Verzwaarde veren en toch te laag

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2010 13:04 #1294165 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mooi
Mooie uitgebreide omschrijving!!
Zal altijd iemand wat aan hebben.

Groet Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2010 13:49 #1294172 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic JanV
Ik meen me te herinneren in eerdere discussies met betrekking tot wegligging en stabis het, volgen mij deskundige commentaar van janv altijd was, dikke stabi aan de voorkant en dunne stabi (16mm of nog minder) aan de achterkant en zeker indien achter stuggere veren zijn geplaatst.
Groet Martin

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2010 17:50 #1295717 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lengte veer
Jur, Mooi overzicht klopt ook aardig met de gegevens van vadis.  Alleen de markering luidt af en toe anders.
Weet je de veerlengte nog? 40cm?
Vorige week met verschillende belading rond gereden en af en toe naar de stand van de panhardstang gekeken.
Is de auto half geladen met vracht dan staat de panhardstang bijna horizontaal en veert de auto het meest comfortabel. Links en rechts veren dan tegelijker tijd in. En de wegligging is door de verlaagde stand ook prima.
Met een onbeladen auto gaat de auto rollen bij oneffenheden. Zowel bij oneffenheden dwars op de weg als aan de rechterkant van de weg. De linkerkerkant van de auto krijgt dan in eerste instantie een reactie omhoog.
Met een zwaar beladen auto gaat de auto een beetje stuiteren. De auto zakt dan te ver door de veren.
Vooral de onbeladen toestand vind ik irritant dus daar wil ik wat aan doen.
ik zie 3 opties als aanpassing op de verkorte(38 cm) veren:
  • Panhardstang iets inkorten zodat er geen voorspanning ontstaat via de panhardstang op het linker bevestigingspunt
  • Linkerbevestigingspunt 2cm naar beneden brengen, zodat de panhardstang eerder horizontal staat
  • Overstappen op 40cm veren

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2012 11:47 #1376185 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Uitleg

Jur schreef : Veren kunnen op den duur doorhangen. Vooral wanneer er hoofdzakelijk een persoon in heeft gereden (meestal de bestuurder, grinnik) of wanneer er eenzijdig lading in heeft gezeten aan een kant (gereedschapkist) hangt de wagen links door.

Of je bent een hele zware jongen dan kan ik de scheefstand wel aannemen maar volgens mij is er een andere verklaring/oorzaak voor dat scheefhangen. In mijn onnozelheid heb ik de achterveren als eens een keer omgewisseld. Geen resultaat, zou het aan de voorveren dan liggen? Ook niet!!!
Adrian heeft aan het scheef staan  ook al eens aandacht aan besteed.  De Panhardstang schijnt de boosdoener te zijn.

Moderators: Jerry Stam