H4 Hi/Lo Philips Lumileds
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2016 23:36 #1432631
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Inderdaad: ik heb allerlei
Inderdaad: ik heb allerlei gegevens van Adriaan gekregen, maar heb even een rustige avond nodig om alles op een rijtje te zetten en een stukje te schrijven. De grou buy voor H1 lampjes komt eraan, maar misschien pas na het weekend (het lijkt me ook wel handig eerst zelf contact met de leverancier te leggen...)
Op dit moment heb ik behoorlijk volgeplande dagen, dus het duurt nog eventjes.
Op dit moment heb ik behoorlijk volgeplande dagen, dus het duurt nog eventjes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
25-11-2016 01:36 #1432657
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Even de theorie van lichtbronnen
Er gaat hier nogal wat over rode lampen achter rode glaasjes en witte lampen achter rode glaasjes. Het is duidelijk dat het niet voor iedereen helder is hoe het met verlichting werkt. De een die zegt dat het remlicht met een led bijna niet te zien is en een ander die zegt dat het wel zo is hebben allebei gelijk. Want het gaat niet om LED, maar over de specificaties van het lampje. hetene lampje is namelijk et andere niet.
Een lamp heeft een bepaalde kleurtemperatuur. Die wordt gemeten in graden Kelvin. Mijnheer Kelvin wilde het nulpunt van de Celsiusschaal verlaten en ging uit van het absolute nulpunt, een temperatuur van -273 graden. Niet voor de lol maar omdat het wetenschappelijk juist is. Een zwart lichaam is bij nul graden Kelvin Zwart. Verhit je het voorwerp tot 773 Kelvingraden (500 Celsius) dan begint het kersrood te gloeien. Witheet staal is rond de 1200 graden Celsius, de kleurtemperatuur is dan 1200 + 273 = 1473 graden Kelvin. Kunsticht heeft een temperatuur van 2600 tot 3200 graden Kelvin, daglicht wordt gesteld op 5600 graden Kelvin. En ten slotte loopt op zeer zonnige en onbewolkte dagen de kleurtemperatuur buiten op tot 600 tot zelfs 9.000 Kelvin. Een vlamboog bij elektrisch lassen straalt zelfs licht uit van 18.000 graden Kelvin.
Hiermee zijn wij er niet, want er zijn twee soorten lichtbornnen. Die met een continu spectrum, zoals gloeilampen (en dus ook halogeenlamper). Daarin zitten alle kleuren van het licht in tot aan ongeveer 2800 tot 3200 Kelvin. Gloeilampen worden ook wel temperatuurstralers genoemd omdat ze een geheel (continu) spectrum weergeven waarin dus ook infrarood licht (warmtestraling) voorkomt.
Dan zijn er de zogenaamde koudlichtbronnen. Deze geven niet het gehele spectrum weer, maar slechts enkele lijnen in het spectrum, kleuren die voor het oog bij voorbeeld warm of koud wit lijken te zijn. Daarom kun je een brandende TL buis vasthouden, terwijl je voor een gloeilamp eerst de brandzalf uit het medicijnkastje moet halen wanneer je 'm uit de fitting wilt draaien. En daarom veroorzaken gloeilampen (halogeenlamper) soms brand terwijl een TL buis dit niet doet.
Ook Leds zijn koudlichtbronnen. Vaak ook nog monochroom (eenkleurig). Hierin is meer en meer verbetering gekomen. Witte LED lampjes hadden in het begin een groenig zweempje, de moderne generaties LED lampen zien er nu echt wit uit of als gloeilampen.
Een TL met kleur 33 lijkt voor ons wit. Maak j er een foto van dan ziet-ie er duidelijk groen uit, omdat de lamp enkele kleuren mist in het rode en gele gebied.
De mate waarin de spectrumkleuuren worden weergegeven wordt utigedrukt in de kleurindex, ook wel CRI (Color Rendition Index) genoemd. Een CRI van 100 geeft het volledige spectrum weer, een CRI van 50 mist de helft van de kleuren. Een daglicht TL (kleur 33) heeft een CRI van rond de 40. En produceert een schijnbaar daglicht, maar meettechnisch gezien een lijkkleur..
Wanneer je een lampglas hebt dat wit is dan geeft dit het volledige spectrum weer van de lamp. Een rood glaasje geeft alleen rood licht waneer de witte lamp een CRI heeft van minimaal 80 en het lijnenspectrum ook lijnen heeft in het rode gebied. Anders blijft het lampje geheel donker.
