olie komt niet op temperatuur

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 10:50 #1095270 door V700 register
olie komt niet op temperatuur is gemaakt door V700 register
Onlangs heb ik een olie temperatuur meter gemonteerd om te controleren of de olie wel op temperatuur komt.
Helaas werd het vermoeden bevestigd dat dit niet het geval is. Elke dag rij ik 2x 50KM naar mijn werk. Ik vertrek van huis en zit na 400 meter op de snelweg, na 15 kilometer kom ik bij een groot kruispunt (Julianaplein Groningen) waarbij er langzaam gereden word en vaak enkele minuten even stil sta voor het stoplicht. De olie temperatuur is tot het kruispunt maximaal 45 graden. Tijdens het langzame rijden loopt deze op tot zo'n 60 graden, heel soms 70 graden wanneer ik langer moet wachten. Vervolgens moet ik nog zo'n 35 kilometer snelweg afleggen. De olie temperatuur daalt dan weer naar 45-50 graden.
Ik neem aan dat voor een goede smering van de onderdelen de olie na een kilometer of 10 toch zeker op een bedrijfstemperatuur van +/- 90 graden moet zijn en blijven?!!
Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 11:00 #1372500 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meten=weten
Klopt je metertje of sensor wel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 11:13 #1372502 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jup
Meter en sensor zijn beiden nieuw.
De water temperatuur meter komt ook maar tot iets meer dan een kwart, laten we zeggen tot een 1/3. En wanneer het extreem koud is (zoals vorige winter) dan duurt het lang voor dat het lekker warm is in de auto. Uiteindelijk word het wel warm hoor.
De thermostaat is al vervangen, maar misschien 'te koud' ?

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 13:02 #1372512 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Lijkt me niet goed
Watertemp meter moet normaliter heel snel in het midden staan en een "koude" of "warme" thermostaat maakt niet zo heel veel uit vwb de meteruitslag.
Als de tempsensor goed is lijkt het erop dat toch de thermostaat niet helemaal fris is of niet helemaal goed gemonteerd is (kan bijna niet, weet ik).
Wanneer het koelwater te koud blijft heeft dat ook invloed op je olietemperatuur natuurlijk.  Mijn meter geeft overigens ook zelden een olietemperatuur van 90 aan, meestal zo rond de 70~80 graden. Ik rij ~130km/dag waarvan 25% stadsverkeer en de rest snelweg.
Alleen van de zomer in Italië met een volgepakte auto, in een rijtje andere auto's, bergop achter een langzaam rijdende vrachtwagen met een buitentemperatuur van 37 graden, liep de olietemperatuur op naar iets van 110 graden. Na de heuvel en de vrachtwagen voorbij, liep de meter weer terug naar 80~90 graden.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2012 13:19 #1372516 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic temp
Thermostaat heeft kuren of zit er niet in.
Binnen 500meter moet eigenlijk de KVS meter rechtop in het midden op 12 uur staan.
Olietemperatuur mag wel wat KM's duren.
Mijn Diesel heeft meer dan 30 KM's nodig voordat de olietemperatuur rond de 70 a 80 graden zit.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 14:13 #1372519 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 500 meter ?
Volgens mij is 500 meter wel iets aan de snelle kant om het koelwater op 90 graden te krijgen, maar enfin.
De themostaat is zo'n 30.000km vervangen bij Timen. Voor zover ik weet is er een 87 graden versie in gekomen. En ik twijfel geen moment aan het feit dat de thermostaat verkeerd gemonteerd is.
Zou de themostaat defect zijn of 'te koud' ? Op zich is het niet heel kostbaar om er een andere (92 graden?) versie in te zetten. Het lijkt wel of de olie afgekoeld word door het koelwater.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 14:20 #1372520 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heeft
Heeft Timen dat pennetje uit de thermostaateruit gehaald, of het gaatje groter geboord? Dan duurt het een stuk langer (zo een paar km, of paar minuten) voor de motor warm wordt.Als je geen turboblok hebt is er geen olie/water warmtewisselaar, en eigenlijk ook geen directe warmteuitwisseling. Als het koelwater het blok te goed koelt, zal de olie in het koude blok natuurlijk veel minder snel warm worden, en bij een veel lagere temperatuur constant blijven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 14:21 #1372521 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic idd!
Ja! Timen heeft er iets uitgeknipt. Zou beter zijn voor lucht ofzo.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 14:31 #1372522 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Minder
Maar minder voor snel op temperatuur te komen. Ik heb het ook geprobeerd, zonder dat pennetje, en ik vond het waardeloos.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 15:20 #1372523 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik twijfel
Het argument was eveneens dat een koelere motor voor minder slijtage zorgt met betrekking tot de kleppen etc. Dit klink mij overigens zeer logisch in de oren.
Echter ik heb altijd begrepen dat olie op bedrijfstemperatuur (80/90 graden) zorgt voor optimale smering van de bewegende onderdelen.
De olie komt nu bij snelweg kilometers niet boven de 50 graden. Dit lijkt mij niet ideaal.
Maar er zijn verschillende thermostaten voor de 740 te krijgen. Welke is nu de juiste dan? de 90 graden of zelfde de 92 graden??

Moderators: Jerry Stam