kachelkraan gaat niet open (erg koud)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Of de PT100 is kapot. (lijkt het wel op)
Misschien is het een thermokoppel. maar dat verwacht ik niet. (werkt op spanning)
Ik ga morgen (als de verwarming het nog niet doet) hetzelfde proberen.
Heb hier nog wel een goede PT100 liggen om wat mee te experimenteren.
Kan ik je evt. toesturen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Of de recirculatieklep nu open of dicht staat, dat zou geen invloed mogen hebben of de auto warm wordt of niet. Open de lucht wordt van buiten aangezogen, dicht de lucht wordt van binnen aangetrokken. Alleen in het geval dat een toevoer dicht zit zou het verschil kunnen uitmaken. Buiten vanaf de paravent, dicht vanaf en zijkant kachelhuisbuis.andre760 schreef : Een lichtpuntje. Met een föhn de inner censor verwarmt en de kachel begon te werken. In stand ACC-Auto met "koude" inner censor was de circulatie-klep open, met een verwarmde censor ging de circulatie klep dicht en de kachel dus aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat geldt ook voor de ACC, deze wordt aangestuurd door schakelaars (0 en 1) en een paar variabele weerstanden. Of de TP100 / inner censor stuk is denk ik niet omdat deze wel wat doet. Als hij stuk is, is er geen weerstand of kortsluiting. Maar dat een weerstand andersom is gaan werken kan niet. Wel kunnen we weerstand waarden verschuiven.
Ik denk nu nog steeds aan de outer censor, deze is onderhevig aan wind en weer en kan dus doorgeroest zijn. Meten is weten!! dus ik ga er achter komen.
Uiteindelijk doelen: een warme auto en goede beschrijving van de werking van de ACC.
Groeten,
André
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nog even een aanvulling, met de klep open heb je extra veel koude lucht die je auto binnenkomt. Niet vanuit de roosters maar van onder het dashboard. Dat maakt de auto extra koud.
Ook het opgengaan van deze Klep is volgens mij een signaal dat er een verkeerde temperatuur wordt gemeten. ik zie het als de ECO- stand waarbij de buitenlucht wordt gebruikt om binnen ruimte te koelen. Maar dat is dus niet wat we willen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Ik kan je theorie niet helemaal volgen.
De funktie van de recirculatieklep bij ECC gebruik:
Bij een ECC gaat de klep dicht, aanzuigen vanuit interieur, indien de binnentemp versneld afgekoeld moet worden bij een hoge buitentemp of hoge temp in de auto, of max cooling stand). Dit geeft tijdelijk extra koel capaciteit.
Bij defrost staat de klep altijd open.
Bovendien kun je de klep zelf dicht zetten wanneer je bijvoorbeeld door een tunnel rijdt om geen uitlaatgassen te inhaleren.
Bij normaal gebruik behoort de klep altijd klep altijd open te staan om voldoende frisse lucht van buiten te krijgen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi Adrian,
je schreef eerder: "Of de recirculatieklep nu open of dicht staat, dat zou geen invloed mogen hebben of de auto warm wordt of niet" bij mij maakt dat wel verschil omdat dan de koude buitenlucht direct in de auto komt.
Ik denk inderdaad dat deze klep open hoort te gaan als je snel wilt koelen. Maar niet als het in de volvo al 5 graden is en het buiten -10 is. Dat lijkt mij niet wenselijk.
In de stand "defrost" gaat de recirculatieklep juist dicht! ( hebben we het over de zelfde klep?)( ik bedoel de klep achter het dashboardkastje, zie foto)
Idem voor "Bij normaal gebruik behoort de klep altijd open te staan om voldoende frisse lucht van buiten te krijgen." Misschien in de zomer? maar toch niet in de winter.?
Ik zal een kijken of ik er een overzichtje van kan maken wanneer nu wat hoort te gebeuren. Is er nergens een ACC Service manual?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Over de klep is geen misverstand, het is de toegangsdeur tot het verwarmings/koelingshuis, de CU, Combined Unit in Volvo termen.
Met open bedoel ik er wordt lucht van buiten toegelaten. De klep dicht is de recirculatiestand, er wordt lucht vanuit het interieur gerecirculeerd. Er zit trouwens wel een gaatje in de recirculatieklep om toch een beetje buitenlucht toe te staan.
De klep dient ervoor om een alternatieve lucht toevoer te hebben en niet om iets aan temperatuur regeling te doen.
Bij normaal gebruik staat de klep open om de passagiers van zuurstof te voorzien.
In de defroststand behoort de klep open te staan, de verwachte hoeveelheid vocht van de buitenlucht is lager dan die van de lucht in het interieur. In het interieur is de lucht verzadigd en het dauwpunt bereikt.
De feiten die ik noem zijn een combinatie van algemene kennis en ervaring, maar wel getoetst en aangevuld met Volvo documentatie, die beschrijft hoe Volvo de climaatcontrole heeft geimplementeerd.
In het Volvo document, dat geschreven is bij de introductie van de nieuwe airco in de 900 serie, staat dat de toegepaste techniek gebaseerd is op de oudere airco's.
www.volvo700vereniging.nl/files/ECC.pdf
- V700 register
- Nieuw lid
-
met alle drie heb ik problemen met de kachel. Als je normaal rijdt word de motor en dus de kachel niet warm. de temp.meter komt eigenlijk niet van zijn plek, totdat hij langere tijd stationair draait of als hij voor een trailer staat, dan komt de meter uit zijn hoek en word ook de kachel warm. net als ik van iemand anders las, er is op zich wel mee te leven.
jehannes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vanochtend nog, om kwart voor 7 met een zaklamp in de auto kijken of er vacuum op het membraam staat.
Ik heb inmiddels ontdekt dat er een regelaartje tussen zit, op een printplaat.
vacuum voor de regelaar weggehaald, en hij doet het meteen, wordt dus lekker warm.
slangetjes weer terug gezet, doet de kachel het nog steeds. Weet dus nog niet zeker of deze het is.
Ik heb wel het vermoeden dat er met die vacuumregelaar wat fout is.
Ik ga er tenminste vanuit dat het een regelaar is.
Zaterdag ga ik verder zoeken, heb ik meer tijd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik je verhaal zo lees denk ik dat er geen thermostaat inzit of dat de thermostaat blijft hangen. De temp meter bij een Volvo hangt altijd al binnen een paar minuten in het midden. Zou daar eerst naar kijken dan.jandela schreef : ik heb intussen 3 960`s gehad, de eerste heb ik nog een zeer speciale. de tweede heb ik met 140 km/u van een vangrail een bobsleebaan gemaakt zeer licht over de gehele zijde gedeukt eigenlijk meer verfschade en nu weer een gewone 2.4i estate 1995.
met alle drie heb ik problemen met de kachel. Als je normaal rijdt word de motor en dus de kachel niet warm. de temp.meter komt eigenlijk niet van zijn plek, totdat hij langere tijd stationair draait of als hij voor een trailer staat, dan komt de meter uit zijn hoek en word ook de kachel warm. net als ik van iemand anders las, er is op zich wel mee te leven.
jehannes