Vandaar dat een rode lamp wel werkt achter een rood glaasje en een witte soms wel en soms niet. Het rode glas werkt als een soort filter en laat alleen rood door. En wanneer de Led (koudlichtbron) weinig rood heeft zie je dus niets terwijl het andere LEDje dit wel heeft (hogere CRI) en dan zie je wel licht.
Dus bij het kiezen van een LED voor automobiele toepassingen moet je opletten dat een CRI (kleurindex) door de leverancier wordt gegarandeerd van minimaal 80 en lieftst 90%. En dat hij niet een daglichtkleur garandeert (denk maar even aan die groene 'daglicht' TL 33).
In ongunstige gevallen kan het zelfs leiden tot afkeuring bij de APK. Want je verlichting moet een wettelijke minimum lichtstroom uitstralen, deze wordt gemeten in lumen. Heeft je remlicht dan een wit lampje met de wettelijke lichtstroom maar met een CRI van 50 dan filtert het glaasje een groot deel van het licht weg en ben je dus echt wel aan de beurt...
Een lamp heeft een bepaalde kleurtemperatuur. Die wordt gemeten in graden Kelvin. Mijnheer Kelvin wilde het nulpunt van de Celsiusschaal verlaten en ging uit van het absolute nulpunt, een temperatuur van -273 graden. Niet voor de lol maar omdat het wetenschappelijk juist is. Een zwart lichaam is bij nul graden Kelvin Zwart. Verhit je het voorwerp tot 773 Kelvingraden (500 Celsius) dan begint het kersrood te gloeien. Witheet staal is rond de 1200 graden Celsius, de kleurtemperatuur is dan 1200 + 273 = 1473 graden Kelvin. Kunsticht heeft een temperatuur van 2600 tot 3200 graden Kelvin, daglicht wordt gesteld op 5600 graden Kelvin. En ten slotte loopt op zeer zonnige en onbewolkte dagen de kleurtemperatuur buiten op tot 600 tot zelfs 9.000 Kelvin. Een vlamboog bij elektrisch lassen straalt zelfs licht uit van 18.000 graden Kelvin.
Hiermee zijn wij er niet, want er zijn twee soorten lichtbornnen. Die met een continu spectrum, zoals gloeilampen (en dus ook halogeenlamper). Daarin zitten alle kleuren van het licht in tot aan ongeveer 2800 tot 3200 Kelvin. Gloeilampen worden ook wel temperatuurstralers genoemd omdat ze een geheel (continu) spectrum weergeven waarin dus ook infrarood licht (warmtestraling) voorkomt.
Dan zijn er de zogenaamde koudlichtbronnen. Deze geven niet het gehele spectrum weer, maar slechts enkele lijnen in het spectrum, kleuren die voor het oog bij voorbeeld warm of koud wit lijken te zijn. Daarom kun je een brandende TL buis vasthouden, terwijl je voor een gloeilamp eerst de brandzalf uit het medicijnkastje moet halen wanneer je 'm uit de fitting wilt draaien. En daarom veroorzaken gloeilampen (halogeenlamper) soms brand terwijl een TL buis dit niet doet.
Ook Leds zijn koudlichtbronnen. Vaak ook nog monochroom (eenkleurig). Hierin is meer en meer verbetering gekomen. Witte LED lampjes hadden in het begin een groenig zweempje, de moderne generaties LED lampen zien er nu echt wit uit of als gloeilampen.
Een TL met kleur 33 lijkt voor ons wit. Maak j er een foto van dan ziet-ie er duidelijk groen uit, omdat de lamp enkele kleuren mist in het rode en gele gebied.
De mate waarin de spectrumkleuuren worden weergegeven wordt utigedrukt in de kleurindex, ook wel CRI (Color Rendition Index) genoemd. Een CRI van 100 geeft het volledige spectrum weer, een CRI van 50 mist de helft van de kleuren. Een daglicht TL (kleur 33) heeft een CRI van rond de 40. En produceert een schijnbaar daglicht, maar meettechnisch gezien een lijkkleur..
Wanneer je een lampglas hebt dat wit is dan geeft dit het volledige spectrum weer van de lamp. Een rood glaasje geeft alleen rood licht waneer de witte lamp een CRI heeft van minimaal 80 en het lijnenspectrum ook lijnen heeft in het rode gebied. Anders blijft het lampje geheel donker.
