Automaat rijden tijdens gladheid

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 10:42 #1413721 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic maximale vertraging
De maximale vertraging van een 940 ligt in de buurt van de 240.000 meter per seconde-kwadraat... Dat is namelijk wanneer je op topsnelheid tegen een rotswand aanrijdt. De auto staat binnen drie meter stil, want verder kreukelt hij zo'n beetje niet op...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 10:53 #1413722 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koekel
www.hoehetwerkt.nl/index.php/Antiblokkeersysteem_%28ABS%29
Even googlen en je weet het..
Eng niet eng... tiens... Ik vind het ook doodeng op ijs en sneeuw. Maar mijn 240 zonder ABS gleed ooit ook op een sloot af, en toe kreeg ik het ook HEEL warm in de auto..
In sneeuw remt zonder ABS beter. Alleen stuurt hij dan niet meer.
Dus wat wil je dan eigenlijk?
ABS is vele vele malen veiliger gebleken in de praktijk. Alleen niet op ijs..
Maar goed uitkijken is nog veiliger overigens.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 11:57 #1413727 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic De omstandigheden waarin ABS
De omstandigheden waarin ABS een nadeel kán zijn, zijn zo zeldzaam dat ABS altijd een betere keuze is. Volvo monteert niet voor niets sinds ???? standaard ABS. Net als Mercedes, BMW, Audi, .....
Elke ABS werkt op dezelfde manier. Het is niet alleen een mechanisch systeem. Het is mechanisch en computerwerk. In de winter is de combi van ABS, winterbanden, AWD, traction control, geen haast en gezond verstand ideaal. Een 940 kan niet alles bieden, maar wel een aantal zaken. En een aantal zaken kan je zelf beïnvloeden.
Het is al lang bewezen dat alleen professionele coureurs beter kunnen remmen dan een ABS. En zelfs dan nog maar een fractie beter. Het doet me een beetje denken aan discussie met mensen die geen autogordel dragen...
Zeer aan te bevelen om een keer een slibcursus te doen op Lelystad of zo (clubevent??). Erg nuttig en ook erg leuk. Ook merk je dan het verschil mét en zonder tractioncontrol op een gladde ondergrond. Zonder ABS en zonder tractioncontrol heb je op een gladde ondergrond niks te vertellen.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 13:16 #1413738 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tja
Tja, de auto waarmee ik met 25 km/h de dijk afgegleden ben zonder dat ik ook maar iets kon doen om de schuifrichting te veranderen, was uitgerust met goede winterbanden, ABS en een handbak... Geen houden aan, echt niet.
De winter daarop ben ik met de 940 van Maarssen naar Lelystad gerden over beijzelde snelwegen, met de 940 automaat, op zomerbanden en zonder ABS. Heelhuids aangekomen, maar vraag niet hoe langzaam en met welke hartslag. Op de een of andere manier geloof ik niet zo dat hulpmiddeltjes in extreme omstandigheden ook maar iets helpen...

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-12-2014 13:16 #1413739 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Mijn wagen
Een maatje van mij werkt als Taxi chauffeur. Paar jaar geleden (2009) toen er zo'n plomp sneeuw lag voor de gein mijn 740 zonder ABS met zijn taxi Audi met ABS vergeleken. In de sneeuw stond mijn 740 eerder stil dan zijn Audi taxi met ABS.

Vonden we wel heel geinig en opvallend.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 13:40 #1413742 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vooral niet boven je kunnen gaan rijden
Weet wat je kunt en vertrouw niet blindelings op hulpmiddelen als ABS en/ of een sperdifferentieel. Het geeft mij een veilig gevoel dat ik met een stevige auto onderweg ben, als ik dan ook nog wat voorzichtig ben en de grenzen niet opzoek krijg je als resultaat zomaar 30 schadevrije jaren.
Veilige kilometers gewenst!
Marcel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 14:40 #1413745 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hulpmiddelen
Hulpmiddelen veranderen niets aan de wrijving tussen rubber en ijs, dat kun je gewoon vergeten. Rustig rijden en goed vooruit kijken en anticiperen kan de kans op ongelukken wel verkleinen. En hopen dat je geen malloten tegen komt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 16:54 #1413748 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moderne ABS?
Dat de ABS computer regelt aan de hand van kenwaarden mbt maximale remvertraging is niet alleen iets van nieuwe ABS systemen. Ik heb die kennis nog van een verslag dat ik voor school schreef. In 1987....
Het omgekeerde is trouwens wel van latere datum, de antislip-regeling (ASR). Als het toerental van de aangedreven wielen sneller toeneemt dan de auto zou kunnen volgen, grijpt het motormanagement in.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 21:41 #1413754 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja en nee.

astax schreef : Zeer aan te bevelen om een keer een slibcursus te doen op Lelystad of zo (clubevent??). Erg nuttig en ook erg leuk. Ook merk je dan het verschil mét en zonder tractioncontrol op een gladde ondergrond. Zonder ABS en zonder tractioncontrol heb je op een gladde ondergrond niks te vertellen.

