Mistachterlicht en aanhanger
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Misschien dat in de randstad niet veel mist voorkomt, maar ik heb al vaker mogen meemaken dat het erg mistig is.
Het probleem met de "oeps, de mistlamp gaat automatisch aan, als ik de aanhanger inplug" komt voornamelijk voor bij gehuurde aanhangers. Uiteraard is het voor de verhuurder niet mogelijk, om op de aanhanger een schakelaar in te bouwen, om dat te verhinderen. En uiteraard was het voor de industrie ook niet nodig, om al eerder met een andere aanhangerplug te komen dan de 7-polige. Die helaas al een aantal decennia niet meer voldoet.
Of dit soort regelgeving uit Europa komt of niet is niet zo belangrijk. Al hadden we al aanhangers en mistlampen, lang voor "Europa" zich met dit soort dingen ging bemoeien. Handig is natuurlijk wel, dat in heel Europa ook op dit punt naar een standaard wordt gezocht. En dit soort regels overal gelden, zodat we niet meer met de uitvlucht hoeven te komen, dat we de wet in andere landen niet kennen. (Wie komt er ook op het idee, dat als je je in een "vreemd" land ophoudt, je op de hoogte dient te zijn van de aldaar geldende regels. En je je daar aan moet houden.)
Als de mist dicht genoeg is om je mistlampen aan te hebben, moet je sowieso wat meer afstand houden. Als er ineens een paar mistlampen voor je opdagen, wordt het hoedanook tijd dat je wat meer afstand neemt. En je snelheid aanpast. Die remlichten zie je dan toch wel. En zie je ze te laat, dan zit je er dus te dicht op of je rijdt te hard. Of beide.
BTW ik heb m'n gordels tot nog toe ook nog niet nodig gehad. Die kosten meer dan mistlampen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mathy schreef : Het probleem met de "oeps, de mistlamp gaat automatisch aan, als ik de aanhanger inplug" komt voornamelijk voor bij gehuurde aanhangers. Uiteraard is het voor de verhuurder niet mogelijk, om op de aanhanger een schakelaar in te bouwen, om dat te verhinderen. En uiteraard was het voor de industrie ook niet nodig, om al eerder met een andere aanhangerplug te komen dan de 7-polige. Die helaas al een aantal decennia niet meer voldoet.
/quote]
Ik wil hier toch graag even op reageren:
Het klopt dat het vaak bij huuraanhangers is dat de mistlamp blijft branden, dit heeft niets te maken met de aansluitingen op de aanganger maar de aansluiting van de auto.
Aanhangerfabrikanten en verhuurders hebben de aansluitingen via officiele standaarden (vanuit de auto-industrie) aangesloten (in Ned. noemen we dat vaak ANWB-specificaties). Juist de huurder (auto) is de fout. Hoe vaak ik wel niet bij een storing ben geroepen dat de verlichting het niet juist zou doen (ongeveer een keer of 20 per week op een huurvloot van zo'n 500 aanhangers in mijn regio) Op een enkel lampje dat kapot was kwamen de storingen altijd van de trekkende auto. Pooltje nr. 2 was altijd al de mistlamp pool. Alleen die werd toch niet gebruikt. Er werd dan al snel een constante stroom op aangesloten voor het koelkastje. (vaak via bedrading die daar dus niet voor bedoeld was (lees: te dun, niet voldoende afgezekerd, etc. met alle mogelijke gevolgen) Of stekkerdozen die compleet verrot onder de auto hangen, kortsluiting hebben, groen uitgeslagen pooltjes etc. 99% van de storingen licht gewoonweg aan de trekkende auto weet ik uit ervaring.
Ik ben ook niet van mening dat de 7-polige stekker niet meer voldoet. Hij voldoet uitstekend voor de basisverlichting, zelfs kruislings gescheiden achterlichten.
Voor caravanners die constante stroom, geschakelde stroom voor de boordaccu, extra voor de achteruitrijlampen, camera etc, etc wil hebben voldoet ie niet, dat klopt. Dat zijn dan ook vaak de mensen die wel netjes met het spul omgaan, een rubberen dop over de stekkerdoos als ie niet gebruikt wordt etc. Deze mensen zullen dan ook niet snel problemen hebben met een huuraanhanger.
__________________________________________________________________________________
740 GL estate, B230A, nov.1985, 270000, eigen Zweedse import
clio 1.4 1992, voor erbij, tja je moet wat
- André Struis
- Nieuw lid
-
-een gewone 7- polige stekker/contactdoos
met hiernaast een gewone 7-polige stekker met een bus midden (7) contact ipv een pen contact.
Had je een gewoon karretje gebruikte je de gewone.
Bij een caravan prikte je de tweede erin.
gewoon 6 plus massa contacten extra.
De contacten zijn veel steviger dan die 13- polige meuk. (om ver die draaibeweging maar te zwijgen...)
Oudere originele Volvo trekhaken hebben de montage mogelijkheid voor twee van die stekkerdozen!
Nu rij ik ook met 2 Stekkerdozen, 1 X 13-polig & 1 X 7-polig.