Vandaar dat een rode lamp wel werkt achter een rood glaasje en een witte soms wel en soms niet. Het rode glas werkt als een soort filter en laat alleen rood door. En wanneer de Led (koudlichtbron) weinig rood heeft zie je dus niets terwijl het andere LEDje dit wel heeft (hogere CRI) en dan zie je wel licht.
Dus bij het kiezen van een LED voor automobiele toepassingen moet je opletten dat een CRI (kleurindex) door de leverancier wordt gegarandeerd van minimaal 80 en lieftst 90%. En dat hij niet een daglichtkleur garandeert (denk maar even aan die groene 'daglicht' TL 33).
In ongunstige gevallen kan het zelfs leiden tot afkeuring bij de APK. Want je verlichting moet een wettelijke minimum lichtstroom uitstralen, deze wordt gemeten in lumen. Heeft je remlicht dan een wit lampje met de wettelijke lichtstroom maar met een CRI van 50 dan filtert het glaasje een groot deel van het licht weg en ben je dus echt wel aan de beurt...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2016 08:50 #1432663
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Kan het zijn dat jij mij
Kan het zijn dat jij mij vanochtend (25-11-16) op de a27 richting Almere hebt ingehaald? Jouw kenteken begint met S?
Ik zat in een donkere v90. Zo ja: prima verlichting. Niet verblindend, wel opvallend. Mooi gelijke kleuren aan de voorkant ook.
Achter denk ik ook LED? Een veel dieper rood aan de achterkant dan ik gewend ben. Achter mag wel iets minder fel.
Ik zat in een donkere v90. Zo ja: prima verlichting. Niet verblindend, wel opvallend. Mooi gelijke kleuren aan de voorkant ook.
Achter denk ik ook LED? Een veel dieper rood aan de achterkant dan ik gewend ben. Achter mag wel iets minder fel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2016 09:36 #1432664
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt jur
voor deze uiteenzetting. led was voor mij iets met veel klepels en klokken. Zo ist dudeluk 
Rob
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 26
28-11-2016 11:20 #1432712
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic ZE ZIJN BINNEN
Mijn vijf sets H3 van fabrikant NSSC zijn maandagochtend bezorgd door FedEx. En geen cent hoeven bijbetalen. Dus netto $42 per set, wat neerkomt op €39,50 per set.
Nu afwachten wanneer ik de H3 sets via noppen20 ontvang en wat die me uiteindelijk gaan kosten.
Adriaan
Nu afwachten wanneer ik de H3 sets via noppen20 ontvang en wat die me uiteindelijk gaan kosten.
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 26
28-11-2016 11:53 #1432715
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Zojuist mail van noppen20
Zojuist mail van noppen20 ontvangen. De spullen zijn onderweg. En de uiteindelijke rekening voor mijn set H3 inclusief verzendkosten bedraagt € 124,56.
Dat is een stevige € 45,56 duurder dan dezelfde twee sets direct besteld bij de fabrikant.
Redelijkheidshalve wel rekening houden met al het extra werk dat noppen20 heeft gehad met de organisatie, de financiële rompslomp en verdere afhandeling.
Onder de streep scheelt het toch een extra set H3...
Adriaan
Dat is een stevige € 45,56 duurder dan dezelfde twee sets direct besteld bij de fabrikant.
Redelijkheidshalve wel rekening houden met al het extra werk dat noppen20 heeft gehad met de organisatie, de financiële rompslomp en verdere afhandeling.
Onder de streep scheelt het toch een extra set H3...
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 26
28-11-2016 12:07 #1432717
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Dat ging even niet zoals bedoeld...
...toch maar even uitgepakt voor de foto...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 26
28-11-2016 12:12 #1432718
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Zes koelstrips
Op voorgaande foto is het aantal koelstrips niet goed zichtbaar, maar het zijn er wel degelijk ZES.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 26
28-11-2016 12:55 #1432720
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Winst
Het zijn overigen precies dezelfde H3-lampen in precies dezelfde verpakking als de H3-lampen die Immers verkoopt voor € 111,95.
Tel uit je winst...
Adriaan
Tel uit je winst...
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 26
28-11-2016 18:02 #1432734
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Montage H3 voor mistlampen en verstralers
De montage van de H4 leds was in een handomdraai gepiept. Rondom de reflector zit voldoende ruimte om alle bedrading inclusief de starter ruimschoots weg te werken. Ook het vervolgens rangschikken/verspreiden van de koelstrips achter de afdekkap is simpel.
