuur in de kop kan hoog oplopen en dat resulteert in bellen blazen.
Bij een warme motor moet je druk hebben. Anders deugt je system niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2017 07:03 #1438760 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zie de tweede resctie

Het verlies van de kvs is nog misschien mijn minste zorg. Maar voornamelijk dat in 1 keer het niveau omhoog komt en daarna ook weer naar normaal niveau gaat. Is dit schadelijk voor de motor? Het is natuurlijk een relatief grote hoeveelheid die ergens plotseling vandaan moet komen die niet direct los komt.

Volvo 945 LTD_Mystic Silver Metallic_LPi

Staat onder druk, haal je de druk er af dan stijgt het niveau.
Wat al gezegd wordt. Het systeem ontlucht zichzelf door het rijden.
Vul bij, rijd, laat motor en vloeistof afkoelen. Vul indien nodig nog een beetje bij.
En blijf er daarna lekker af, het is goed zo.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2017 10:20 #1438765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stationair draaien
De koelvloestoftemperatuur loopt op omdat er geen rijwind meer is. Ik vermoed dat na een paar minuten er plaatselijk een temperatuur boven de 100°C wordt bereikt. Zonder drukdop gaat de vloeistof daar even koken en komt er een dampbel omhoog.
Koelwater zet uit bij het stijgen van de temperatuur. Als de dop er op zit, neemt de druk dus toe en door die drukverhoging stijgt ook het kookpunt. Er vormt zich bij 100°C dus nog geen dampbel. Voordat het hogere kookpunt onder druk wordt bereikt, moet de E-fan al zijn aangeslagen.
Zonder E-fan komt die dampbel er ook als de dop er wel op zit, maar pas bij een hogere temperatuur.
Dat is ook de reden dat je de dop er niet bij een hete motor af moet draaien: als de koelvloeistoftemperatuur boven de 100°C is, dan begint die 7 liter ineens geweldig te koken zodra de druk wegvalt. Het koelsysteem zal dus alleen goed werken als de dop er op zit.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2017 18:15 #1438774 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Die laatste fout heb ik ooit
Die laatste fout heb ik ooit bij een Rover die bijna kookte gemaakt in hartje Londen: dat kostte de halve inhoud van het koelsysteem, en we moesten bij een plaatselijke sjieke winkel om een vaatje water vragen om weer weg te komen...
Echt: niet doen, die dop eraf halen. Zowel voor de motor als voor je hand is het erg ongezond.

Moderators: Jerry Stam