compressie meten en een scheve bougie

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-08-2013 23:35 #1391584 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Tappen
3 antwoorden Rudiger:1: Ja, de scheve bougie kan voor een vermogens afname zorgen, maar dan zou je Ook wel verwachten dat de motor in het vooronder veel meer moet schudden dan nu het geval is.
2: Ja, dit kan gerepareerd worden. Ik zou eerst geen helicoil gebruiken maar even de schroefdraad opschonen met een tapstuk en dan opnieuw de bougie erin.
3: Zoek iemand die dit goed kan!! En begin kalm, met gewoon de schroefdraad "proper" maken met een tapstuk...helpt dit niet, dan denken aan een helicoil e.d.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-08-2013 03:37 #1391587 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Wat een verschillen in ervaring

gerryberrie schreef : Heeeel veeeel van de Redblocks die ik heb gezien zat de 1e bougie scheef. Zeg maar bij meer dan de helft.

Groeten,
Gerben

Vanaf de eind 70'er jaren sleutel ik aan deze redblocks.
Honderden bougies heb ik uitgewisseld van vele tientallen verschillende wagens uit de 2, 7 en 9 series.
Echter ik heb werkelijk nog nooit een scheef ingedraaide bougie gezien.
Zelfs schroefdraad problemen kan ik denk ik op de vingers van 1 hand tellen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2013 14:36 #1391599 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wegblijven van mijn topics Wyzte
.....[zelfmoderatie]

Inmiddels hebben genoeg mensen gelezen waarom ik Wytze niet in mijn topics wil dus heb ik nu wegens het tekort aan moderatoren enige zelfmoderatie toegepast...

Natuurlijk zijn de overige forumleden welkom tot het plaatsen van zinvolle toevoegingen!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2013 17:21 #1391608 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik wilde vandaag ook eens
Ik wilde vandaag ook eens compressie meten maar de bougies draaiden heel zwaar in het schroefdraad..... Ben dus maar niet verder gegaan..... Heb een opzuivertap besteld dit schijnt over het algemeen afdoende te werken. Kunnen we bij Amerigo ook proberen Rudiger.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2013 19:54 #1391619 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Ook niet...
Ik snap trouwens ook niet hoe iemand het voormekaar krijgt er een bougie er scheef in te draaien...........
Moet ik nu ook WEG?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2013 20:20 #1391621 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snap ik ook niet Andre. Maar
Snap ik ook niet Andre. Maar toch heb ik er al verschillende gezien. Bij mijn auto gaan de bougies er heel stroef uit dus ga het schroefdraad maar kuisen als ik de bougies ga vervangen....
Zaten er overigens ook veel te vast in moest veel te veel kracht zetten om ze los te draaien.....
Nieuwe bougie handvast en een halve slag....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2013 21:17 #1391622 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lol

struis schreef : Ik snap trouwens ook niet hoe iemand het voormekaar krijgt er een bougie er scheef in te draaien...........
Moet ik nu ook WEG?

Je mag blijven...  .je hebt blijkbaar niet het ongemodereerde stukje gelezen...
Maar wij snapten het ook niet.( Paul, Chris en ik) Ik draai de bougies er met de hand in en het laatste stukje met de ratel, wat zal het zijn 2/3 slagen?  Echter die eerste zit dan scheef. Alle drie hebben we gekeken en geprobeerd maar het resultaat bleef scheef..
Dus wie wat waar wanneer en hoe het is gebeurd blijft onbekend en verder ook niet meer belangrijk. Het zal uiteindelijk wel opgelost kunnen worden als ik het zo lees.

groeten!

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2013 22:51 #1391627 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Je voorganger....
Meestal heeft degene die je voor was, die bougie er scheef ingedraaid...............
Als de motor nog bloedheet is gaat dat ook niet met de hand/fingerspitze gevoel. Uurtje wachten tot tie afgekoeld is loont dus wel op den duur....
En er wordt vaak vergeten een beetje vet aan de schroefdraad te smeren (nikkel- of koper- pasta)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2013 23:22 #1391631 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Neeee

struis schreef : En er wordt vaak vergeten een beetje vet aan de schroefdraad te smeren (nikkel- of koper- pasta)

Struis dat meen je niet, jij als mechanicus/technicus en vakidioot (is een compliment hè) hou op hoor. Juist dit is de reden dat ze veel te vast worden gedraaid, NOOIT doen dus...

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2013 23:45 #1391635 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Als vak idioot...
Heb ik daar sch**t aan.
Wielbouten, wielmoeren, bougie's, verstuivers...een kloddertje nikkel pasta eraan, nooit meer vastzitten door passing roest oid.
Als je het gevoel niet hebt hoe vast een bout/moer bougie of verstuiver aan te draaien, gebruik dan een moment-sleutel.
Voor wiel bouten/moeren trouwens altijd aan te raden.
In ingevette toestand trek je gewoon 10% van het voorgeschreven aanhaal moment af.
En waarom heb ik daar sch**t aan; om een droog gemonteerde bout naderhand weer los te draaien, heb je vaak 2,5 X zoveel kracht nodig als waarmee die vast gezet is.
De praktijk is dan dat de bout of je gereedschap dat niet aan kan.

Moderators: Jerry Stam