Eindoverbrengingen differentieel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 23:53 #1296029 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic M90L

Willem V. schreef : even gerekend

Wat een gedoe met die overbrengingsverhoudingen, niet?
Willem, de M90 is geleverd in vier smaken. De overbrengingsverhoudingen die jij toepast in je berekening zijn die van de M90H en ik ben er nagenoeg zeker van dat Chris die niet heeft. De B230FK is geleverd met de M90L en de M90L2.
Overbrengingsverhoudingen:M90HM90LM90H2M90L213,54:13,91:13,54:13,91:122,05:12,2:12,05:12,2:131,38:11,38:11,38:11,38:141:11:11:11:150,81:10,81:10,7:10,7:1R3:13:13:13:1De M90L is in 1997 opgevolgd door de M90L2. Omdat Chris een 1997-er heeft is niet met zekerheid te zeggen welke hij heeft (tenzij je op het typeplaatje kijkt, natuurlijk)
Ik heb voor de geïnteresseerde leden nog wat meer wetenswaardigheden bijeen geharkt in mijn, zojuist weer tot leven gewekte, infopagina over de M90 versnellingsbak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 12:09 #1296039 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic LSD en tabel
Het spreatsheet heb ik aangepast met de M90H2 en op een informatiepgina gezet:
www.volvo700vereniging.nl/node/35590
Dan kunnen jullie er zelf mee spelen. Je kunt zelf bepalen welke achteras je wilt zeker wanneer je eerst aan het tunen bezig bent geweest. Kijk hoeveel vermogen je over hebt om in snelheid om te zetten. Reken je zelf niet rijk voor wat betreft snelheid. Dan trek je het niet in de hoogste versnelling. En bepaal zelf met welke toeren je wilt rijden afhankelijk van je eigen gebruik. (De L versie van de bak is voor caravan trekkers bestemd.) Bijvoorbeeld: Een sleurder gaat voor een 3,73, een racer voor een 3,31, normaal gebruik 3,54.
De LSD was is 97 onderdeel van het pakket winterline.
Op de sports edition zit het standaard.
Bron prijslijst modeljaar 97 van 13 januari 97.
Het winterline pakket werd er volgens mij door de dealer ingezet. Koste in 97 1450 gulden en bevatte LSD,koplampwissers,buitentempmeter en drempelbschermers. Misschien is het als onderdeel nog te koop. Zo wie zo niet slecht om een nieuwe lsd te hebben want ze slijten net zoals je schoenzool. En je kiepert dat ding zo in de holle kies van je differentieelhuis.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 13:01 #1296062 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk draadje (vraag aan mod.)
Ik weet niet of Chris hiermee uiteindelijk zijn achteras gaat vinden, maar ik vind het wel een leuk draadje worden. Daarom een vraagje voor de moderators:
Dit is een advertentie en die verdwijnen toch vanzelf op een gegeven moment? Is het misschien mogelijk om dat te voorkomen in dit geval?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 13:02 #1296059 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi sheet!

Adrian schreef : Het spreatsheet heb ik aangepast met de M90H2 en op een informatiepgina gezet:
www.volvo700vereniging.nl/node/35590

Leuk sheet. Ik ben gek op dat soort dingen . Alleen de M90L/L2 staat er niet in?

Adrian schreef : De L versie van de bak is voor caravan trekkers bestemd. Bijvoorbeeld: Een sleurder gaat voor een 3,73, een racer voor een 3,31, normaal gebruik 3,54.

De M90L is standaard geleverd ic.m. de B230FK. Voor de laatste Estates ook nog nog even de L2 en die had een achteras met 3,73:1, althans de mijne. Op zich logisch met een langere 5. Die achteras van mij zou ook een optie kunnen zijn, dat weet ik niet. Hij trekt en rijdt er best mee in elk geval.

Adrian schreef : De LSD was is 97 onderdeel van het pakket winterline.
Op de sports edition zit het standaard.
Bron prijslijst modeljaar 97 van 13 januari 97.

Weet je zeker dat het LSD is? Op die prijslijst staat 'antislip-differentieel' en volgens mijn informatie is dat het Eaton diff met klauwsper, die dus 0 of 100% spert. Het Limited Slip Diff. (LSD) van Dana (25-75% sper) is niet geleverd in de latere bakstenen. Of ik moet mijn huiswerk opnieuw gaan doen .
En ja zo'n LSD slijt bij het leven, dat heb ik vaker gehoord. De Eaton is afgezien van het slot een gewoon diff en slijt dus ook niet harder, denk ik. Ik heb wel verhalen gehoord over ongewenst blokkeren of niet 'loslaten' na blokkeren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 13:24 #1296064 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan

Pietjeprecies schreef : Is het misschien mogelijk om dat te voorkomen in dit geval?

Als de topicstarter ermee instemt kunnen we m omzetten naar forumdiscussie, die blijven altijd bestaan maar gaan na een jaar op slot (waar ze wel weer af kunnen). Het is nog niet echt een informatiepagina aangezien de meest essentiele/interessante informatie verspreid staat over verschillende reacties. Dat samengevat in één pagina (zonder reacties) zou geschikt zijn voor een informatiepagina.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 14:44 #1296075 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic huiswerk
Niet zeker, maar ik meen dat de klauw in vroegere versies heeft gezeten.
In vadis zie ik een disk-kit links en rechts, dat duidt op een lsd.
De disk-kits hebben een apart partnummer.
Vadis noemt het een differential brake.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 17:39 #1296086 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Tuurlijk
die advertentie was bedoeld om de juiste as te vinden en een plek om die as eronder te krijgen.
Dus als jullie hier een forumdiscussie van willen maken, ik vind het prima! Maar de juiste as is nog niet gevonden, zal deze week Timen en Wytze eens polsen.
De klus wilde ik doen ergens tussen kerst en de tweede week van januari. Dat van dat sper en lsd diff laat ik maar lekker varen, het is lastig genoeg om het gewone diff te pakken te krijgen. Veel slopers schijnen naar de cross te gaan en daar hebben ze de achteras wel bij nodig.
Groeten, Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 18:55 #1296095 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even terug naar het topic....
Hoi Pieter,
Mijn 740 TDIC is gesloopt. is van '95, de gehele achtertrein zit er nog onder, staat in een DHZ garage in oprichting in ALPHEN Gelderland (even googelen) Ik kan regelen dat de voiture nog even blijft staan ter demontage, de eigenaar en ik kunnen wellicht in die week wel assisteren. Wel alles zelf doen, doch tillen en plaatsen en andere zaken die alleen niet te doen zijn geeft natuurlijk wel assistentie. Aandrijving was dus 2.4 TDIC met automaat. Dif is kurkdroog en muisstil.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 09:38 #1296139 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tandjes tellen
Om zeker te zijn moet je het aantal tanden tellen in je diff.
Als íe er toch onderuit gaat ..
Mvg, Rolf

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-01-2011 13:26 #1300348 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Welke as zit er nu meestal onder een standaard
Welke as (verhouding) zit er nu meestal onder een standaard 945 LPT van 1998 met automaatbak. Welke verhouding is het meest aannemelijk. Uit bovenstaande verhalen kan ik dat niet herleiden.
Doel is namelijk voor de teamwagen de as te gebruiken van bovenstaande wagen met daarvoor een M87 bak van een 1991 940 achter een B230FB van 1991.
Onder de teamwagen komen dan banden die een 8% grotere omtrek hebben, namelijk 215-65-16.

Moderators: Jerry Stam