Mistachterlicht en aanhanger
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn oude solifer van 1986 had dat ook niet. Ik heb dat bij de RDW laten uitzoeken. Niet druk maken en geen geld uitgeven.
Zie hier de tekst: <a href=" www.verkeersrecht.nl/cgi-bin/artman/publish/printer_216.shtml "> www.verkeersrecht.nl/cgi-bin/artman/publish/printer_216.shtml
rectificatie: sorry niet goed gelezen. De caravan is < 750 kg. Alle aanhangers < 750 kg dienen een mist achterlicht te hebben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Volgens mij is de Jaegerstekker tegenwoordig de standaard cq het meest voorkomend. Daarmee zou je dus meestal veilig zitten. Ook bij wisseling van caravan of trekwagen.
Dertienpolige (Jaeger) stekkers met kabelboom zijn die bij Volvo ook te krijgen voor onze auto's als ik me niet heel erg vergis. Aangezien het een redelijk laat modeljaar is, hoef je de, bij de stekker behorende, kabelboom alleen maar in de daarvoor bestemde 10-polige stekker (links achter in de kofferbak/laadbak) te pluggen (als niet een of andere m.....l de bestaande kabelboom er met knip en plakwerk tussen gezet heeft). En de modificatie aan de mistlampbekabeling van de auto zelf zal wel in de bijgeleverde inbouwhandleiding (*) worden beschreven.
groetjes
Mathy
(*): Graag een PDFje in hoge kwaliteit a.u.b.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klopt, maar de betreffende caravan is een oldtimer, als daar een Jaeger aan zit, zou het me erg verbazen.Mathy schreef : Volgens mij is de Jaegerstekker tegenwoordig de standaard cq het meest voorkomend. Daarmee zou je dus meestal veilig zitten. Ook bij wisseling van caravan of trekwagen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Maar dan zou ik eerder voor een Jaeger met een "Jaeger naar 7-polig" adaptor kiezen dan een Multicon. Dan ben je met een andere aanhanger of een fietsendrager tenminste enigszins zeker dat je die kunt aansluiten.
groetjes
Mathy
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is niet volgens de officiële schema's maar het werkt wel!
Kosten: ong. 10 euro (mislampunit , schakelaartej en wat draad (2-polig)
Er staan naar mijn weten nl. nergens dat de mistlamp vanuit de auto te bedienen moet zijn toch?
- V700 register
- Nieuw lid
-
ruspek schreef : Gewoon een mistlicht aansluiten met een schakelaartje en de stroom van één van de achterlichten halen.
Is niet volgens de officiële schema's maar het werkt wel!
Kosten: ong. 10 euro (mislampunit , schakelaartej en wat draad (2-polig)
Er staan naar mijn weten nl. nergens dat de mistlamp vanuit de auto te bedienen moet zijn toch?
Jawel, dat staat er wel. En dat moet ook. Niet geheel verwonderlijk: je gaat niet bij dichte mist stoppen en de mislamp aanzetten toch? Dat zou levensgevaarlijk zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Om gezeik te voorkomen heb ik op de klep een LED fietsachterlicht gemonteerd. Als het mistig zou zijn of opeens gaan worden gaat de schakelaar aan en rijd ik naar huis terug. (Weggaan bij mist is een nono!)
Ben nooit aangehouden maar volgens mij kom ik er mee weg. En als ik echt een aanhanger nodig hen (bv voor onze aanstaande verhuizing) dan leen of huur ik een grote aanhanger. Mét licht. Alleen zo'n verloopstekker is misschien wel een handige accessoire!
Fijne dag!JohnPeter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jammer dat dan je lamp-defect-detectie over de pis gaat, tenzij je twee mistlichten plaatst en aan beide kanten tegelijk aansluit, met twee aparte schakelaars, tegelijk geschakeld en apart gezekerd, op een aanhanger waar je volgens de geldende regels, voldoendde ruimte hebt, voor 2 mistlichten.ruspek schreef : Gewoon een mistlicht aansluiten met een schakelaartje en de stroom van één van de achterlichten halen.
Meestal is de lichtbalk te kort, namelijk, nog los van de rest.
Wat is het punt met een stekkerdoos, van 4 euro......????Kleine dingen klein houden, oplossing is er namelijk al.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wouter1973 schreef : Jawel, dat staat er wel. En dat moet ook. Niet geheel verwonderlijk: je gaat niet bij dichte mist stoppen en de mislamp aanzetten toch? Dat zou levensgevaarlijk zijn.
En waar staat dat dan?
Vanuit de voertuigtechnische eisen staat alleen dat de verlichting overeen moet stemmen met die van de auto. Er staat nergens dat je vanuit je zitplaats het mistlicht moet aansturen en dat je niet even uit mag stappen om het aan te zetten.
"De functies van de verlichting van de aanhangwagen moeten overeenstemmen met die van het trekkende voertuig" (uit: voertuigtechnische eisen motorvoertuigen en lichte aanhangwagens; RDW)
Natuurlijk ben ik het er mee eens dat het allemaal veiliger is en natuurlijk ben ik het er mee eens dat je voor een paar tientjes het helemaal goed voor elkaar kan hebben.
Het gaat er mij om dat je een mistlamp (bijna) nooit gebruikt en al helemaal niet op een caravan. Als het zicht minder is dan 50 meter ga ik niet met de caravan op pad. ik heb nl. vakantie. Ik heb ik de afgelopen 20 jaar 1 of 2 keer het mistlicht aan mogen hebben.
Daarom voor de meest snelle en makkelijke oplossing.
__________________________________________________________________________________
740 GL estate, B230A, nov.1985, 270000, eigen Zweedse import
clio 1.4 1992, voor erbij, tja je moet wat