Het plaatsen van de H3 ledlampen (900-serie) voor mistlampen en verstralers blijkt een ander verhaal. Er zit op die plek namelijk erg weinig ruimte achter de lampbehuizing en in de behuizing zelf rondom de reflectoren. Als je weleens een H3 lampje hebt vervangen, weet je wat ik bedoel. Chinese dameshandjes hebben daar hoogstwaarschijnlijk geen moeite mee, maar met mijn formaat kolenschoppen is dat vooral 's avonds een opgave. Het is daarom nagenoeg ondoenlijk de lampen, bedrading en starters op een fatsoenlijke manier weg te werken achter het afdekkapje zonder de demontage van de complete lampunit. Ik zal hier proberen uit te leggen hoe ik dat heb gedaan. Het zal ongetwijfeld simpeler en sneller kunnen - alvast gefeliciteerd daarmee - maar dat is nu niet aan de orde.
- Grill (twee klemmetjes) en de clignoteurs verwijderen.
- Eventueel lampwissers van de asjes loshalen. Dat zit allemaal maar in de weg als je straks het koplamphuis wilt kantelen.
- Kunststof strips onder de koplampen loshalen.
- Aan weerskanten de plaatjes verwijderen waar de grill-klemmetjes in vastklikken (per plaat twee torx-boutjes).
- Koelluchtgeleidingsplaten die tegen de lampbehuizing aanzitten verwijderen (2x2 boutjes).
- Twee boutjes waarmee de lampbehuizing vastzit aan het spatbord (achter de clignoteur) verwijderen.
- Nu beschermdoek op de (gelakte) bumperstrip leggen en de hele lampbehuizing naar voren kantelen. En er is genoeg ruimte om de H3 ledlampen te monteren.
Bij het plaatsen van de ledlampen blijkt al snel dat daarna het borgklemmetje niet om de lamp heen kan schuiven. Het lamphuis is daar te dik voor. Met enig beleid lukt dat wel wanneer je het klemmetje eerst iets over de lamp heen schuift alvorens hem helemaal in de fitting te duwen. Daarna gelijk met het plaatsen van de lamp voorzichtig richting fitting duwen. Pas vooral op dat het borgklemmetje de chips niet beschadigt!!
Wat je vooral NIET moet proberen: op de foto's ben ik begonnen met het wegwerken van de koelstrips. FOUT! Op die manier krijg je de bedrading en starters met geen mogelijkheid meer op hun plaats. Dus eerst de bedrading aansluiten en wegwerken en pas daarna de koelstrips rangschikken.
Het aansluiten is betrekkelijk eenvoudig. Beide lampen hebben een plus en mindraad. De lamp zelf maakt dus niet zoals een normale H3 aardcontact (min) via de fitting.
- Beide mindraden (zwart) van de lampen onder het bestaande minklemmetje (waar twee bruine draden aan zijn bevestigd) schuiven. Even dat klemmetje iets ruimer maken met een fittingschroevedraaier en de twee zwarte lampdraadlipjes er tegelijk en helemaal inschuiven (vervolgens wat isolatieband eromheen kan geen kwaad).
- Plusdraad (rood) van de verstraler-led aan de bestaande witte draad en de plus van de mistlamp-led aan de bestaande rode draad bevestigen.
- Zekerheidshalve even met de lichtschakelaars controleren of je alles goed hebt aangesloten. En natuurlijk heb je dat...
Werkt het, dan volgt het volgende puzzeltje.
Het op de juiste manier rangschikken van bedrading en koelstrips is even pielen. Als je het goed doet, komen draden en starters zo te liggen dat beide starters aan de ruimste kant naast de reflector komen te liggen. Je ontdekt vanzelf wel waar die ruimte zit. De draden kun je rondom de reflector wegwerken. De eerste keer zul je er waarschijnlijk niet aan ontkomen om de verbindingen weer even los te halen zodat je de draden wat gunstiger kunt rangschikken en ze volgens een andere route kunt leggen die wél voldoende ruimte geeft. Schrale troost: bij de tweede lamp doe je het meteen goed. Als laatste handeling worden de koelstrips zo uit elkaar gebogen/gevouwen en langs de zijkanten gestoken dat het afdekkapje over de behuizing past en kan worden gesloten.
Als er vragen zijn, beantwoord ik die graag.
Ik wens alle H3-knutselaars veel succes!
