Automaat rijden tijdens gladheid

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 21:50 #1413758 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Houtkachel
Mijn houtkachel brandt al een tijdje.... Stookolie is op  Moet weer es 2000 liter bestellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2014 01:22 #1413764 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zelfde signaal
Hallo Rversteeg

Rversteeg schreef : De computer krijgt toerentallen door van de ABS ringen op de voerwielen en op de achteras, van drie verschillende punten dus. Niet van de snelheidsmeter.

Het signaal dat naar de snelheidsmeter gaat, gaat ook naar de ABS computer.  Ik meen zelfs, dat het signaal eerst naar de snelheidsmeter gaat, daar wordt opgewaardeerd en dan naar de ABS computer gaat (en eventueel naar je cruise controle, je navigatie, je radio en je ECU).
groetjes
Mathy

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2014 09:37 #1413768 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat
En dat laatste zat al op de Buick Electra uit 1971 van een studievriend van me... maar ook daar puur door vergelijken van toerental van de wielen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2014 10:29 #1413771 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nakijken
Willem,
je hebt me toch aan het twijfelen gebracht wat betreft het vergelijken van de wielsnelheden. Ik kom op internet ook zo'n soort uitleg tegen, zelfs met het blokkeren van alle wielen gelijktijdig. Ik ga dat verslag er eens bijzoeken, samen met de Bosch uitgave waar ik toen veel uit over heb genomen. Misschien zit ik wel fout of is het combinatie van beide.
Rob

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2014 10:56 #1413775 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Benieuwd
Ik ben benieuwd. Ik zal zelf ook even op een ander autoforum met veel technischje kennis navragen...

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2014 15:16 #1413777 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic niet alleen wielsnelheid en snelheid
In het linkje van Jeroen las ik:Er zijn veel verschillende type ABS systemen. Hier wordt een van de simpelere systemen uitgelegd:De regelaar houd constant de snelheid van de wielen in de gaten. Hij kijkt naar vertragingen op wielen die niet normaal zijn. Tussen de tijd van remmen en het blokkeren van het wiel zal het wiel in deze korte tijd heel snel vertragen. Dit vertragen gaat veel sneller dan dat een voertuig normaal tot stilstand kan komen. Dit betekend dat het wiel zal gaan blokkeren en niet gewoon tot stilstand gaat komen. Een auto kan in een ideale situatie van 100 Km/u tot stilstand komen in 5 seconden. Maar bij een wiel dat gaat blokkeren gaat dat binnen een seconde, hierdoor weet de computer dat het wiel niet op een normale manier aan het vertragen is, maar wil gaan blokkeren.Met de faktoren laatst geregistreerde snelheid en tijd kan natuurlijk ook een hoop mee gedaan  worden.Leuk verslag over de slipcursus van Robert. Zef heb ik nooit een slipcursus gevolgd. Sneeuw en ijs is er bij mij met de paplepel ingegaan.Kleine toevoeging: voordat je gaat remmen anticipeer je snelheid met gaspedaal en motor.  Het blijkt dat je dan bijna nooit hoeft te remmen en steeds gecontroleerd harder kunt gaan. En dan wordt het toch weer gevaarlijk vanwege de hogere snelheid. Dat youtube filmpje van die Zweedse jongens is een mooi voorbeeld.Blijven oefenen is volgens mij de beste remedie. En een 360 graden slip is helemaal niet slecht. Ik heb er vroeger veel op geoefend. Door gebrek aan slipcondities in de auto vertrouw ik mijn reflexen echter niet meer voor de pirouette. Nog steeds wel op de schaats en skis. Er zit iets tegenstrijdigs in het gevoel  tijdens de draai. Eerst tegensturen en door de sliphoek heen, vervolgens nog meer tegenstuur om door te draaien op weg naar 360 en dan het lastigste met goede timing het stuur andersom om keurig op te vangen voor 360, rechtdoor.  De auto houdt zijn richting wel met slippende wielen door de massa. De kunst is het opvangen van de richting na 360 te zijn gedraaid. Waarom de pirouette? Dan heb je betere kans om midden op de weg te blijven en niet zoals die Zweedse jongens in de berm. Je moet wel snel reageren zodra je door de sliphoek heen gaat. Mijn reflexen voor slippen en remmen zijn zo ingesleten, dat ik daar op mijn oude dag nog wel op vertrouw.Je kunt flink wat capriolen uithalen:https://www.youtube.com/watch?v=SSZLSfBDyhs

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2014 20:02 #1413819 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onverhard
Ook ik heb de overtuiging dat ABS in 99% van de gevallen de voorkeur heeft en veiliger is. Recent nog ervaren met een noodstop met aanhangwagen er achter..... zonder ABS had ik niet tijdig stil gestaan. Ik heb echter veel ervaring met het riijden op onverharde zandwegen (10.000km pj, niet met Volvo) en daar is het echt wel anders. ABS is dan een ramp. Met blokkerende wielen duik je het zand in en sta je onvoorstelbaar snel stil. Met ABS ga je gewoon door met klapperende remmen. In rulle sneeuw hetzelfde effect. Dus een uitschakelbaar ABS zou mij wel lijken 

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2014 00:44 #1413836 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Verhard & onverhard
Het verschil is dat je voor je werk/plicht op weg bent, plotsklaps hard moet remmen, de ABS doet het denkwerk voor je......
Voor de sport rij je off-road, voor een bocht laat je je in de juiste hoek glijden, om vervolgens VOL-gas in de juiste richting te kunnen vertrekken...............
Gewoon op de weg is ABS zeker veiliger!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2014 01:11 #1413837 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ???
Hallo Lex

astax schreef : Terugschakelen naar de 2 of de 1 werkt goed. Dat zou je immers ook doen in je handgeschakelde auto.

Waarom zou je dat bij een handgeschakelde bak doen?  Je wilt net zo min mogelijk koppel op de achterwielen, dus laat je 'm zo lang mogelijk in de op dat moment hoogst mogelijke versnelling staan.
groetjes
Mathy

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2014 13:17 #1413843 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Klopt.Ik heb het hierboven
Klopt.
Maar ik heb het hierboven over een automaat.

Moderators: Jerry Stam