Eindoverbrengingen differentieel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2010 09:58 #1084037 door V700 register
Eindoverbrengingen differentieel is gemaakt door V700 register
Hoi,
Tot nu toe heb ik met het rooie gevaarte nog niet echt een behouden vaart gehad. Het gaat de laatste tijd gelukkig een stuk beter en ik hoop dat wat ik nu heb het laatste is van de lange rij met nukken.
Ik zoek namelijk een andere achteras voor mijn 940 (1997-er B230FK met abs en M90) en plek/hulp om deze achteras eronder te zetten. Ik zie mezelf dat wel doen, maar niet zo voor deur op een parkeerplaats....
De reden dat het cardan stuk is, is een oorzaak/gevolg verhaal. Een tijd terug was er een bout afgebroken van de middelste bevestigingssteun (de bovenste) waardoor de as onder belasting kantelde. Door het kantelen is vervolgens (waarschijnlijk) de keerring gaan lekken en heeft het cardan een tijdje met te weinig olie gedraaid. Het cardan loopt nu zwaar en beide achterwielen lopen niet goed meer vrij.
Balen dus! Maar daarom ben ik niet minder blij met mn 940 :-)
groeten,
Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2010 11:09 #1295664 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overbrengingsverhouding
Als je een as gevonden hebt, let dan even op de overbrengingsverhouding. Deze is verschillend voor de automaat/handbak/benzine/diesel. Staat op het typeplaatje linksachter/onder op de as.
Als je zin hebt kun je ook nog zoeken naar een sper-diff. Ik heb vorige winter wel een paar gewenst dat ik dat had...
<a href="/node/1440" target="_blank">Hier</a> en <a href="/node/29969" target="_blank">hier</a> nog wat meer info over diffs.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2010 11:10 #1295667 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Wytze
Chris,

Wytze is <a href=" link.marktplaats.nl/396335820 ">deze aan het slopen en als hij daarvan de as nog heeft zou ie moeten passn

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2010 11:15 #1295669 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sedan/estate

Pietjeprecies schreef : ... let dan even op de overbrengingsverhouding. Deze is verschillend voor de automaat/handbak/benzine/diesel.

Kan volgens mij ook nog verschillen tussen sedan/estate...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2010 11:19 #1295670 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tomaat

Leidsekade schreef : Wytze is <a href=" link.marktplaats.nl/396335820 ">deze aan het slopen en als hij daarvan de as nog heeft zou ie moeten passn

Dat is een automaat, terwijl Chris een handbak heeft. Wel ff typeplaatje checken, dus... Maar volgens mij heeft Wytze nog wel meer slopers (gehad), dus hij kan het waarschijnlijk wel zeggen.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2010 11:49 #1295680 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Thanks
Voor alle bijdragen! Timen en ik hebben al gekeken naar het typeplaatje, daarop staat alleen het typenr en de overbrengingsverhouding is helaas onleesbaar geworden/beschadigd.
Ik zou graag overgaan naar een diff met sper als ik die kan vinden. Ik zit er alleen mee dat ik de verhouding niet weet en ik gok er nu dus op dat onder een 940 B230FK met m90 handbak allemaal dezelfde diffs zitten.
grtz Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2010 12:01 #1295683 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderdeel nr.?
Als je wel het onderdeelnummer (P.....) hebt dan kun je in Vadis de overbrengingsverhouding er bij zoeken. Waarschijnlijk is hij niet voor alle 940 estates met B230 FK hetzelfde. Deze is n.l. met verschillende versies van de M90 geleverd: De M90L en M90L2. De sedan is sowieso alleen met M90L geleverd.
Het nummer van de bak staat weer op het typeplaatje van de versnellingsbak.
Jij hebt geloof ik een MY 1997? Dan is er kans dat je dezelfde combi hebt als ik: M90L2 met achterasoverbrenging 3,73:1.

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2010 12:12 #1295685 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Even meten

Chris B schreef : Ik zou graag overgaan naar een diff met sper als ik die kan vinden. Ik zit er alleen mee dat ik de verhouding niet weet en ik gok er nu dus op dat onder een 940 B230FK met m90 handbak allemaal dezelfde diffs zitten.

Hallo Chris,
Ik heb ooit en Excelsheet ontvangen waarbij je de omtrek van de banden, het type versnellingsbak en het type diff in kon vullen. Er werd dan automatisch berekend hoe snel je in welke versnelling je zou rijden bij een bepaald toerental. Kan dat ook gebruiken om terug te rekenen. Zo komen we vanzelf bij het juiste diff uit.
Ik kan het eventueel via de mail versturen.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2010 12:22 #1295688 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Plaatje

Chris B schreef : Voor alle bijdragen! Timen en ik hebben al gekeken naar het typeplaatje, daarop staat alleen het typenr en de overbrengingsverhouding is helaas onleesbaar geworden/beschadigd.
Ik zou graag overgaan naar een diff met sper als ik die kan vinden. Ik zit er alleen mee dat ik de verhouding niet weet en ik gok er nu dus op dat onder een 940 B230FK met m90 handbak allemaal dezelfde diffs zitten.
grtz Chris

Het plaatje op de as konden we niet vinden. Dat wil echter niet zeggen dat de overbrengverhouding niet kan worden vastgesteld. Toch maar weer een keer kijken.
Trouwens ik heb wel achterassen liggen.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2010 17:23 #1295691 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic gebruikers boekje
Daar staat in dat een b230FK met m90 een 3,31 dif heeft.
Een B230FK met AW een 3,73.
Dit verschil vanwege de andere overbrenging in de hoogste versnelling.
AW 0,69 en M90 0,81.
Wanneer je opneemt: toerental, versnelling, snelheid, dan kan je de huidige overbrenging van het dif bepalen. De bandenmaatkan een kleine afwijking geven.
Bijvoorbeeld met 205/55/16 ===&gt; afrolomtrek 1930 en m90 bak rij je met 2000 toeren
  • met een 3,31 dif: 91,4 km
  • met een 3,54 dif: 80,8 km
  • met een 3,73 dif: 76,7 km

Moderators: Jerry Stam