Adriaan
Het plaatsen van de H3 ledlampen (900-serie) voor mistlampen en verstralers blijkt een ander verhaal. Er zit op die plek namelijk erg weinig ruimte achter de lampbehuizing en in de behuizing zelf rondom de reflectoren. Als je weleens een H3 lampje hebt vervangen, weet je wat ik bedoel. Chinese dameshandjes hebben daar hoogstwaarschijnlijk geen moeite mee, maar met mijn formaat kolenschoppen is dat vooral 's avonds een opgave. Het is daarom nagenoeg ondoenlijk de lampen, bedrading en starters op een fatsoenlijke manier weg te werken achter het afdekkapje zonder de demontage van de complete lampunit. Ik zal hier proberen uit te leggen hoe ik dat heb gedaan. Het zal ongetwijfeld simpeler en sneller kunnen - alvast gefeliciteerd daarmee - maar dat is nu niet aan de orde.
- Grill (twee klemmetjes) en de clignoteurs verwijderen.
- Eventueel lampwissers van de asjes loshalen. Dat zit allemaal maar in de weg als je straks het koplamphuis wilt kantelen.
- Kunststof strips onder de koplampen loshalen.
- Aan weerskanten de plaatjes verwijderen waar de grill-klemmetjes in vastklikken (per plaat twee torx-boutjes).
- Koelluchtgeleidingsplaten die tegen de lampbehuizing aanzitten verwijderen (2x2 boutjes).
- Twee boutjes waarmee de lampbehuizing vastzit aan het spatbord (achter de clignoteur) verwijderen.
- Nu beschermdoek op de (gelakte) bumperstrip leggen en de hele lampbehuizing naar voren kantelen. En er is genoeg ruimte om de H3 ledlampen te monteren.
Bij het plaatsen van de ledlampen blijkt al snel dat daarna het borgklemmetje niet om de lamp heen kan schuiven. Het lamphuis is daar te dik voor. Met enig beleid lukt dat wel wanneer je het klemmetje eerst iets over de lamp heen schuift alvorens hem helemaal in de fitting te duwen. Daarna gelijk met het plaatsen van de lamp voorzichtig richting fitting duwen. Pas vooral op dat het borgklemmetje de chips niet beschadigt!!
Wat je vooral NIET moet proberen: op de foto's ben ik begonnen met het wegwerken van de koelstrips. FOUT! Op die manier krijg je de bedrading en starters met geen mogelijkheid meer op hun plaats. Dus eerst de bedrading aansluiten en wegwerken en pas daarna de koelstrips rangschikken.
Het aansluiten is betrekkelijk eenvoudig. Beide lampen hebben een plus en mindraad. De lamp zelf maakt dus niet zoals een normale H3 aardcontact (min) via de fitting.
- Beide mindraden (zwart) van de lampen onder het bestaande minklemmetje (waar twee bruine draden aan zijn bevestigd) schuiven. Even dat klemmetje iets ruimer maken met een fittingschroevedraaier en de twee zwarte lampdraadlipjes er tegelijk en helemaal inschuiven (vervolgens wat isolatieband eromheen kan geen kwaad).
- Plusdraad (rood) van de verstraler-led aan de bestaande witte draad en de plus van de mistlamp-led aan de bestaande rode draad bevestigen.
- Zekerheidshalve even met de lichtschakelaars controleren of je alles goed hebt aangesloten. En natuurlijk heb je dat...
Werkt het, dan volgt het volgende puzzeltje.
Het op de juiste manier rangschikken van bedrading en koelstrips is even pielen. Als je het goed doet, komen draden en starters zo te liggen dat beide starters aan de ruimste kant naast de reflector komen te liggen. Je ontdekt vanzelf wel waar die ruimte zit. De draden kun je rondom de reflector wegwerken. De eerste keer zul je er waarschijnlijk niet aan ontkomen om de verbindingen weer even los te halen zodat je de draden wat gunstiger kunt rangschikken en ze volgens een andere route kunt leggen die wél voldoende ruimte geeft. Schrale troost: bij de tweede lamp doe je het meteen goed. Als laatste handeling worden de koelstrips zo uit elkaar gebogen/gevouwen en langs de zijkanten gestoken dat het afdekkapje over de behuizing past en kan worden gesloten.
Als er vragen zijn, beantwoord ik die graag.
Ik wens alle H3-knutselaars veel succes!
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