Heb verschillende keren een (anti)slipcursus gevolgd. In auto's met ABS maar je kunt de ABS ook uitzetten. Ook met ABS en remmen kun je zonder veel moeite een 360 graden tour maken terwijl je dat niet wilde. Zonder ABS kun je idd een kortere remweg bereiken met een lengteverschil van meer dan 1 auto als je wat oefent en dat leerde men je bij die cursus. De ABS stond uit en aan het einde van de dag remtesten doen met ABS aan: resultaat: langere remweg! Maaaaar: dat remmen zonder ABS deed je dan wel gecontroleerd; je wist wat er aan zat te komen. In het verkeer komt dat volkomen onverwacht en dan is ABS toch de uitkomst of je moet elke dag op gladde wegen rijden (Scandinavië). Voordeel van ABS: wielen blokkeren niet en je kunt dan altijd het beste blijven sturen want blokkerende wielen sturen niet: je gaat als een lineaal rechtdoor! Wat je dus ook leert bij zo'n cursus is meteen een vrije plek opzoeken bij slippen: als je je focust op de auto voor je of een boom, rij je er geheid op in.... En je hebt echt RUIMTE nodig bij slippen / uitbreken. Als je die ruimte niet hebt (dat kan gebeuren): jammer, dan zit je toch ergens tegen aan met je kont van je auto hoe goed je ook kan rijden want de auto breekt uit van achter en pakt mss meer dan de breedte van de rijstrook mee. 1 en ander natuurlijk afhankelijk van de rijsnelheid. De fout die je maakte in dat geval: te hoge snelheid of net iets te laat gereageerd met corrigeren. En die reactie om te corrigeren moet snel gebeuren want anders heeft de auto inmiddels de uitbreekhoek al bereikt: je gaat spinnen hoe dan ook, geen ontkomen meer aan. En dat spinnen gaat natuurlijk ook: rechtdoor als een lineaal! Corrigeren bij uitwijken moet je heel weinig doen met het stuur.
En nooit de handrem gebruiken om af te remmen op gladde wegen. Dat staat garrant voor een lekkere glij partij en uitbreken van de achterkant. Altijd remmen met het voetpedaal. Waarom? Bij remmen dijnt de auto naar voren; er komt meer gewicht op de voorwielen en dus de druk neemt toe en de wrijving neemt toe. Je moet echter heel voorzichtig beginnen met remmen en steeds meer druk uitoefenen op het rempedaal tegen het slippen aan. Je zult merken dat je op het laatst het rempedaal helemaal hebt ingetrapt en nog steeds niet slipt. Resultaat: de kortste remweg. Het vereist echter oefening en in een panieksituatie doe je dat niet of je moet in Scandinavië wonen met heel veel dagen sneeuw en ijs per jaar.
Gouden tip: neem snelheid terug bij gladheid. Elke km/u die je harder rijdt wordt 10x zo moeilijk om de wagen onder controle te houden, dwz dat je een 360 graden spin voorkomt.
Cursus volgen! Is heel leuk en leerzaam!
Op de vraag van de topic starter handgeschakeld of automaat: maakt niet uit. Voet van het gaspedaal (automaat) en koppeling in bij handbak en uitwijken met weinig corrigeren van het stuur (wel heel snel reageren) (cursus) en NIET remmen bij uitwijken!! Remmen bij dat laatste is ZOVEEL moeilijker, niet normaal. Als je moet remmen voor een noodstop met gladheid: als een ei voorzichtig inzetten en steeds harder remmen net tegen het blokkeren van de wielen aan. Het is tegen je intuïtie maar helaas de enige optie. Dit vraagt oefening; cusrsus, of ABS (ABS= ingebouwde anti paniek feature zeg maar)
dit zijn de zaken die ik geleerd heb bij die antislipcursussen.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 21:43 #1413757 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aarde opwarmen
De beste oplossing; met z'n allen de aarde opwarmen en de winters voorgoed vaarwel zeggen. Ook geen last van sneeuw meer. En wil je sneeuw, tegen die tijd bestaat er wel een reisbureau die skireizen naar het laatste stukje Antartica aanbiedt

Ik ga de houtkachel nog even flink opstoken

En mocht het glad worden, dat tussen de oren is de beste remedie tegen gladheid, koppie erbij dus

Groeten,
Ad

Moderators: Jerry Stam